Ik sprak onlangs een van de partners over deze stap en wenste hem veel succes, maar ook veel wijsheid. Van eerdere ervaringen met overnames/fusies wist ik immers dat zo’n actie op voorhand veel energie geeft, maar naderhand ook veel energie kost. Of hij dat herkende, vroeg ik. Mijn gesprekspartner keek me een beetje meewarig aan. ‘Typisch zo’n adviseursvraag’, was zijn antwoord. Hij benadrukte: twee kantoren met vergelijkbare type klanten, die beiden gebruik maken van hetzelfde ICTsysteem: alle partners zagen volop synergievoordelen. Ik vroeg hem of hij medewerkers had gesproken. Had hij een beeld van de cultuur van dat kantoor? Hoe ging men met klanten om? Te vaak blijkt dat een oordeel puur op basis van gesprekken met een directie, in combinatie met een boekenonderzoek, te weinig informatie biedt. Veel fusies lopen later spaak op basis van cultuurverschillen. Mijn gesprekspartner, die ik al wat langer kende, accepteerde mijn kritische vragen maar werd wel een beetje kribbig: ‘Waarom zo moeilijk doen?’
Een jaar later sprak ik de partner. Het bleek niet mee te vallen, zo gaf hij ruiterlijk toe. Na enkele maanden bleek het simpel samenvoegen van teams niet gemakkelijk. Twee assistent-accountants waren inmiddels vertrokken, ook niet de eerste de beste. ‘Ja’, gaf hij ook toe ‘achteraf hadden we kritischer moeten zijn’.
Ik snap het wel: je ziet bij een fusie/overname vooral de mogelijkheden. En natuurlijk zet de andere partij het kantoor als een wel zeer aantrekkelijke propositie in de etalage. Maar zij hebben een direct belang. Helaas vergeet men aandacht te besteden aan het team. Terwijl zij dat prachtige verkooppraatje van de directie wel waar moeten maken. Een simpele tip: ga in zo’n situatie eens een gesprek aan met de medewerkers. Wat leeft er; hoe kijken zij aan tegen de fusie? Enkele goede gesprekken leveren u enorm veel informatie op en bepalen mede of het een succes wordt of niet. Bent u als leidinggevende niet bezig met een fusie of overname? Ook dan levert écht luisteren naar uw medewerkers veel input op.
Wilt u reageren?
henneman@hence.nl