Tilburg Culinair: Smaakvol spektakel

Het spectaculaire begin van het lekkerste weekend van Tilburg vindt plaats op donderdag 25 september. Om 18.00 uur is er dan speciaal voor de sponsoren van Tilburg Culinair iets heel bijzonders op het Willemsplein georganiseerd. Een klein tipje van de sluier voor iedereen die het evenement een warm hart toedraagt en er donderdag niks van wil missen.


Uitgave: Juli-Aug 2014
Thema’s: Evenementen Relatiemarketing

Dyon Beerens (57), medeoprichter van Tilburg Culinair en tot voor kort voorzitter van de sponsorcommissie, deelt met Dennis van Vliet (36), de nieuwe voorzitter, het startgevoel: ‘Op dinsdag en woensdag zetten we de schouders eronder en sjouwen met van alles en nog wat. Als het op donderdag in de namiddag klaar is, ga ik met een drankje zitten en kijk om me heen. De restaurants zijn ingericht en aangekleed. Het plein letterlijk in geuren en kleuren. Dan krijg ik een ‘wow-gevoel’, ieder jaar weer. Ik hoor hetzelfde van alle 24 vrijwilligers  die het hele jaar door bezig zijn met de organisatie van dit evenement. Daar doe je het voor.’

Stukje geschiedenis
Het event heeft als doel om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de fantastische restaurants die het 013-gebied herbergt. Dyon: ‘Tilburg Culinair is voortgekomen uit Tilburg Wijnstad, waar ik medeorganisator van was. Wij werden door de Gemeente Tilburg gevraagd om meer activiteiten te organiseren in de binnenstad. Ik werd fanatiek toen ik in de Telegraaf een artikel las van een gastronomisch recensent, waarin stond dat - als je lekker wilde eten - je het best in een grote boog om Tilburg heen kon rijden. Ik heb die journalist toen uitgenodigd om met mij een dag lang alle leuke restaurants van onze stad te bezoeken en hij herzag direct zijn mening.’ De oorsprong van het feest herken je nog aan het betaalmiddel; de ‘troskes’ (druiven) van de wijnstad zijn erin gebleven. ‘Toen de gemeente besloot dat de subsidiekraan dicht ging, waren wij het eerste evenement wat zichzelf bedroop. Dankzij onze sponsoren.’

Wel laagdrempelig
Dennis van Vliet: ‘Het is een groot misverstand en getuigt van een ongefundeerd soort bescheidenheid om niet trots te zijn op wat Tilburg op culinair gebied te bieden heeft. Ons event draagt uit dat er een grote keur aan smaken is. Van het Tilburgse Auberge Du Bonheur, Le Bistro en Prins Heerlijk, via De Eetkamer in Goirle tot De Molen in Kaatsheuvel en veel daartussen. Modern, trendy en vooral smakelijk.’ Door een speciale commissie wordt erop toegezien dat deelnemende restaurants een diversiteit aan heerlijke gerechten bieden. Ieder jaar neemt een bekende kok de proef op de som en wordt aan het restaurant met het meest verrassende of bijzondere gerecht de Patrick Verbunt-prijs uitgereikt. Dyon: ‘Tilburg Culinair heeft de fijne ambiance van feestelijke mensen in een mooie omgeving. Maar het is niet zo dat het ‘voor de gewone mens’ weinig toegankelijk zou zijn. Voor 1 troske met een waarde van € 2,40, kun je al iets eten. Iedereen is bijzonder welkom!’ Het event wordt ondersteund door een uitgebreid muzikaal programma, dat de eerste uren van de avond rustig is en daarna ‘los’ mag.

Een nieuwe voorzitter
Tilburg Culinair werd in een gastronomisch tijdschrift al eerder vergeleken met het Maastrichtse ‘Preuvenemint’. Dennis: ‘Puur kwalitatief werd ons een eerste plaats  toebedeeld. We zijn een landelijk evenement geworden. Naast het culinaire bieden we ook een stukje lifestyle; qua sfeer en opvallende aankleding.’ Vernieuwing en verjonging houdt de organisatie fris, zonder de kennis van de ervaren leden in de wind te slaan. Dyon: ‘Ik blijf zeker aan als lid van deze commissie, maar draag het voorzitterschap over aan Dennis.’ Dennis van Vliet heeft zin om zijn tanden erin te zetten. ‘De sponsorcommissie is erg belangrijk, omdat ons evenement bestaat bij de gratie van een kleurrijke club mensen die ons een warm hart toedraagt. Van autopoetsbedrijf tot multinational en van MKB tot ZZP-er.’

Modern profileren
Nieuw dit jaar zijn grote state of the art ledwalls, waarop sponsoren reclame kunnen maken. Dennis verwacht dat dit een mega-impact gaat geven. ‘Ook het programmaboekje is gemoderniseerd. We drukken niet meer maar gaan hem digitaal maken.’ Naast de sponsoravond op donderdag is er ook de bedrijvenavond op vrijdag, die van 17.00 tot 20.00 uur plaatsvindt. Dyon: ‘We geven onze sponsoren veel mogelijkheden om zich te profileren op het plein. Eén daarvan is de succesvolle bedrijvenavond waarop bedrijven een restaurant voor zichzelf en hun relaties kunnen afhuren.’

Spektakel
 Voor ondernemers die in 2014 deel willen uitmaken van dit evenement zijn er nog volop mogelijkheden. Dennis: ‘Als sponsor van Tilburg Culinair versterk je je naamsbekendheid onder ruim 15.000 levensgenieters en krijg je alle gelegenheid om zakelijk te netwerken op een gezellige manier. Het Willemsplein is op deze dagen the place to be om mensen te ontmoeten en samen een drankje te doen.’ De donderdag is alleen voor sponsoren. Wat staat te gebeuren, wil je absoluut niet missen! ‘Zorg dat je om 18.00 uur aanwezig bent, want wat je dan gaat zien en horen is echt spectaculair. We mogen niets verklappen, maar geven de lezers van Regio Business de primeur dat het om een beroemde artiest gaat.’

< Alle thema's