Verwacht aan tafel bij klanten geen termen als LEAN, SixSigma en QRM om indruk te maken. Natuurlijk hebben ze daar alle kaas van gegeten, maar één ding weten ze zeker: de klant wil knaken verdienen.
Neutraal
‘We draaien er inderdaad niet om heen’, zeggen de compagnons. ‘Ondernemers willen omzet maken, punt uit. Wij weten hoe ze dat het beste kunnen doen. Enerzijds signaleren we pijlsnel de problemen die in een fabriek spelen, anderzijds doorbreken we bedrijfsblindheid omdat we objectief zijn.’
Output omhoog
Reboow verbetert fabrieken. De focus ligt op het verhogen van de output van productielijnen door bestaande processen te optimaliseren. ‘Daarmee creëer je een output winst van 10 tot 15%’, leggen ze uit. ‘We zien vaak dat klanten de productiedruk niet aan kunnen, maar wel graag meer willen produceren. Investeren in een tweede productielijn is vaak geen optie. Niet nodig ook. Door je bestaande machine te verbeteren heb je minder afval en/of een snellere ombouwtijd bij het wisselen van een product. Wij brengen een verbeteringsslag aan binnen je bedrijf, maar laten jouw eindproduct altijd in ere.’
Lagelonenlanden
Mike en Freek zijn uitgesproken over hun ondernemerschap. Zo vinden ze het onzin om uit te wijken naar lagelonenlanden om kosten te drukken: ‘Je kan met dezelfde resources binnen Nederland meer produceren, als je maar automatiseert en standaardiseert. Laten we dus vooral onze bedrijven hier houden, waar de industrie groeit en floreert. Zelfvoorzienend zijn is een kracht.’
Voldoening
Droomprojecten hebben ze genoeg. Een bloeiende fabriek met dagproductie begeleiden naar 24/7 productie bijvoorbeeld. Of een bedrijf helpen om meerdere vestigingen op te zetten waarbij hun strategie wordt uitgerold: ‘Om zoveel vertrouwen te krijgen van je klant; dat geeft ultieme voldoening.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN