Fantazm: Omdat iedereen speelt

Wie denkt dat de toepassing van games beperkt blijft tot de spelcomputer, kent Fantazm niet. Dit bedrijf zet immers gamification in voor marketing en relatiebeheer. Zij laten de doelgroep letterlijk spelen met uw merk. Resultaten bewijzen het effect ervan.


Uitgave: Maart-April 2013
Thema’s: Innovatie Technologie

Het spelen zit de mens in de genen. Als kind leerden we spelenderwijs, maar naarmate we ouder worden verdwijnt dit ludieke element steeds meer uit ons leven. Vreemd eigenlijk want onderzoek toont aan dat men 10% onthoudt van wat men leest, 20% van wat men hoort en ziet, en 80% van wat men beleeft. Juist dit inzicht brengt ondernemers steeds vaker naar Fantazm, een van de weinige bedrijven in Noord-Brabant die aangamification doet. 

Van game naar technologie
'Een tv-commerical is geslaagd als de kijker gevoelsmatig betrokken wordt bij het merk. Het is minder makkelijk om dat gevoel online te krijgen. Websites blijven immers vrij statisch en gericht op het overbrengen van tekst', stelt eigenaar Gert-Jan Brok. Vanuit de gedachte dat iedereen speelt, zijn we zo'n tien jaar geleden begonnen met advergames: games met een commerciële boodschap die extra entertainmentwaarde aan een website geven. Maar inmiddels is ons verhaal veel breder geworden en gebruiken we gametechnologie voor de meest uiteenlopende marketingdoeleinden: in o.a. interactieve productpresentaties, 3D-visualisaties, apps voor tablets en smartphones, Facebookcampagnes en corporate trainingen.'

Gamification
'Daarbij zetten we diverse tools in die aan de gametechnologie ontleend zijn. Het Game-o-Vision-systeem bijvoorbeeld, laat ons toe het gedrag van de doelgroep te volgen en te analyseren. We kunnen letterlijk zien hoe spelers bijvoorbeeld door een 3D-omgeving navigeren en waar eventuele aandachtspunten liggen. Een andere in-huis ontwikkelde tool is het app-framework waarmee we uiterst snel apps kunnen realiseren (zoals Dikke Durf, de kinder-app die onlangs op alle appstores werd gelanceerd). Ook voor het bedrijfsleven bewijst gamification zijn nut. Het is immers een feit dat marketingacties, bedrijfsboodschappen en het laden van een merk veel meer beklijven als ze op een laagdrempelige manier aan de doelgroep worden gepresenteerd. Fantazm beschikt niet alleen over de bijzondere technologische kennis om dit te realiseren, maar heeft door jarenlange ervaring ook inzicht in de psychologische achter gaming. Wat zijn de drijfveren van je doelgroep? Hoe kunnen we die het beste prikkelen, uitdagen, belonen, stimuleren en betrekken bij je merk of product? Dat is de meerwaarde die gamification en Fantazm bieden.'

< Alle thema's