Zo. Dat is eruit. Grootspraak? ‘Geenszins,’ reageert de ondernemer gedreven. ‘Traditionele werving- en selectiebureaus doen veel te weinig voor te veel geld. Niet gecommitteerd. Niet vakvolwassen. Een goede recruitmentpartner verbindt zich met de klant en bijt zich vast in het wervingsvraagstuk. Maar durft de klant ook te challengen. Er moet vaak eerst intern een hoop gebeuren, wil je succesvol werven. Dat vraagt om recruitmentspecialisten die dat kunnen, durven, maar ook om mkbbedrijven die hiervoor open staan. In een structureel schaarse arbeidsmarkt moeten ze fl ink aan de bak. Als je dat als ondernemer nu nog altijd niet inziet, ben je eigenlijk al te laat.’
Tot in de finesses
De mkb recruiter is een vlot en deskundig bedrijf met de energieke Jurriaan Pennartz aan het hoofd, ondersteund door zzp-ers Manon Kuijten en Floor van de Pas. Alle drie een kei in het scannen van mensen aan ‘twee kanten’. Super doortastend ook, waarbij ze de wervingsvraag tot in de finesses weten te doorgronden. ‘Op grond van een functieprofiel gaan we niet werken’, legt Jurriaan uit, die zijn bedrijf drie jaar geleden oprichtte na loondienst van jaren bij een bemiddelingsbureau. Hij had toen een kindje van drie en een tweeling van één. ‘We willen tot in de kern begrijpen wat die werkgever nu écht nodig heeft. Die investering aan de voorkant betaalt zich uit, aangezien we snel daarna heel gericht en met een goed aanbod op zoek kunnen naar de juiste kandidaten. Dicht op de bal. In nauwe samenwerking met onze klant en met focus op de kandidaat.’
Rauw randje
Het huiswerk voor de mkb-er liegt er niet om. Niet alleen het cv van een kandidaat moet aantrekkelijk zijn. Ook het bedrijf dient haar wow!-factor uit te dragen. Voor Jurriaan – een fervent hobbyklusser die recruitment verkoos boven werken met zijn handen – is dit zowaar een missie geworden. Via de data van Intelligence Group maakt hij gebruik van doelgroepdata. Daarmee kan hij per beroepsgroep analyseren wat de beweegredenen zijn van mensen om over te stappen naar een andere baan. Jurriaan: ‘Dat rauwe randje waar de Brabantse maakindustrie zo bekend om staat, is goud waard. De werkomgevingen waar ambacht en hightech bij elkaar komen. De jonge generatie loopt daar echt wel warm voor – maar níet wanneer je als werkgever vasthoudt aan ellenlange eisenlijstjes en verouderde arbeidsvoorwaarden. Besteed meer aandacht aan wat je te bieden hebt als werkgever. Vertel eerlijke verhalen over bedrijfscultuur en persoonlijke ervaringen van medewerkers. Als je dit als werkgever allemaal niet nodig vindt of niet ziet zitten: stop dan ook met zeuren over het personeelstekort.’
Kom, schouders eronder
De recruitmentpartij bemoeit zich stevig met interne aangelegenheden. Dit brengt fl inke uitdagingen met zich mee. ‘Veel werkgevers zijn een tot-uw-dienst-mentaliteit gewend van een werving- en selectiebureau. Maar wat wil je nu?’ oppert Jurriaan. ‘Met lauwe praatjes bediend worden door consultants in nette pakken. Of er samen echt de schouders onder zetten? Bedrijven die kiezen voor dat laatste, dat zijn onze klanten. Waar wij ons verdiepen, vastbijten in onze klant, nodigen wij werkgevers uit om zich net zo te verdiepen in de voor hen relevante groepen op de arbeidsmarkt. De mensen die je zoekt willen echt geen nine till five job meer, maar werk dat past in hun privéleven. Beweeg mee, gooi open die kiet! En dus zijn de rollen omgedraaid: jij als werkgever moet je verkopen aan de kandidaat. Niet andersom.’
Weg zeepbel
De mkb recruiter is een toegewijde recruitmentpartner die proactief werk maakt van het invullen van een vacature. Ze doorprikt de zeepbel rondom het schuiven met cv’s en spelen met loze beloftes. Klantcases op de website tonen een transparant en eerlijk verdienmodel. Aan no cure no pay doet ze niet. Klanten moeten daaraan wennen. Investeren in een serieuze HR-afdeling is immers niet voor elk mkb-bedrijf vanzelfsprekend. Laat staan in recruitment. ‘Zeker niet tegen een wekelijks bedrag’, licht Jurriaan toe. ‘Maar wie dat te duur vindt, moet het zelf eens gaan doen. Ga tien mensen per week benaderen en vertel mij hoeveel er hebben gereageerd. Tel die uren op en tel uit je winst. Om nog maar niet te spreken van hoe prijzig een premium account op LinkedIn is. Overigens staat tegenover dat wekelijks tarief wel dat je onze dienstverlening fl exibel kan pauzeren of opzeggen. Je huurt ons in net zolang je ons nodig hebt, dat is wel zo eerlijk.’
Voorbereiding is goud
De frisse aanpak van De mkb recruiter spreekt nieuwsgierige werkgevers aan die voor echte oplossingen durven te kiezen. ‘Wij weten maar al te goed waarmee we moeten concurreren in de branche’, zegt Jurriaan tot slot. ‘Maar we hebben niet voor niets een recruiters code. Sommige bureaus denken dat ze vijfhonderd mensen moeten benaderen voor één succesvolle match. Als je een kleine kans van slagen aan de voorkant hebt, moet je meer aan de achterkant doen? Fout. Je moet niet nog harder de verkeerde kant oprennen. Je moet goed voorbereid de juiste kant oplopen.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema