Citroën Vos Zanddonk & Schwartzmans: Als wij het verpesten, leeft de aarde door zonder ons

De Waalwijkse ondernemer William Schwartzmans heeft een grote verduurzamingsdrang. Citroëndealer en stadsgenoot René Vos leert nogal eens iets van hem. ‘Hij heeft me veel bewuster gemaakt. Ik ben nu thuis ook van het gas af en plaats binnenkort zonnepanelen op mijn bedrijf.’


Uitgave: Juli-Augustus 2022
Thema’s: Autobedrijf Automotive Autoverhuur Groothandel Duurzaam ondernemen Duurzaamheid

William gaat verder: ‘Ik ging weleens met mijn vader mee om bedrijfswagens te kopen bij Renés vader. René hing daar ongetwijfeld vaak rond, dus we hebben elkaar toen vast al eens ontmoet.’ ‘Vanaf het moment dat we een glas bier mochten nuttigen en in dezelfde kroegen kwamen, kennen we elkaar echt’, bevestigt René. William koopt ook bij Vos Zanddonk. ‘Alles is altijd in vijf minuten geregeld. De prijs is netjes, de service is top en ik gun hem als lokale partij mijn klandizie. Zoals ik hoop dat andere lokale partijen het mij ook gunnen.’

Die moet ik hebben

William loopt als ondernemer ver voor de troepen uit waar het verduurzaming betreft. Hij liet het dak van zijn bedrijf volledig bedekken met zonnepanelen en gebruikt sinds een paar jaar geen gas meer. Elektrisch rijden was daarna een logische stap. René: ‘Hij doet zijn huiswerk altijd uitstekend. William wist bijna eerder dan ik dat de eerste Citroën elektrische bedrijfswagen eraan zat te komen.’ William begon met een elektrische auto en in oktober 2021 leverde Vos Zanddonk hem de allereerste elektrische, grote Citroën bestelbus van Nederland. ‘Met de kleinere wagens kunnen we maar een beperkt aantal bestellingen wegbrengen dus toen Citroën met een grotere kwam, dacht ik: die moet ik hebben.’

Stimulans

Duurzaamheid zit ook in hoe je het transport inricht. ‘Dus leveren wij naast vloerreiniger en toiletpapier ook frisdrank. We rijden toch en bovendien koop ik dat in bij een buuronderneming hier in Waalwijk.’ Hij gaat nog een stap verder: ‘Ik probeer klanten nu vriendelijk te overreden een milieuvriendelijk alternatief te kiezen voor chloor. Maar op termijn gooi ik dit middel uit mijn assortiment.’ Daarnaast stimuleert hij hen om zo min mogelijk schoonmaakmiddel te gebruiken. Ook minder vaak bestellen is duurzamer. ‘Klanten bij wie we vroeger twintig keer per jaar kwamen, beleveren we nu nog maar twaalf keer. We analyseren hoe snel schoonmaakmiddelen op gaan en zorgen dat we pas komen leveren als het echt nodig is. Dit draagt allemaal bij aan ons doel: zo duurzaam en zo circulair mogelijk leveren.’

Teruggeven aan de regio

William steekt andere ondernemers met zijn verduurzamingsdrang aan. René: ‘Hij heeft mij meer bewust gemaakt van verduurzaming. Ik ben thuis nu ook van het gas af, heb ledlampen in mijn bedrijf en ben bezig met zonnepanelen.’ ‘Of ik ook van René leer?’, reageert William. ‘Jazeker, van hoe goed hij lokaal zaken doet. Hoe hij zijn klanten in de regio koestert. Hij is zichtbaar, door sponsoring, hij geeft ook terug aan de regio. Daar leer ik van.’ ‘Ja, ik vind de regio belangrijk’, reageert de Citroënman. ‘En vind dat je moet delen en bovendien is het hartstikke leuk om je eigen vlag te zien wapperen naast het hockeyveld.’

Brabant als vertrekpunt

René ziet ook steeds meer mensen bewust kiezen voor duurzaam. ‘Er is veel interesse in elektrische auto’s, in lease en particuliere koop. Ik sta er weleens van te kijken hoeveel elektrische auto’s we verkopen, want het vraagt een extra investering.’ William snapt het wel: ‘Het is een plicht voor ons rijke landen. Wij zorgen voor die twee graden opwarming van de aarde waardoor de mensen in lage gebieden straks naar het zuiden of noorden moeten emigreren. Dus dan schaf ik nu één bus aan voor de prijs van drie soortgelijke dieselvoertuigen. En zorg ik dat we efficiënt rijden door alleen in Brabant te leveren.’

Mens versus de aarde

Waarom William zoveel werk maakt van verduurzaming? Heb je even? ‘Zuinig zijn op de aarde? Dat hoeft niet hoor; de planeet bestaat miljarden jaren langer dan de mens. Als wij het verpesten, leeft de Aarde gewoon door zonder ons. De mens verdwijnt, niet de aarde. En daarom vind ik dat we keihard moeten verduurzamen.’ En daarbij hoort ook: zo dichtbij mogelijk leveren. ‘Ik lever al twintig jaar alleen in Brabant.’ En dat betekent keihard nee zeggen tegen bijvoorbeeld een grote zorgorganisatie uit Utrecht. ‘Nou, ik heb eerst geopperd dat ze hun hoofdkantoor naar Zaltbommel zouden verplaatsen, maar dat wilden ze niet.’ Het betekent ook dat een landelijk opererende zorgorganisatie voor mensen met gehoorproblemen alleen met de Brabantse vestigingen bij Schwartzmans terecht kan. ‘De rest van het land besteden ze in zijn geheel uit aan een andere partij.’

Technologisch hoogstandje

Nog even terug naar die elektrische bus die William bij Citroën Vos Zanddonk kocht. Deze ë-Jumper is uniek in meerdere opzichten. René: ‘Hij heeft er een rolvloer in laten bouwen zodat laden en lossen eenvoudiger wordt. Ja, daar denkt William dan over na. Ik had zo’n vloer nog nooit gezien.’ De goederen kunnen in een soort cirkel verplaatst worden. Dozen sjouwen en verplaatsen is niet meer nodig. Mooi voorbeeld van duurzaam omgaan met medewerkers. En die waarderen dat enorm. William: ‘Ik heb nog één bus zonder rolvloer; daar wil niemand meer in rijden.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's