Niets mis met zakendoen in het buitenland. als je exporteert wordt je markt groter, je afzetgebied ruimer en je risicoprofiel kleiner. Maar internationaal zakendoen, bijvoorbeeld in Duitsland, gaat heel anders dan hier. Tutoyeren is uit den boze en over privésituaties praat je niet. Moet bij ons het product bij de markt passen, in Duitsland tellen specifi caties minstens zo hard mee. En bent u gezegend met een sympathiek hoofd plus vlotte babbel? Waag het dan toch maar niet om bij onze buren onvoorbereid op een bespreking te verschijnen. Kom daar trouwens ook niet aan met een broodje kaas als traktatie voor de lunch. En last but not least, is uw Duits niet zo best? Erg jammer. In het land van Merkel staat dat namelijk gelijk aan desinteresse.
Mocht deze informatie u compleet vreemd zijn, ga dan als de drommel terug naar huis. Wij Hollanders reizen de hele wereld over, maar onze reputatie is niet smetteloos. Kom dus goed beslagen ten ijs als u internationaal zaken wilt doen. alleen bij een uniek product kunt u zich cultuurfoutjes permitteren. Maar is uw product dat niet, koester dan niet de illusie dat u een andere cultuur in drie dagen doorziet. Overweeg liever om een verkoopagent in de hand te nemen die de gebruiken van het land kent en moeiteloos uw klanten bezoekt, of werk samen met een bedrijf dat al succesvol exporteert. Doe in elk geval meer dan naar Duitsland rijden en onnodig veel Bier und Bratwurst eten. Zonde van uw tijd, geld, energie én gezondheid. En mocht u de volgende keer op het strand vlak naast u een Duitser een kuil zien graven, houd u dan in toom. Misschien vindt hij het namelijk gewoon leuk om te doen. Onze vooroordelen over Duitsers zitten diep. Ze hebben een grote bek, zijn te aanwezig en arrogant. Weet u trouwens wat zij over ons zeggen? Drie maal raden.
Albert Verschure. Van Luxemborg & De Kok.