Holla Advocaten: Meer dan alleen lokale speler

Misschien gaat het net iets langzamer dan in andere bedrijfstakken, maar ook de traditionele wereld van de advocatuur ziet de noodzaak van moderne bedrijfsvoering. Met een frisse, nieuwe huisstijl gaat Holla Poelman Van Leeuwen Advocaten de toekomst in met een nieuwe naam: Holla Advocaten. Wat blijft is de hoogst persoonlijke dienstverlening.


Uitgave: Mei-Juni 2010
Thema’s: Advocatuur Juridisch advies

Holla Advocaten laat met deze nieuwe naam ook aan de buitenkant zien wat het van binnen al was: een modern, toegankelijk, professioneel en betrokken bedrijf. Maarten Letschert, bestuursvoorzitter van Holla Advocaten vertelt: 'We schreven het al in een mailing aan onze relaties. De traditionele rij achternamen in onze naam is verdwenen. Vanaf april heten al onze 160 medewerkers Holla Advocaten. Iedereen heeft een kaartje met op de achterkant de eigen, handgeschreven naam gedrukt, symbool voor onze persoonlijke benadering. Zelfs de receptionistes en interieurverzorgsters hebben hun eigen kaartje. Omdat iedereen in de organisatie bijdraagt aan het succes.'

Strategie
De nieuwe naam en huisstijl zijn de zichtbare afsluiting van een koersverandering die al enkele jaren geleden is ingezet. 'Het bedrijf was al enkele malen gefuseerd, zonder dat daar een expliciete strategie aan ten grondslag lag. De drie vestigingen in Tilburg, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven moesten samen een nog duidelijkere eenheid vormen. We zijn ‘de hei’ op gegaan om onze nieuwe koers te bepalen en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Onder ons gezegd: dat was geen eenvoudig proces, want advocaten zijn beroepshalve gewend om te argumenteren en debatteren', lacht Letschert. Daarbij komt nog dat commercieel denken voor de advocatuur een tamelijk nieuw concept is. Letschert: 'Tot voor enkele jaren terug mochten advocaten geen reclame maken voor hun diensten. Het is een beroepsgroep met eigen tradities, regels en tuchtrecht. Traditioneel staat er altijd een advocaat aan het hoofd van een organisatie, geen marketeer. We moesten dus een omslag maken naar een andere, meer naar buiten gerichte manier van werken.' Een interessant proces, vindt de bestuursvoorzitter, die naast zijn bestuurszaken ook nog gewoon ‘lekker voor de klant werkt’. Voor hem een voorwaarde om feeling met het vak te houden.

Kwaliteit
Holla Advocaten is er in geslaagd om een breed gedragen, nieuwe koers te bepalen. Het kantoor wil meer zijn dan een lokale speler op de markt. De bestuursvoorzitter: 'We willen met onze kantoren heel Zuid-Nederland bedienen. Brabanders zijn van nature bescheiden, op zich een deugd. Maar voor goede, juridische dienstverlening hoeven ondernemers echt niet te winkelen in de Randstad. Daarmee doen ze zich te kort. Holla Advocaten staat in de top 25 van grootste kantoren in Nederland. Qua tarieven scoren we hartstikke goed. We kunnen minstens dezelfde kwaliteit en service leveren, maar tegen een lager tarief, omdat huisvestingskosten, personeelskosten en kosten van levensonderhoud hier nu eenmaal lager zijn dan in de Randstad.' Letschert haalt het Incompany 100 onderzoek uit september 2009 aan. Zakenblad Incompany verricht jaarlijks onderzoek naar de best presterende zakelijke dienstverleners in Nederland. Holla behaalde een vierde plaats in de categorie Advocatuur en Notariaat en scoorde onder andere een 7,5 op service.

            Pagina 7 - Holla Advocaten

Legal consultant
Letschert ziet de rol van de advocaat graag verschuiven, van probleemoplosser naar legal consultant. 'Vaak roept een ondernemer pas de hulp van een advocaat in wanneer de dagvaarding al op de mat ligt. Het zou beter zijn als we veel eerder in het proces ingeschakeld worden. Het voorkomt veel problemen wanneer een advocaat al bij het boardroom overleg zou worden betrokken en beslissingen kan sturen. Hiermee kunnen ongelukken voorkomen worden. Wanneer een advocaat om de vijf tot zes weken op directieniveau even wordt bijgepraat, weet hij wat er speelt in een bedrijf.' Zo’n gesprek ligt voor een kleinere onderneming niet direct voor de hand, beseft Letschert. 'Om de drempel te verlagen stel ik wel eens voor: laten we gewoon eens kennis maken tijdens een lunch. Jij zorgt voor een broodje, verder kost het je niets. Op deze manier kan een ondernemer de meerwaarde van zo’n gesprek ervaren. De juridische kosten die een bedrijf maakt indien het uiteindelijk in een juridische procedure belandt zijn zeer hoog. Wanneer een bedrijf tijdig een jurist inschakelt, kunnen deze kosten vaak worden voorkomen en is een bedrijf uiteindelijk goedkoper uit.'

Specialisten
De klantenkring van Holla bestaat vooral uit (grote) ondernemingen, overheid, zorginstellingen, verzekeraars, woningcorporaties en MKB-plus. 'We zijn een degelijk, no-nonsense kantoor en concentreren ons op die gebieden waar we goed in zijn. Onder onze 80 advocaten zit veel specialistische kennis waarmee we onze doelgroep op een breed scala kunnen bedienen, zoals arbeidsrecht, financiering, insolventie, intellectueel eigendom, ondernemingsrecht, vastgoed, gezondheidsrecht, incasso, aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht, personen- en familierecht en strafrecht', zegt Maarten Letschert. Hij vertelt dat ondernemers steeds vaker shoppen als het gaat om juridische hulp. Voor een arbeidsconflict schakelen ze het ene kantoor in, bij advies over een contract een ander. Dat kan sneller en efficiënter onder één dak. Letschert: 'Wij streven naar een relatie waarin een advocaat optreedt als een soort accountmanager. Deze is het vaste aanspreekpunt voor de klant, die intern vraagstukken doorstuurt naar een specialist. Hij blijft de vinger aan de pols houden. Een goed, persoonlijk contact is in dit vak erg belangrijk, zeker onder de Moerdijk en dat vinden we nu juist ook leuk.'

< Alle thema's