Holla Advocaten: Transport zonder risico

Transportrecht is een rechtsgebied dat in het logistieke Brabant veel spraakmakende zaken oplevert. Van ladingschade tot corruptie in Oost-Europa. Mr. Martine Bouman advocaat bij Holla Advocaten beheerst de kunst om de risico’s zo klein mogelijk te maken.


Uitgave: Maart-April 2013
Thema’s: Advocatuur Mobiliteit Transport

Een jong, fris en open gezicht. Martine Bouman is 31 jaar, advocaat en specialist op het gebied van aansprakelijkheidsrecht en verzekeringsrecht. Haar specialisatie: transportrecht. ‘Een breed begrip’, geeft Martine vriendelijk aan. ‘Wij werken voor verzekerings-maatschappijen, transporteurs en ladingbelang-hebbenden. Het komt regelmatig voor dat ladingen gestolen worden, beschadigd raken of op een verkeerd adres gelost worden. Ook kunnen er conflicten ontstaan over douanerechten of fiscale heffingen. Vaak zijn hierover afspraken vastgelegd in een raamovereenkomst. Het leuke is dat je in allerlei fasen cliënten bij kunt staan, bijvoorbeeld bij ladingschade maar ook al in eerdere stadia zoals het inventariseren van juridische risico’s of het opstellen van raamovereenkomsten voor transporteurs.’ Ondernemers zijn vaak in de veronderstelling dat een advocaat een uiterste machtsgreep is. Waarom heb ik een advocaat nodig? Ladingschade is toch een verzekeringskwestie? Martine vertelt dat verzekeraars kunnen opkomen voor de aansprakelijkheid, maar er spelen meer belangen. ‘Holla Advocaten heeft de relevante rechtsgebieden onder één dak’, benadrukt Martine. Ze geeft enkele eenvoudige voorbeelden: ‘Wanneer een vrachtwagen betrokken is bij een aanrijding kan er sprake zijn van ladingschade, maar in het ergste geval ook letselschade. Een ander voorbeeld is dat een cliënt een arbeidsrechtelijk conflict krijgt met een chauffeur.’ In deze gevallen schakelt Martine haar collega’s in. ‘Op een Brabants kantoor zijn de lijntjes kort’, aldus de advocaat. 

Corruptie en bewijsnood
Holla Advocaten heeft vestigingen in ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven en Tilburg. Martine: ‘Ik zit in Eindhoven, maar waar je kantoor houdt, is eigenlijk steeds minder relevant. Cliënten vragen advocaten steeds vaker thuis of op het bedrijf. Transportrecht is een subspecialisatie van het aansprakelijkheidsrecht en omvat onder meer expeditie, bevrachting, opslag en warehousing, zeevervoer, binnenvaart, luchtvervoer, passagiersvervoer, treinvervoer, maar de nadruk ligt toch wel op het wegvervoer. Zeker hier in de regio Brabant waar de logistieke sector groot is.’ Dat Europa groter wordt, maakt volgens Martine niet uit. ‘Je hebt al snel te maken met grensoverschrijdend vervoer. Europa bestaat hier al over de grens in België. Zaken doen met Oost-Europa neemt een vlucht. Steeds meer transporteurs rijden van en naar Oost-Europa en worden geconfronteerd met corruptie. Ladingen worden gestolen omdat er getipt of gelekt is. Het kan zelfs gaan om een inside job. In dit soort zaken moet een vervoerder alle informatie kunnen verstrekken. Waar gereden is, hoe de lading zoekgeraakt is, etc. De verplichte tachograaf registreert, toch wordt er meer informatie verlangd. Onder omstandigheden kan zelfs van de chauffeur verlangd worden dat hij zijn bonnetje van de gehaktbal bij de benzinepomp bewaart. Een transporteur kan dan in bewijsnood komen.’

                                 Pagina 61 - Holla Advocaten

Beter resultaat
‘Een advocaat zou geen advocaat zijn, wanneer zij de mazen van de wet niet kent’, glimlacht Martine. ‘Wij kennen het CMRverdrag, dat is een internationaal verdrag tussen Europese landen dat automatisch van toepassing is op al het internationale vervoer over de weg. Het CMR-verdrag kan niet omzeild worden, maar de uitleg van het recht is in Duitsland of Frankrijk anders ten opzichte van Nederland. Soms kunnen procedures beter in het buitenland gestart worden om beter resultaat te behalen. Hiervoor moeten we heel snel handelen voordat de tegenpartij de procedure aanhangig maakt in een land waar bepaalde aspecten van een kwestie in het nadeel van de cliënt uitgelegd worden.’ Binnen de rechtspraak is de laatste tijd veel te doen over de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen. Passagiers moeten bij vertraging of het niet vertrekken van een vlucht gecompenseerd worden, tenzij de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op overmacht. Martine heeft hier een uitgesproken mening over: ‘Als niet-jurist vind ik dat we gewoon blij moeten zijn dat het vliegtuig gecontroleerd is en het technisch mankement verholpen wordt zodat we veilig kunnen vertrekken, al is dat met vertraging. De rechtspraak zoals die er nu ligt, komt de veiligheid niet ten goede.’ 

Ondernemer in loondienst
De transportpraktijk was een totaal nieuw terrein voor Martine. Na drie jaar aansprakelijkheid en verzekeringsrecht, stortte Martine zich op het transportrecht. Nu, weer vier jaar later heeft ze 80 lopende dossiers onder haar hoede. Martine voelt zich ondernemer ondanks het feit dat ze in loondienst is. ‘Ik heb ideeën over wat we als kantoor kunnen doen op het gebied van beleid en acquisitie. We treden op voor diverse verzekeringsmaatschappijen. De kunst is om ons gezicht te  laten zien en te tonen wat we in huis hebben, ook als we tegen verzekeraars optreden. We kunnen juristen die bij onze grote cliënten werken opleiden door middel van seminars. Het is belangrijk dat we onze kennis delen. Dat levert een intensieve relatie op met een op lange termijn tevreden cliënt én een gunfactor. De klant moet inzien dat we beter kunnen adviseren indien we in een vroeg stadium betrokken raken. Dan kunnen we tijdig bijsturen en worden veelal hogere kosten en procedures voorkomen’, besluit Martine gedreven.

< Alle thema's