In de bar van zijn kantoor vertelt Con van Rijswijk enthousiast hoe plannen voor de overname van dé Netwerkbeheerder en opzet van Wil IT zijn ontstaan en versneld zijn doorgevoerd. ‘Ieder kwartaal eet ik een broodje met Ard Smulders om op de hoogte te blijven van elkaars activiteiten. Zo ook oktober vorig jaar. Bij HAVL Kantoor en ICT is de IT afdeling net zo groot als bij dé Netwerkbeheerder. We komen elkaar tegen in de markt en zijn beide bezig hetzelfde wiel uit te vinden. En dat onder één dak! Dat moet anders kunnen.’ Ard vult aan: ‘Een paar jaar geleden hebben we het er al eens over gehad. In onze branche is het hollen en stilstaan. IT is het lichtpuntje dat je moet blijven vernieuwen, meubilair functioneert na tien jaar nog. Klanten kunnen investeringen in IT niet uitstellen, garanties verlopen en klanten willen het risico niet lopen dat er iets gebeurt. Nu is het tijd om door te pakken en IT grootschalig weg te zetten. Cloud is de toekomst.’ Con knikt instemmend: ‘IT beheer vraagt tegenwoordig om constante investering. Wanneer je nu stopt met investeren, dan ben je over een paar jaar klaar. Reden om krachten te bundelen, waardoor ook het rendement op investeringen groter wordt.’
Logische stap
Ard Smulders wilde graag de beheertak van dé Netwerkbeheerder overnemen om als full service netwerkbeheerder de kwaliteit, continuïteit, kennis en slagkracht te vergroten. ‘Het past in mijn strategie’, aldus Ard. ‘De laatste drie jaar heb ik twee bedrijven overgenomen op het gebied van printing en kantoorartikelen. De overname van een ICT-bedrijf was een logische volgende stap. We liepen de laatste tijd ook tegen het plafond van onze ITcapaciteit aan en moesten schuiven in de planning. Soms werden IT-engineers van dé Netwerkbeheerder ingeschakeld. De samenwerking met Con bestond dus al en zal ook altijd blijven bestaan. Na overname hebben we 20 IT-professionals in dienst.’ Con en Ard kennen elkaar al 20 jaar. In 1999 werd Ard eigenaar van HAVL. De ICT afdeling was toen anders ingericht en de focus lag op hardware. In de periode tot 2005 is de afdeling fors gegroeid in aantal engineers. Daarna kwamen Con en Ard elkaar steeds vaker tegen in de markt en werden de gesprekken over samenwerking serieuzer. Con vertelt dat HAVL altijd de gedroomde overnamekandidaat zou zijn van dé Netwerkbeheerder.
Klanttevredenheid
‘Met de overname van dé Netwerkbeheerder hebben we alle specialismen in huis en kunnen we flexibiliteit waarborgen’, vertelt Ard. ‘Onze portefeuille bestaat nu, na de overname, uit ruim 150 beheerklanten. HAVL is actief in de regio’s Tilburg, Waalwijk en Eindhoven. Dé Netwerkbeheerder heeft ook klanten in Noord Nederland. Vandaar dat de naam dé Netwerkbeheerder blijft bestaan. De negen beheermedewerkers van dé Netwerkbeheerder worden geïntegreerd in het team van HAVL.’ Ze zullen even moeten wennen aan de bedrijfscultuur van HAVL. Ard introduceerde vorig jaar Het Nieuwe Samen Werken binnen zijn organisatie. Dat stelde ook eisen aan het gebouw, ICT en het gedrag van zijn mensen. Ard: ‘Je hebt twee kapitalen: medewerkers en klanten. Deze moet je allebei tevreden houden. Hoe? Je geeft je medewerkers volledige vrijheid en verantwoordelijkheid. Als er een goede balans is tussen werk en privé en medewerkers zijn tevreden, stralen ze dat uit naar de klanten. Klanttevredenheid staat voorop.’
Advies
Detachering van IT-specialisten is in de loop van de jaren gegroeid. Voor Con logisch om daarmee door te gaan onder een nieuwe naam: Wil IT. Con legt uit: ‘Als het gaat om IT, geven klanten altijd het volgende aan: (ik) wil zekerheid, (ik) wil snelheid en (ik) wil helderheid. Kortom Wil IT.’ Wie Con van Rijswijk kent, weet dat hij het anders gaat doen dan zijn collega’s. ‘Beheer eiste 80 procent van mijn aandacht. Nu is mijn bedrijf half zo groot en vraagt maar 20 procent van mijn tijd. Voldoende ruimte dus om mijn ervaring en expertise in te zetten en me te focussen op sales. Ik wil bij strategische klanten en langdurige relaties gratis toegevoegde waarde bieden door advies te geven wanneer er problemen spelen. Dit kan zijn op het gebied van beleving, personeel of organisatorisch. Door pragmatisch te denken en handelen en gebruik te maken van mijn netwerk, verwacht ik problemen op te lossen. Wil IT staat buiten het normale bedrijfsproces, waardoor wij snelheid van handelen kunnen bieden’, vertelt Con. De locatie aan de Ringbaan Oost houdt Con aan. ‘Ik wil feeling houden met de markt en hier een community creëren van zelfstandig werkende ondernemers die elkaar kunnen versterken op verschillende vlakken en vakgebieden’, besluit Con gedreven.