Het is vroeg in de ochtend en stil in Thermen Goirle. De sauna’s zijn nog leeg, het water van de blauwe wellness baden zo glad als een spiegel en de halmgrassen in de wintertuin ruisen zachtjes op en neer. De thermen ademt een luxe en relaxte sfeer; het is een oase van rust. Hans Pompe vertelt over de groei van zijn Thermen en de recente uitbreiding van het saunacomplex.
Een goed product
‘Als ondernemer neem je een aantal beslissingen in je leven die invloed hebben op de groei en ontwikkeling van je bedrijf. Eind jaren tachtig was ik bedrijfsleider van een sauna in Geldrop, maar mijn droom was ooit zelf een luxe thermen neer te zetten. Begin jaren ’90 kwam de sauna in opkomst. Voor mij en twee partners reden om in 1991 een nieuwe sauna te openen in Goirle. In de verre omtrek was geen concurrentie en dan is het enige wat telt: een goed product.’ Hans werd in 1998 volledig eigenaar van Thermen Goirle en hij had een duidelijke visie: geen beklemmende sportsauna maar een thermen met een persoonlijk karakter, waar je de ruimte hebt, lekker kunt eten, in de zon kunt zitten en ontspannen. Volgens dat concept uit 1998 is Thermen Goirle in de loop der jaren gegroeid. In 2012 is het oorspronkelijke plan gerealiseerd. Hans: ‘Denk op lange termijn, blijf in de goede richting werken en raak niet spoorloos.’
Ondernemersvertrouwen
De wellness markt is continu in beweging: mensen krijgen meer vrije tijd, gaan een dagje uit, gaan bewuster met hun gezondheid om en niet roken heeft volledig terrein gewonnen. Hans lacht en wijst naar een kleine ruimte. ‘Dat was vroeger de rookvrije zone.’ Het bezoekersaantal groeide gestaag en Hans vertelt hoe de kleedruimte te klein werd en de kleding van de bezoekers in vuilniszakken achter de receptie bewaard werd. Het is in deze periode dat Rabobank Tilburg en omstreken in beeld kwam. ‘Voor een van de eerste uitbreidingen in Goirle was een financiering nodig. Ik maakte de overstap van de ABN in Eindhoven naar de Rabobank in Tilburg, omdat ik hier woonde. De financiering kwam snel rond.’ Marco legt uit: ‘Hans runde al zo lang een gezond bedrijf; hij bood ons ondernemersvertrouwen op basis van historische cijfers. Dat kon in die tijd nog, nu is de bankwereld veranderd. Na de recessie kijkt de bank meer naar de forecast. Een financiering wordt vooral gebaseerd op harde cijfers. Maar we sluiten het ondernemersvertrouwen niet uit en een duidelijk onderbouwde ondernemersvisie is van groot belang.’
Vol energie
In 2008 dwong de markt Hans een keuze te maken: verkopen of investeren. ‘Eigenlijk had ik geen keuze. Ik was nog niet afgebrand en zat vol energie. Dit werd de laatste fase van mijn originele plan. Thermen Goirle is mijn trots en ik wilde het totaalplaatje verwezenlijken. Bovendien wilden mijn vrouw en opgroeiende kinderen mij nog niet thuis op de bank hebben’, knipoogt Hans. De verbouwing van 2010 duurde anderhalf jaar. Thermen Goirle groeide met 3.000 m² naar totaal 8.000 m². Hans benadrukt dat de relatie met de financier in een dergelijk groot uitbreidingstraject ontzettend belangrijk is. ‘Een ondernemer is 24/7 bezig met zijn zaak en heeft geld nodig om zijn plannen te realiseren. Ik vind het belangrijk dat ik op tijd kan praten met mijn huisbankier over mijn visie op ondernemen. Er moet wederzijds vertrouwen zijn en het contact moet transparant en eerlijk zijn. Hierin betekenen Marco en de Rabobank momenteel heel veel voor mij’, aldus Hans tot besluit.