AXON ontwikkelt al 25 jaar het technisch ‘cement’ tussen twee apparaten waardoor het voor televisiekijkers mogelijk is om beelden over vrijwel de hele wereld te kunnen bekijken. Het Brabants bedrijf met een hoofdkantoor in Gilze en zeven internationale vestigingen in en buiten Europa is een grote speler in de markt. ‘Wij staan bekend om onze hoge kwaliteit’, zegt Harry Kanters. ‘Niet alleen van onze producten, maar ook door de wijze waarop we onze klanten benaderen.’
WK brazilië
Kanters legt uit dat AXON voorop loopt in de technologie. Was voorheen High Definition de standaard, nu is Ultra High Definition (UHD) in ontwikkeling, dat twee keer zoveel pixels op beeldschermen kan laten zien. Voor de slimme jongens van AXON uiteraard opnieuw een uitdaging. Zelfs de wereldkampioenschappen in Brazilië - die door vele landen op het nieuwe UHD worden opgenomen - gaan nu wereldwijd de ether in dankzij de techniek van AXON. Zo bediende het dit jaar ook de vele reportagewagens voor de Olympische Spelen in Sochi. ‘Ondanks concurrentie lukt het ons goed om klanten naar ons toe te trekken’, legt de commercieel directeur uit, onder andere verantwoordelijk voor klantrelaties. ‘Persoonlijke contacten zijn belangrijk, zeker in broadcasting’, gaat hij verder. ‘Gelukkig wemelt het er van de leuke, creatieve mensen. Dat maakt mijn werk extra leuk.’
Voldoende ruimte
Het gloednieuwe pand op Midden-Brabant Poort aan de A58, bestaande uit twee verdiepingen, staat er strak en smetteloos bij. Zo’n anderhalve maand geleden was de entree speciaal voor de opening versierd met een gigantische knalrode strik. Gedeputeerde van Noord-Brabant Bert Pauli knipte het lint door. Samen met klanten, toeleveranciers, partners en andere genodigden - waaronder burgemeester Jan Boelhouwers van Gilze en Rijen - werd met vol vertrouwen op een succesvolle toekomst voor AXON getoost terwijl de confetti door de lucht dwarrelde. Kanters is zeer content met de nieuwe locatie. ‘Aangezien hier de ontwikkeling, marketing en sales, financiële administratie én logistiek plaatsvindt, stelde de directie als voorwaarde dat het nieuwe pand over voldoende magazijn en kantoorruimte moest beschikken. Het resultaat is maatwerk, perfect afgestemd op onze wensen.’
Slimste regio
AXON verschijnt steevast op internationale beurzen, zoals de grote IBC in Amsterdam en NAB in Las Vegas. Niet alleen over de grenzen, maar ook regionaal onderhoudt AXON stevige contacten. Zo geniet het een nauwe samenwerking met Civolution uit Eindhoven met wie het momenteel de Indiase markt aan het verkennen is. ‘We zitten precies in de juiste hoek’, aldus Kanters die nu tien jaar bij AXON werkt en alle vestigingen mee heeft helpen opbouwen. ‘Onze regio behoort tot de slimste ter wereld qua hightech en innovatie. Alle ingrediënten zijn aanwezig om mensen te werven die ons verder kunnen helpen met de ontwikkeling.’ Ruimtelijk is dat in ieder geval geen probleem: het nieuwe AXONpand kan honderd medewerkers aan, zestig zijn daar nu in dienst. AXON’s klanten bestaan grotendeels uit omroepen. Denk aan alle Nederlandse publieke, commerciële en lokale omroepen plus BBC, SKY, RAI, Al-Jazeera, Beijing TV en de Russische TV. AXON levert niet alleen technische frames, maar is ook gespecialiseerd in het ontwikkelen van converters voor specifieke audio- en video doeleinden.
BOV-trofee
De slimme jongens op de tweede verdieping die dagelijks met productinnovatie bezig zijn hebben uiteraard allen een technische achtergrond. Maar dit geldt ook voor de salesmensen. ‘AXON staat inderdaad voor een complexe technische omgeving, maar gelukkig lachen we ook een hoop’, grijnst Kanters die tevens jazzpianist is en regelmatig op festivals optreedt. Ik wil graag weten wat jazz en zijn vak met elkaar gemeen hebben. Hij kijkt verrast op en denkt na. ‘Improviseren, in beweging blijven’, reageert hij. ‘Altijd bezig jezelf te verbeteren.’ Deze instelling leidde ertoe dat AXON - dat al vele prijzen won - onlangs genomineerd is voor de BOV-trofee 2014. Ook deelt het haar visie met andere internationale organisaties om zo invloed uit te kunnen oefenen op de televisie-industrie op wereldniveau. Voor deze inbreng won het in 2013 de prestigieuze ‘Game Changers Award’. Toe maar. Straks heeft AXON zowaar de wereld veroverd. ‘What’s next?’ vraag ik hem. Kanters glimlacht. ‘Zo’n vaart zal het niet lopen’, antwoordt hij bescheiden. ‘De wereld is groot.’