Zijn passie: Auto’s. Bart Haans was van jongs af aan al in de garage van zijn vader
te vinden. Als vanzelfsprekend rolde hij in het vak van autoschadeherstel, maar ben je dan ook automatisch ondernemer? ‘Ik ben ervan overtuigd dat het commerciële
ondernemerschap in je moet zitten en je moet het heel graag doen. Ik ben een perfectionist en vind het leuk om een geoliede machine te creëren. Dat doe ik door de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Vroeger deed mijn vader alles zelf, dat kan nu niet meer. Specialisme is belangrijk en je hebt specialisten nodig om je bedrijf rendabel te maken. In mijn team van 28 medewerkers is gelukkig weinig verloop en dat is uitzonderlijk in onze branche.’ Haans heeft bewust gekozen voor één grote vestiging zodat hij als vliegende keep overal kan zijn. Bart: ‘Ik luister naar wat er onder de mensen speelt. Alleen zo kun je een goede persoonlijke band met je medewerkers opbouwen. Die band is bepalend voor de sfeer in het bedrijf en als de sfeer goed is, blijft de productiviteit hoog.’
Een bekende naam
Bart Haans hecht grote waarde aan persoonlijk contact en een duurzame relatie. Zijn grootste klant is de verzekeraar. Zo’n 90 procent van zijn business komt daaruit voort. Particulieren, de zogenaamde gestuurde schadestroom, kunnen bij schade kiezen uit drie schadeherstelbedrijven. Waarom kiest men voor ABS Haans Autoschades? Bij Haans vervalt in veel gevallen het eigen risico, er is vier jaar garantie op de reparatie en men krijgt een gratis leenauto. Maar dat bieden toch alle schadeherstelbedrijven? ‘Klopt’, aldus Bart, ‘maar ik maak meer reclame. In de krant, op de radio en in business bladen als deze. Het kwartje valt pas bij de klant op het moment dat ze met schade te maken krijgen. Ik denk dat ze dan eerder kiezen voor een bekende naam. Bovendien speelt een leuke leenauto ook een sterke rol. We hebben voor iedere berijder wat wils: bij mooi weer staat een cabrio klaar, voor de dames een Fiat 500 en verschillende nieuwe modellen VW. De klant is koning’, lacht Bart en na een korte stilte: ‘Aandacht; eigenlijk hangt daarmee alles aan elkaar. Aandacht voor je medewerkers, je klanten en thuis.’
Alternatief
Zoals Bart al aangaf is specialisatie van levensbelang en Tesla is een automerk dat niet op elke hoek van de straat gerepareerd kan worden. ABS Haans Autoschades is de samenwerking aangegaan met Tesla. ‘Iklas in de krant dat het bedrijf zich vestigde in Tilburg en dacht meteen, die moet ik benaderen. Ze waren me een stap voor. Het Amerikaanse bedrijf had goede verhalen gehoord en wilde graag ons bedrijf bezoeken. Tesla was erg enthousiast, maar stelde wel een aantal eisen aan de samenwerking. Ik moest investeren in een aparte ruimte, speciaal gereedschap en opleidingen aan het Tesla Academy Training Centre.’ Bart zag het als een verplichting voor de toekomst van zijn eigen bedrijf om deze investering aan te gaan. Hij benaderde zijn achterbuurman die zijn pand wilde verkopen en de uitbreiding van ABS Haans Autoschades met het Tesla Repair Centre is een feit. Erkenning als één van de drie gecertificeerde Repair Centre in Nederland is een grote kans, maar het kan ook een bedreiging worden. ‘Mocht het om een of andere reden misgaan, dan heb ik al een alternatief in gedachte.’ Hij klinkt geheimzinnig: ‘Iets wat niemand anders heeft! Ik ga me concentreren op restauratie. Mensen die hun oude Porsche of Maserati brengen kunnen het hele restauratieproces volgen via een professionele camera. Op die manier kan ik het pand toch weer rendabel maken. Ik denk graag vooruit, maar eerst stort ik me op deze uitdaging.’