BOB Back to Business: Vol erin met een stevige bite

Maandag 25 augustus, Auberge du Bonheur. Een perfecte dag voor ontmoetingen en inspiratie. Met hamburgers, cowl salad en popcorn op de kaart, conform ‘The American Style’. Uiteraard hebben alle partners van dit succesvolle evenement hun eigen gedachtes bij het thema van dit jaar: ‘The American Dream’.


Uitgave: Juli-Aug 2014
Thema’s: Businessevent

Het geheim van Mutsaerts
Tijn Mutsaerts, Mutsaerts.
Geen ‘American Dream’, maar ‘The Mutsaerts Dream’ wil hij verwezenlijken. Oftewel: succesvol zijn als onafhankelijk adviseur met een team van specialisten op het gebied van risicomanagement, pensioen, schade- en  inkomensverzekeringen. ‘Al een paar jaar op een rij maken we een flinke groei door en ook de komende jaren hopen we ons team verder uit te breiden’, zegt Tijn Mutsaerts, directeur van Mutsaerts. Het geheim? ‘Al ruim 80 jaar begeleiden wij onze klanten op verzekerings- en financieel gebied. We blijven investeren in kwaliteit en persoonlijke dienstverlening.’ Tijn heeft altijd in zijn droom geloofd, wat in zijn ogen niet typisch Amerikaans is. ‘Het zegt meer over de wil om doelen te realiseren’, reageert hij. ‘Zo is optimale aandacht voor onze klanten een belangrijk doel. Daarom bekijken we geregeld alle klantendossiers opnieuw om zo scherp te blijven op ons eigen advies. Kwaliteit betekent soms ook opnieuw focussen en fris verder gaan.’

Voor goud
Erik de Ridder, Gemeente Tilburg.
Lang hoeft hij niet over een inspirerend voorbeeld na te denken. Hij noemt onmiddellijk de Tilburgse ondernemer John Beerens. ‘Als kleine jongen stond hij nog te juichen op de hoofdtribune van Willem II, vorig jaar was hij hoofdsponsor van zijn voetballiefde’, zegt Erik de Ridder, wethouder in Tilburg. ‘Het stellen van een doel is duidelijk meer dan alleen enthousiasme. Het komt in de buurt van persoonlijk commitment. In mijn geval? Politiek laat zich niet plannen, maar desondanks kun je je vol overgave inzetten om je gestelde doelen te realiseren.’ Typisch Amerikaans vindt De Ridder het voor goud gaan, zelden halfcommited maar vol erin. ‘Iets wat Tilburg van mij best meer mag doen; uitdragen waar ze sterk in is en waarom bedrijven voor deze zesde stad van Nederland moeten kiezen’,  oppert hij. ‘De komende periode investeren we dan ook fors in onze citymarketing. Het moet duidelijk zijn waar Tilburg voor staat.’

Gedrevenheid brengt succes
Kevin van Elten, Rüttchen Automotive.
‘Een vriend van mij, Jan, ging op zijn 25e naar Amerika en kreeg een bijbaantje in een Levi’s winkel’, vertelt Kevin van Elten, verkoopadviseur bij Rüttchen Automotive. ‘Toen de CEO van Levi’s daar binnenliep riep Jan dat ze het in zijn optiek helemaal verkeerd deden. Hij werd daarop uitgenodigd voor een gesprek. Enkele maanden later mocht Jan Levi’s Europa opstarten. Hij had vijftien jaar lang een riant aandeel in Levi’s Europa dat hij later aan Levi’s Amerika verkocht. Tegenwoordig rijdt Jan in een Ferrari met JAN 501 op zijn kentekenbord.’ Kevin concludeert: ‘Je hoeft geen ABN te spreken of tig diploma’s te hebben, je moet gedreven zijn in wat je doet.’ Op de Back to Business borrel komt Van  lten ook elk jaar weer veel ondernemers tegen die er helemaal voor gaan. Of dat typisch Amerikaans is weet hij niet. ‘Wat ik wel weet is dat Rüttchen zelf eerder Duits is’, merkt hij op. ‘Gründlich, stabiel en betrouwbaar.’

