Hij krijgt tijdens de jaarlijkse enquêtes binnen het bedrijf zijn goede en minder goede punten te horen. Best confronterend soms, met name als het om de minder goede punten gaat. Maar Henny de Haas van Hoppenbrouwers Techniek loopt daar niet voor weg. 'Ook ik moet leren, net als iedereen', vindt hij. 'Je hebt vaak niet in de gaten dat je bent zoals je bent. Daar heb je anderen voor nodig. Veel leiders roepen dat hun mensen op training moeten. Ik vraag hen altijd of ze zelf ook al op training zijn geweest. In menig bedrijf is de hoogste leidinggevende namelijk zelf de rem. Dat betekent dat ik er voor moet zorgen dat ik in elk geval geen rem ben. Een leider moet lef hebben, resultaatgericht zijn en continu willen verbeteren. Hij moet inspireren, niet dwarsliggen.'
BOB Borrel & Masterclass
Leiderschap en medewerkerstevredenheid. Hierover zal de masterclass gaan die De Haas op 16 april in combinatie met de BOB Borrel geeft in de gloednieuwe entreehal en kantine van zijn bedrijf waar maar liefst 500 man verwelkomd kunnen worden. 'Toen ik de nieuwe aanbouw bedacht hield ik er al rekening mee dat het ruimte moest bieden voor bijeenkomsten en evenementen', vertelt De Haas terwijl hij een rondleiding geeft door de nieuwe open ruimtes met als architectonisch hoogstandje de imposante brug boven de fraaie inkomsthal. Verbondenheid en transparantie, twee termen waar hij aan hecht: 'Onze sterke organisatiestructuur is gestoeld op autonomie', legt hij uit. 'We werken bewust niet met managers, maar met leidinggevenden binnen verschillende teams die precies van zichzelf en van elkaar weten wat hun missie en doelen zijn.'
Prikkelen
Uitdaging is zijn sleutelwoord als het om prestaties op de werkvloer gaat. Tevens het antwoord op de vraag waarom Hoppenbrouwers hoog scoort op het vlak van medewerkerstevredenheid. In 2010 sleepte het immers nog de eervolle vermelding Brabantse Beste Werkgever binnen. 'Ruimte geven is niet genoeg', legt De Haas uit die in 1999 in dienst kwam. Je moet mensen ook uitdagingen blijven bieden, hen prikkelen en enthousiasmeren. Bijvoorbeeld door een groter project, een nieuw project of een nieuwe klant. Werk moet uitdagend zijn, anders sijpelt de energie uit de motor weg. Dat geldt ook voor mij. Ook ik zoek continu naar uitdagingen. De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met de uitbreiding. Deze klus is tot grote tevredenheid geklaard. Zo blijf ik zoeken naar kansen en verbeterpunten.'
Balans
De onderneming in Udenhout - gespecialiseerd in elektrotechniek en industriële automatisering voor bedrijven en overheidsinstellingen - met 250 medewerkers en een jaaromzet van 27 miljoen euro in 2012, is groeiende. Elk jaar neemt De Haas weer nieuw personeel aan. Hij erkent dat de crisis voelbaar is, maar omdat er een goede balans is tussen investeren en kostenbesparing, heeft zijn bedrijf daar minder onder te lijden. 'De kunst is om van dingen af te blijven die mensen raken', legt hij uit. 'Het is zinloos om medewerkers hun koffie af te nemen, daar worden ze knorrig van. En terecht. Het is een kwestie van besparen zonder in te leveren. Neem bijvoorbeeld ons gereedschap, daar hebben we fors op bespaard. Medewerkers mogen nog steeds pakken wat ze willen, op voorwaarde dat ze het zelf na gebruik ook terugbrengen. Dat scheelt een hoop tijd. Ook besteden we onze schoonmaakwerkzaamheden niet meer uit, maar kozen we voor een eigen schoonmaakteam wat de kosten aanzienlijk laat dalen.'
Steen-vrij
'Verder is voortaan het telefoonverbruik van alle medewerkers op papier vastgelegd en voor iedereen zichtbaar', gaat hij verder. 'In combinatie met het afsluiten van een voordeliger telefoniecontract geeft dat verbluffende resultaten. Mensen kunnen nu op hun belgedrag worden aangesproken. Dat werkt. Dit zijn voorbeelden van hoe je op een zuinige manier kunt investeren in continuïteit en groei. Is dit in evenwicht, dan geeft dat vertrouwen. Op het verkeerde beknibbelen is nooit winst.' Andere dissatisfiers die per definitie niet winstgevend zijn, liggen in de sfeer van bureaucratie en leidinggevenden die nogal eens in de weg willen lopen. 'Het zijn vaak kleine problemen die je op moet lossen en die aanvoelen als steentjes in je schoen terwijl je de vierdaagse loopt', omschrijft De Haas. 'Maar wie steen-vrij is loopt lekkerder en harder. Een goede leider verliest dat nooit uit het oog.'
Sportief
Terug naar de jaarlijkse beoordelingen over hem zelf. De goede punten van deze enthousiaste en gedreven ondernemer geloven we wel. Betrokken, sociaal en creatief zijn in elk geval eigenschappen die telkens met stip terugkomen. Maar hoe zit het met de minder goede? Ik vraag er naar. De Haas reageert meteen sportief: 'In het verleden was ik nogal eens drammerig, soms weinig tactvol. Ik wilde ook soms te snel gaan. Mijn kleding kan ook beter, las ik ergens. Ik werk eraan. Ook ik groei met de dag.'