Kopak Direct Mail: Super eigenwijs

Het blad dat u nu in uw handen heeft wordt door dit bedrijf verzendklaar gemaakt. Keurig geseald en van adres voorzien, gaat het naar een verspreidingsbureau. Voor Kopak, een samenvoeging van ‘Koert’ en ‘verpakken’, is dat een fluitje van een cent , en maar een klein onderdeel van alle disciplines. Directeur Koert van de Kerkhof over de speerpunten van Kopak.


Uitgave: Maart-April 2013
Thema’s: Crossmedia Logistiek

‘Als ondernemer is het belangrijk om twee eigenschappen te bezitten. Je moet gedreven en ontzettend eigenwijs zijn.’ Toen Koert (40) in januari 2003 een hal huurde en zijn bedrijf begon, had hij die eigenschappen ook wel nodig. Met één machine en twee oproepkrachten, moest hij met de mouwen opgestroopt en boordevol zelfvertrouwen aan de slag. Precies tien jaar later zijn er gemiddeld 25 mensen aan het werk. Koert is nu zelf vooral bezig met het sturen van de organisatie en de omgang met zijn klanten. Maar hij weet nog steeds hoe elke machine werkt. 

Speerpunten
‘Stel, je wilt 500 persoonlijke kaartjes vandaag laten maken en versturen naar al je contacten. Dan kan dat. Maar 500.000 enveloppen is ook geen probleem. Wij regelen dat ze gemaakt, geadresseerd en verstuurd worden.’ De porto is tegen een heel gunstig tarief. ‘Als je 250 of meer exemplaren van hetzelfde poststuk door ons laat verzenden, ben je altijd goedkoper uit.’ Op de website is een speciale portocalculator te vinden, waarmee de klant vooraf snel zijn voordeel uit kan laten rekenen. Twee van Kopaks actuele speerpunten zijn fulfilment en crossmedia. Met fulfilment wordt dusdanig ingespeeld op de wensen van de klant dat een groot stuk zorg uit handen genomen wordt. Wat betreft crossmedia kan Kopak door het optimaal benutten van mediakanalen en slimme software, een grote rol spelen bij bijvoorbeeld campagnes.

Trots
‘We hebben net 80.000 kalenders voor de gemeente Roosendaal gemaakt en verspreid. Het bijzondere was dat de kalenders per huishouden van elkaar verschilden, met specifieke afhaaldata.’ Zo’n grote, geslaagde opdracht is meteen ook de grootste reden waarom Koert ’s morgens met plezier naar zijn werk gaat. ‘Mijn drijfveer is de tevredenheid van de mensen. Van mijn klanten maar ook van mijn personeel. Dat dingen lukken en we trots kunnen zijn op ons bedrijf.’

< Alle thema's