Geen hokjesdenken
Mark Lenaerts en Stefan Hendrikx, BDO Accountants & Belastingadviseurs.
‘Wat me tijdens vakanties aan Amerikanen opvalt, is hun zeer dienstverlenende instelling, hoge organisatiegraad en positieve grondhouding’, zegt Mark Lenaerts van BDO Accountants & Belastingadviseurs, samen met MannaertsAppels tevens nieuwe partner van BOB Back to Business. ‘Die eigenschappen zie ik volop terug bij onze klanten, waaronder veel familiebedrijven. Zij gaan er helemaal voor. Die mentaliteit vind ik inspirerend.’ Collega Stefan Hendrikx associeert Amerika vooral met de vrijheid om te kunnen zijn wie je bent. ‘Bij BDO doen we evenmin aan hokjesdenken. In mijn werk maak ik geen  onderscheid tussen grote en kleine klanten. Iedere klant verdient alle aandacht. De  krantenjongen die het kan maken als directeur van de krant, dáár geloof ik in.’  Bewonderenswaardig vinden beide de Amerikaanse kunst om hun land als merk uit te dragen. ‘Amerika laat de wereld met trots zien waar het voor staat. Dit zien we ook graag terug bij Tilburgse ondernemers. Hoezo doe maar gewoon? Laat juist zien wat je in huis hebt!’

Ondernemende bevlogenheid
Koen Peters, MannaertsAppels Advocaten.
Op zijn kantoor hangt geen schilderij van Obama of Kennedy aan de muur. Het is het geloof in eigen kunnen en de ondernemende bevlogenheid waar Amerika in zijn ogen voor staat. ‘Ook ons kantoor staat geheel in dienst van de ondernemende cliënt’, zegt Koen Peters van Mannaerts-Appels Advocaten. ‘Die cliënt typeert zich eveneens door de wil om iets te bereiken. Precies zo willen wij ook werken.’ Ondanks dat Koen al 25 jaar in het vak zit, haalt hij zijn dagelijkse inspiratie nog steeds uit het grote of kleine verschil dat hij voor zijn cliënten kan maken. Bijvoorbeeld wanneer die een overeenkomst wil sluiten, maar tegen complexe vragen aanloopt. Of wanneer hij het ergens niet mee eens is en naar de rechter wil stappen. ‘Als ik een stukje kan bijdragen aan wat hij wil bereiken waardoor het toch lukt, geeft me dat veel voldoening. Mijn carrièreaspiraties waren nooit zo idioot groot in de sfeer van een American Dream. Ik wilde gewoon een goede advocaat worden. Of dat gelukt is?  Volgens mij wel. Maar je mag het gerust zelf aan mijn cliënten vragen. Graag zelfs.’

Cross-over maakt verbinding
Ton Gimbrére en Anne Marie Rossou, Auberge du Bonheur.
Cross-over is een mengeling van stijlen. Bonheur doet dat op culinair gebied en biedt de gasten bij BOB Back to Business een heerlijke American-style hamburger. En niet zomaar eentje. Deze variant uit het Bonheur pop-up concept MEAT is het midden tussen een culinair hoogstandje van Auberge du Bonheur en het traditionele Broodje Jantje. ‘Ook binnen onze zakelijke contacten zoeken wij de verbinding op’, zegt Ton Gimbrère, directeur Bonheur Horeca Groep. ‘Van daaruit streef je ernaar nieuwe producten of diensten te ontwikkelen die je samen op de markt brengt.’ De Amerikaanse stijl mag op ons nuchtere Hollanders dan wat overdreven overkomen, maar ook Bonheur kiest in al haar bedrijven voor oprechte aandacht voor de gast. ‘Aandacht voor onze gasten is voor ons een prioriteit’, legt manager Anne Marie Rossou uit. ‘Je kunt hen tijdens een conferentie een koffiezetapparaat voorzetten, maar ook zélf de koffie schenken. Wij kiezen voor het laatste en laten ons graag aan de gasten zien. Voor, tijdens en na een evenement.’

 

< Alle thema's