‘Er is een duidelijke kentering in de markt, want bedrijven kijken veel kritischer naar hun marketingbudget. Wij zitten juist aan de marketingkant van de gepersonaliseerde post’, vertelt Koert. ‘Daarnaast wordt steeds meer post digitaal verstuurd, zoals rekeningafschriften, facturen en polisvoorwaarden. Her en der ontstaat dan overcapaciteit.’ Toch denkt Koert in mogelijkheden: ‘Door een juiste inkoop van portokosten kunnen we toch nog groei bewerkstelligen. We nemen het hele traject van postverwerking voor de klant uit handen; van full color print tot inkoop drukwerk en handling. Als de prijzen dan goed zijn heb je als het ware goud in handen.’
Online beleving
Om de markt te kunnen blijven bedienen en de concurrenten een stapje voor te zijn speelt Kopak in op nieuwe ontwikkelingen. Een daarvan is e-fullfi lment, waarbij ze alles in huis hebben om de logistiek achter een webshop volledig uit handen te nemen. ‘Om dat kracht bij te zetten heb ik vorig jaar zelf een webshop gelanceerd: www.dewijnproeverij.nl. We hadden alles er al voor in huis; de mensen, marketing, drukwerk, verzending, behalve een product. Doordat ik nu zelf ervaar wat er allemaal bij komt kijken, kunnen we de klant nog beter bedienen.’ Koert vervolgt: ‘Een positieve ontwikkeling voor ons is dat bedrijven met webshops toch weer een catalogus gaan uitbrengen zodat mensen kunnen bladeren en uiteindelijk online gaan bestellen. Ik geloof zelf ook in de kracht van deze combinatie. Zo zijn we dit jaar begonnen met een nieuwsbrief per kwartaal, op papier. Die is enorm goed ontvangen.’
Bijproduct
Welke uitdagingen ziet Koert voor zijn bedrijf? ‘De eisen die de klant stelt aan de dienstverlening en de service zijn de afgelopen jaren enorm veranderd. Alles moet sneller. Daarnaast is ons hoofdproduct - alles wat te maken heeft met het verwerken van post - min of meer een bijproduct geworden. Onze rol hierin is nu meer sturend. De eigenlijke ienstverlening, onze service en het klantcontact zijn daarom belangrijker geworden. Die blijven we dan ook continu optimaliseren.’