Column Marc Heuvelmans: Ryanair gecrowdsuit

Nog nooit heb ik moeten wachten op een vliegtuig van Ryanair. Altijd op tijd, keurig vervoerd van a naar b, voor een schappelijke prijs. Geen reden dus om te twijfelen aan de correctheid van deze budgetvlieger. Tot ik onlangs op hardhandige wijze met mijn vrouw van de roze wolk afgekieperd werd.


Uitgave: Juli-Aug 2014
Thema’s: Column Advocatuur

 Ik zou een weekendje doorbrengen in Milaan, dus zouden we vliegen van Eindhoven naar Bergamo. Maar liefst zeven-en-eenhalf uur hebben we moeten wachten op ons vliegtuig! toen we eindelijk vlogen kwam bergamo na een uur al in zicht en werd de landing ingezet. De verbazing was compleet toen de gezagvoerder ineens liet weten dat landen op bergamo niet kon vanwege het slechte weer en  doorgevlogen werd naar Bologna.

Mooie boel! De aangekondigde official van Ryanair om passagiers op te vangen stond er niet en de beloofde bussen voor een drie uur durende nachtelijke busreis terug naar  Bergamo kwamen niet opdagen. De taxi, het hotel, het ontbijt, en de trein terug naar Milaan maakten ons weekendje zo’n € 300,- duurder en het kostte ons een dag van ons uitje. niet zo’n probleem zou je denken, want Ryanair had ons op het vliegveld toch  geïnformeerd over onze rechten op grond van de EG verordening 261/2004. Op grond daarvan konden we eenvoudig berekenen dat hier een schadevergoeding voor stond van € 250,- per persoon. Daarmee kon ons humeur van die dag en de stemming gedurende de rest van het weekend nog enigszins gered worden.

Eenmaal weer thuis was Ryanair ons al vooruit gesneld met een algemeen mailtje dat er aan de passagiers van onze vlucht geen schadevergoeding betaald zou worden omdat de vertraging en de omleiding niet aan Ryanair te verwijten waren. Een dergelijke mededeling is onverteerbaar dus heb ik opgezocht wat Ryanair allemaal aanduidt als ‘extraordinary circumstances’ waarmee ze elke schadevergoeding van de hand kunnen wijzen: zo ongeveer alles. Het moet bijna opzet zijn, wil Ryanair in de buidel tasten. Dat is dus een foppertje, waar de reiziger niets aan heeft en er compleet mee voor de gek gehouden wordt.

Hoeveel mensen zullen het hier bij laten zitten en verder niets meer doen? Onterecht, want Ryanair is net als iedere andere Europese vliegmaatschappij gebonden aan Europese regels. Dat betekent dat Ryanair de regels helemaal niet opzij mag schuiven en verplicht is een compensatie te betalen. Nu las ik pas iets over een nieuw initiatief: Crowdsuing. Dat is procederen voor een maatschappelijk doel met geld dat via crowdfunding bijeen gebracht wordt. Een prachtig initiatief om Ryanair nu eens voorgoed duidelijk te maken dat budgetvliegen niet kan zonder de normale service die je van een maatschappij mag verwachten. Een brutaal mens heeft de halve wereld, en Ryanair hoeft niet de andere helft te krijgen.

< Alle thema's