‘Het gaat prima’, antwoordt Jack Heijkans tevreden op de vraag hoe het met hem gaat. ‘Ik verbaas me er wel eens over dat het lukt om met z’n allen zo scherp te blijven, maar dat zit inmiddels in onze genen. Toen ik hier kwam werken, maakte ik kennis met 40 man personeel. Nu zijn het er twaalfhonderd op drukke momenten. Wat dit werk van mij als ondernemer vergt? Ik moet continu gefocust blijven en ervoor zorgen dat de mensen in het bedrijf dragende krachten zijn.’
Doener
‘Het bedrijven van e-commerce vraagt om een perfect IT systeem’, gaat de managing director verder, nu twaalf jaar werkzaam bij het e-commerce fulfi lment bedrijf van Docdata. ‘We proberen daarom niet alleen op de hoogte te zijn van technische ontwikkelingen, maar er ook iets mee te dóen.’ Zo ontwikkelde Docdata samen met machinebouwers machines op maat en zorgt het zelf voor het onderhoud waardoor het concurrenten net een stapje voor is, een aanpak die getuigt van een pioniersmentaliteit. ‘Let wel, in mijn eentje kan ik geen omgeving bouwen die snel groeit’, merkt Heijkans op. ‘De kar trek je samen. Ontwikkeling en techniek zijn makkelijk te volgen, dat is geen probleem. Maar al zou je nog zoveel technische ontwikkelaars hebben: als er weinig krachten zijn die hun kennis weten te vertalen in de uiteindelijke operatie, dan levert dat verre van het gewenste resultaat op.’
Oogkleppen
Heijkans is een echte teamplayer, geïnteresseerd in de meningen en standpunten van anderen. Iemand die niet in documenten verscholen achter zijn bureau zit, maar de vloer op gaat. Met grote regelmaat loopt hij in de organisatie rond en spreekt hij zijn medewerkers aan, voor hem de gewoonste zaak van de wereld. ‘Je vraagt hen hoe het met ze gaat en waar ze mee bezig zijn’, legt Heijkans uit die ooit logistiek studeerde aan de voormalige Verkeersacademie Tilburg. ‘Als ik nieuwe mensen aanneem, vraag ik hen ook om hun ervaringen na een maand op papier te zetten. En iedereen die hier komt werken moet ook een paar dagen meelopen in de warehouse om te ervaren wat we nou feitelijk doen. Deze aanpak zorgt voor goede terugkoppelingen en voorkomt oogkleppen. Niet alleen bij medewerkers, maar ook bij mijzelf. Een bedrijf dat snel groeit zoals wij doen, is geneigd zich louter te richten op succes en niet op de weg ernaartoe. Ik vind het belangrijk dat die juist voelbaar blijft. Want hoe harder je groeit, hoe minder tijd je hebt voor waardevolle momenten. Het risico is dat je achter de feiten aanloopt. Als je jezelf die kostbare tijd niet gunt, dan weet je één ding in elk geval zeker: dat je binnenkort niet zo hard meer zult groeien.’
Verslaving
Ruimte geven aan anderen om zich te kunnen ontwikkelen kenmerkt de ondernemer in Heijkans. ‘Ik geloof niet in een afrekencultuur’, licht hij toe. ‘Mensen mogen fouten maken, die maak ik ook. Daar leer je van. Van negativisme wil ik echter niets weten. Een negatief klimaat binnen de organisatie laat ik niet toe, dan grijp ik in.’ Het is duidelijk dat Heijkans veel voldoening haalt uit zijn ondernemerschap. Hij is gedreven, spreekt gepassioneerd over zijn activiteiten en toont zich betrokken bij het reilen en zeilen binnen de organisatie. ‘Het meest uitdagende in mijn vak vind ik het continue schakelen om een snelgroeiende onderneming op de rails te houden’, reageert hij enthousiast. ‘Zowel technisch als richting het personeel. Dáár krijg ik nou adrenaline van. Als ik nu naar een omgeving zou moeten verhuizen waar het allemaal een heel stuk minder dynamisch gaat, zou ik na drie maanden hard wegrennen. Net als dat hardlopen voor sommigen een verslaving is, is mijn werk dat voor mij.’
Ondernemerstips van Jack Heijkans:
• Loop voorop in de markt
• Deel je kennis met je klanten
• Houd contact met je medewerkers
• Bied voldoende ruimte voor creativiteit
• Begrijp dat succes niet vanzelfsprekend is