Tilburg Culinair: Zeker niet elitair

Tilburg Culinair viert dit jaar haar 20-jarig jubileum en gaat door op de vorig jaar ingeslagen weg. Van donderdag 23 tot en met zondag 26 september ontmoet ondernemend Tilburg en omgeving elkaar weer onder het genot van verschillende culinaire hoogtepunten. De bedrijvenavond op de vrijdag is bijna volgeboekt, maar er zijn nog diverse andere sponsormogelijkheden.


Uitgave: Mei-Juni 2010
Thema’s: Businessevent Cultuur

Vorig jaar sloeg de organisatie van dit culinaire evenement een nieuwe weg in. Dyon Beerens, voorzitter sponsorcommissie, vertelt: 'Sinds 2009 vindt Tilburg Culinair uitsluitend op het Willemsplein plaats. Het terrein is overkapt door een enorme parasol. Hoewel het eind september vaak nog prima weer is, is het prettig om iets warmer te staan. Onder de parasol was het het afgelopen jaar een graad of drie, vier warmer dan erbuiten. Ook hebben we het aantal restaurants terug gebracht naar 13 en dat houden we zo.'

Bedrijvenavond
Tijdens de Bedrijvenavond op vrijdag 24 september krijgt ieder restaurant een bedrijf toegewezen door middel van een loting door notaris Emile Smeets. Deze loting vindt voor het eerst een week voor het evenement plaats. Zo kunnen de bedrijven met de restaurants overleggen over het menu en kunnen ze hun gasten echt in de watten leggen. Franck van Boekel, penningmeester van het Stichtingbestuur: 'Er is dit jaar veel belangstelling voor de Bedrijvenavond. We denken dat dit komt door het succes van deze avond vorig jaar. Sinds 2009 kunnen alleen sponsors een bedrijvenavond afnemen. Zij kunnen vervolgens hun gasten uitnodigen. En we bieden prima mogelijkheden; waar kun je voor 3000 euro voor 50 man een feestje geven met eten en drinken? Op Tilburg Culinair kan het.' De Bedrijvenavond duurt van 17.00 tot 20.00 uur. Vanaf 19.00 uur gaat het plein weer open voor andere bezoekers.

De Telegraaf
Dyon is al vanaf het begin bij Tilburg Culinair betrokken. Hij blikt terug: 'Tilburg Culinair is ontstaan door een negatief bericht in De Telegraaf. Ton de Zeeuw schreef dat je met een boog om Tilburg heen moet lopen, omdat het op culinair gebied niets te bieden heeft. Ik vond dat zijn mening achterhaald was en wilde ook aan de Tilburgers laten zien wat Tilburg en omgeving op culinair gebied te bieden heeft. Ik heb Ton de Zeeuw gebeld en heb hem uitgenodigd voor een lunch in het toenmalig restaurant Valentijn op de Korte Heuvel in Tilburg. Daarna schreef hij een zeer positief verhaal!' En de doelstelling geldt na 20 jaar nog steeds: op Tilburg Culinair laten chef-koks uit Tilburg en omgeving zien wat ze in huis hebben.

               Pagina 31 - Tilburg Culinair

Landelijke promotie
De heren willen graag een vooroordeel wegnemen. Dyon: 'Tilburg Culinair is zeker niet elitair. Dat bleek vorig jaar maar weer eens; jong en oud waren razend enthousiast en hebben genoten van de gerechten en het entertainment. Wat ook weleens gezegd mag worden, is dat geen enkel restaurant verdient aan dit evenement.' Franck: 'Ook wij doen het vrijwillig. De reden dat we het al zo lang doen, is omdat we met zo’n gezellige club mensen zijn.' Dyon vult aan: 'We krijgen geen subsidie, maar Tilburg Culinair is wel onderdeel van Tilburg Trakteert. De gemeente promoot de Traktanten zowel regionaal als landelijk. Voor onze sponsors betekent dat dus een breed bereik.' Maar of je nu sponsort of niet, Tilburg Culinair is voor ondernemend Tilburg de uitgelezen plaats om contacten te leggen en te onderhouden. Eén van de sponsormogelijkheden is adverteren op de schermen die hangen op plaatsen waar publiek staat te wachten, zoals bij de winebar, de centrale bar en de kassa. Hierop kunnen zowel logo’s als filmpjes getoond worden. Dyon: 'Voor bedrijven die het evenement sponsoren, hanteren we gunstige prijzen.'

Nieuwe entree
De organisatie wil de culinaire prestaties in 2010 naar een nog hoger plan tillen. Franck: 'De restaurants moeten aan meer eisen voldoen. Ze moeten minimaal vier en maximaal acht gerechten maken waarvan minstens één vegetarisch. Dit laatste is een belangrijke verandering, want als je als bedrijf relaties wilt uitnodigen voor een bezoek, dan moet er voor ieder wat wils zijn. Bij alle restaurants zal dezelfde huiswijn geschonken worden. Dit is de bezoekers afgelopen jaar erg goed bevallen dus dat houden we zo. Verder kiezen we ervoor dit jaar de bar op een centrale plaats te zetten en hier ook ‘hang’ capaciteit te creëren. Champagne, Prosecco en wijn zijn verkrijgbaar bij de speciale ‘winebar’.' Dyon vult aan: 'We hebben gemerkt dat het plein meer ruimte biedt dan verwacht, daarom krijgen de restaurants dit jaar meer terrasruimte.' Een andere succesvolle
verandering was het wijzigen van de indeling van het plein. Restaurants die al jaren meedoen en altijd op dezelfde plaats stonden, stonden vorig jaar ineens ergens anders. Dyon: 'We kregen veel positieve reacties van restaurants die andere bezoekers binnen kregen. En ik wil ook wel een tipje van de sluier oplichten voor deze editie: er komen nieuwe tenten te staan en de lichtmasten zijn weg dus er is nog meer ruimte.' Ook de entree is nieuw, vanaf 2010 betreden bezoekers het Willemsplein tijdens Tilburg Culinair langs ‘De Naald’. Dit was in vroeger tijden de route die hoogwaardigheidsbekleders namen als ze ‘Het Kasteel’ bezochten. 

< Alle thema's