SBA Flex: Langzaamaan meer afstand

Onze economie kan niet meer zonder arbeidsmigranten. De vraag is nu welke uitzendorganisatie deze situatie het slimste aanpakt. Bij SBA Flex hebben ze wel een paar ideetjes.


Uitgave: Juli-Aug 2021
Thema’s: Uitzendbureau Zakelijke dienstverlening Personeel & Organisatie Werving en selectie Werknemers

Met een groeistrategie van zeventig tot tachtig procent in de komende drie jaar zijn de ambities van SBA Flex torenhoog. Algemeen directeur Roland van den Brand verkleurt er niet van. ‘We denken dat het in de markt zit’, zegt hij. As we speak zijn er ruim 900 Oost-Europese werknemers namens SBA Flex aan de slag. In het hoogseizoen zijn dat er 1300. ‘Het is duidelijk dat we arbeidsmigranten nodig hebben. De vraag is wie dat het meest efficiënt aanpakt. Wij gaan die uitdaging aan. De uitzendkracht staat voor ons centraal. We bieden goede jobs en de juiste huisvesting. En we durven ook ‘nee’ te zeggen tegen klanten die een andere visie op uitzendwerk hebben.’

Huifkar
De ambitieuze plannen staan in schril contrast met de beginjaren van SBA Flex. Roland werkte toen nog bij een aardbeienkweker. ‘In piekperiodes hadden we veel behoefte aan personeel. We werkten met scholieren en huisvrouwen en we kregen krachten aangedragen via zogenaamde koppelbazen. Via een Duitse tuinder kwam ik in contact met een groepje Duitse Polen. Zestig daarvan wilden bij ons komen werken. Ze logeerden op kampeerboerderij het Heukeloms Hoefke en we brachten ze met een huifkar naar het werk. Daar kan je nu niet meer mee aankomen. De commissie Roemer heeft gesteld dat we het goed moeten regelen voor arbeidsmigranten. Daar heeft hij gelijk in. Probleem daarbij is wel dat van de veertienduizend uitzendbureaus er maar tweeduizend gecertificeerd zijn. Er bestaat dus een grote minder kwalitatieve groep. En er is geen capaciteit om die groep te controleren op misstanden.’

Nieuwe tijd
Linda van Alphen is sales director bij SBA Flex. Ze vertelt: ‘Wij doen er alles aan om onze krachten een warm welkom te geven. Niet alleen omdat we vinden dat dat hoort, maar ook omdat je hen zo aan je bindt. We verwachten dat onze klanten hetzelfde doen. Vroeger was het: ‘Deze kracht voldoet niet, stuur maar een nieuwe.’ Dat is echt niet meer van deze tijd. Als onze klant niet tevreden is, dan vragen we ook wat hij zelf heeft gedaan om de situatie te verbeteren. In deze schaarse markt is het aantrekkelijk om de drempel om voor ons te komen werken zo laag mogelijk te maken. Toch hebben wij, tegen alle ontwikkelingen in, onze richtlijnen strenger gemaakt. Dat betekent dat we bewuster met onze kandidaten omgaan. Dat betaalt zich uit. Het aantal kandidaten zit in de lift en onze betrouwbaarheid is gestegen van zeventig naar negentig procent. Dat cijfer geeft aan hoeveel krachten er aankomen in Nederland. Bijkomend gevolg is dat onze uitzendkrachten genegen zijn om langer te blijven. Wij werken er hard aan om ongewenst verloop tegen te gaan. Je wil niet dat ze na drie weken hun boeltje alweer pakken. Een beetje meer aandacht en tijd doet wonderen.’

Slag slaan
Roland vertelt dat hij bezig is met de ontwikkeling van een grote huisvestingslocatie. ‘Als je goede mensen wilt hebben, dan moet je kwalitatieve huisvesting bieden. Wat we nu hebben is netjes, maar sober. Daar kunnen we nog een slag in slaan. Daarin lopen we wel een beetje tegen ‘not in my backyard’ aan. Als je een nieuwe woonlocatie voor arbeidsmigranten wil inrichten dan komt de buurt meestal in opstand. En dat terwijl bestaande projecten nauwelijks overlast leveren. Dat blijkt ook uit onderzoek. We zitten in Tilburg al twintig jaar in een klooster en daar hoor je nooit iets van. Misschien moeten we die succesverhalen meer uitventen.’

Bulgarije
Om over meer medewerkers te kunnen beschikken, ligt de focus niet enkel meer op Polen. Omdat de economische omstandigheden in Polen zijn verbeterd, is de noodzaak om in het buitenland te werken minder groot geworden. Daarom betrekt SBA Flex nu ook werknemers uit Roemenië. Ruim een op de drie arbeidsmigranten komt daar vandaan. Als volgende is Bulgarije aan de beurt. De komende maanden gaat Roland daar een aantal knopen doorhakken. ‘Ik vind het leuk om daarmee bezig te zijn’, legt hij uit. ‘Ik wil langzaamaan meer afstand nemen van de operationele activiteiten. Dat is ook gezond voor de organisatie. Ik bemoei me nog steeds met de details, maar ik geloof wel dat nieuwe ideeën en nieuwe inzichten je bedrijf verder brengen. Linda neemt daarom ook steeds meer taken over.’ Linda: ‘Tien jaar geleden was ik een beetje uitgekeken op de ambtenarij van de financiële wereld. Eerlijk gezegd was ik niet direct enthousiast over de uitzendbranche, maar ik besloot het een kans te geven. Binnen een paar maanden had ik mijn draai gevonden. Drie jaar geleden kreeg ik de kans om sales director te worden. Tien jaar later heb ik nog geen dag spijt gehad. Ik vind de dynamiek gaaf, ik vind de uitdagingen gaaf. Elke dag komt er wel iets spannends voorbij.’ Roland: ‘We hebben dezelfde manier van werken. ‘Nee’ is geen optie. Als iets niet lukt, dan stellen we onszelf de vraag: hoe dan wel?’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's