Gelukkig kent Jan Smits (45) van Perfection Automatisering het bedrijf van binnen en buiten, en heeft hij een goede band met algemeen directeur Remco Dieperink (42). Bijzonder is dat ze ooit zelfs collega’s waren bij LOA Lak. Remco als Hoofd Logistiek en Jan als Hoofd Proces. Door deze speciale relatie is het voor Jan extra interessant om LOA te volgen. ‘LOA Lak is vooruitstrevend. Zo waren ze jaren terug bijvoorbeeld al bezig met het begrip ‘lean’. Dat moest ook wel vanwege de enorme automotive markt die ze bedienen. De bedrijfsvoering was en is progressief en dat bewonder ik. Het is ook een bedrijfstak waar automatisering al vroeg erg belangrijk was.’
Track en trace
Wanneer je rondloopt in een van de drie enorme bedrijfshallen van LOA, herken je sommige auto-onderdelen die in lange rijen, gereinigd, gespoten en gemoffeld worden. Bijvoorbeeld traptreden van trucs of de ijzeren stangetjes waarin autogordels vastklikken. In totaal worden er per dag gemiddeld 50.000 onderdelen behandeld. Alles moet voldoen aan strenge veiligheidseisen. Vandaar ook dat het track en trace onderdeel in de software extreem belangrijk is. Remco: ‘We moeten tot zeker tien jaar terug kunnen herleiden wat er met een product gebeurd is. Wanneer is het gelakt? Wat waren de procesinstellingen? Ons Statistical Process Control-systeem is toevallig door Jan Smits persoonlijk ontworpen. Hiermee bewaken we alle parameters van een proces, op basis van zes sigma statistieken.’ Alle producten zijn geïdentificeerd met een label en worden daarmee gevolgd bij elke productiestap.
Een extra onderneming
In 2011 startte LOA met een nieuw bedrijf naast de bestaande automotive-onderneming: LOA Special Products. Hiermee zijn ze tevens gespecialiseerd in de behandeling van allerhande producten buiten de auto-industrie zoals betaalautomaten van parkeergarages, rolstoelen en aanhangerframes, in kleinere series dan de auto-onderdelen. Ook voor het MKB en zelfs voor particulieren worden er winkelinterieurs of hekken gelakt. ‘De hoge kwaliteitseisen die we al bij LOA Lak gewend waren, en het lean werken, komen bij Special Products goed van pas. We werken secuur en relatief goedkoop.’ Remco geeft aan dat LOA Special Products daarom ook voor ondernemers uit de regio interessant kan zijn.
uitbreiding automatisering
Logischerwijs vroeg de nieuwe bedrijfstak ook om uitbreiding van de automatisering. Het logistieke systeem moest worden aangepast op de nieuwe productie en daarvoor was extra vermogen nodig. Daarnaast vroegen ook algemenere veranderingen, zoals bijvoorbeeld de aanpassing van SEPA nummers in de boekhouding, om een update van oude software. Jan: ‘De capaciteit van de software liep tegen de limieten. Er werden hogere eisen gesteld en er was meer dedicated server capaciteit nodig. Dat gaf uiteindelijk de doorslag om eind vorig jaar een nieuwe server omgeving te installeren.’ De server omgeving is virtueel ‘on premesis’, met andere woorden: het is een Private cloud op locatie. ‘Nu draait ieder softwareprogramma of applicatie op een eigen, virtuele, dedicated server. Op die manier hebben de programma’s onderling geen invloed op elkaar.’ Meerdere servers nemen tegenwoordig weinig ruimte in beslag. Jan legt het nog maar eens uit: ‘Er staat één apparaat, dat is de host. Die bevat meerdere virtuele servers. Het geheel noemen we een (private) cloud oplossing.’ Het systeem wordt structureel beheerd door Perfection. Remco is erg tevreden over de transitie naar de nieuwe automatisering: ‘De overgang naar de nieuwe servers verliep smooth. Dat moest ook wel, anders had onze productie stilgelegen.’
Een persoonlijke cloud
De totaaloplossing in de vorm van een private cloud is veilig en voordelig voor LOA Lak. Jan: ‘Ik garandeer Remco dat hij hiermee binnen twee jaar een break even realiseert op basis van total costs of ownership. Voor een bedrijf als het zijne, met meer dan vijftien werknemers, is de initiële aanschaf van een eigen cloud altijd goedkoper dan een shared of private cloud in een datacenter.’ Perfection zorgt voor de begeleiding en het onderhoud van het systeem, zodat LOA geen fulltime ICT-er(s) in dienst hoeft te hebben. Alle medewerkers van Perfection zijn gecertificeerd en per persoon gespecialiseerd in specifieke disciplines, waardoor men beschikt over brede kennis. Bovendien is er van elke klant een uitvoerig dossier aangelegd, zodat Perfections helpdesk van de hoed en de rand weet en goed geïnformeerd kan adviseren.
We horen bij elkaar
Volgens Jan hebben beide bedrijven veel gemeen. ‘De ver doorgevoerde automatisering om onze bedrijfsprocessen te optimaliseren, het ‘lean’ denken: LOA en Perfection horen voor mijn gevoel een beetje bij elkaar.’ Remco is het met Jan eens: ‘De medewerkers van Perfection kennen ons, de service en het contact is goed en mocht er eens iets zijn dan zijn ze altijd bereikbaar.’ Lachend: ‘Daar ligt dan ook een goede serviceovereenkomst aan ten grondslag.’