Bent u van de Jehova’s?’ vraagt hij op vriendelijke toon vanachter het geopende deurraampje aan zijn kantoor. Ik sta oog in oog met een vrolijk mens. Opgeruimd en energiek. In zijn lezingen en trainingen richt hij zich op scherpe en ludieke wijze op leiderschap en effectiviteit. Persoonlijk leiderschap en die in relatie tot anderen. ‘Leiderschap is koers bepalen, effectief in de juiste richting zijn’, legt Remco Claassen uit terwijl hij aan tafel schuift. ‘Op dat pad heb je te maken met heel veel mensen. Hoe je daarmee omgaat bepaalt voor een groot deel je succes.’ De spreker, trainer en auteur - nu 20 jaar in het vak - voegt hieraan toe dat het zakelijke en persoonlijke aspect in elkaar overlopen. Zo ontdekken directieleden niet alleen veel over hoe ze in hun organisatie staan, maar ook wie ze zijn als mens, echtgenoot, vader, vriend. Claassen - zelf getrouwd en vader - gelooft er namelijk heilig in dat wie niet trouw is aan zichzelf, niets wezenlijks kan betekenen voor anderen.
Sociale daadkracht
De afgestudeerde IT-er was 22 toen hij zichzelf gedurende zes jaar stortte op de grote goeroes ter wereld. Deepak Chopra, Anthony Robbins, Stephen Covey, hij bestudeerde ze van ver en dichtbij. Daarna volgde hij zelf vele opleidingen en verzamelde daaruit het allerbeste op het gebied van leiderschap en communicatie om er vervolgens zijn product van te maken. In z’n huidige werk maakt hij veel gebruik van conventionele psychologie, sociologie en trainingsoefeningen die uitnodigen om naast het hoofd ook het hart te gebruiken. In 2010 verzorgde Claassen een BOB Masterclass in het Tilburgse 013 over leiderschap en innerlijke kracht. Deze maand bij Theater aan de Parade richt hij zich ook op sociale daadkracht ofwel hoe je meer uit jezelf, relaties en teams haalt. ‘Het grootste compliment kwam van een kennis nadat hij een lezing van me had bijgewoond’, vertelt Remco enthousiast. ‘Ik hoorde hem tegen een cursist zeggen: die Claassen is op de bühne net zo gek als thuis. Daar werd ik blij van. Mensen raken verscheurd door de verschillende rollen die ze elke dag opnieuw spelen en die niet bij hen passen. En dan vragen ze zich verbaasd af waarom ze op hun werk niet begrepen worden.’
Autoriteitsgevoeligheid
Zijn klanten waren voornamelijk HBOplussers en leidinggevenden, maar sinds een aantal jaar richt hij zich ook op jonge afgestudeerden, directie én medewerkers van bijvoorbeeld zorginstellingen. ‘Je werkt toch samen aan doelen, ongeacht functies en achtergronden’, reageert hij. ‘In onze samenleving kampen mensen met een burnout, liggen velen in scheiding. Dat heeft een oorzaak. Zij doen iets niet goed. Dit vertaalt zich direct door naar hun zakelijke leven.’ Wie kent ze niet, de geïrriteerde en knorrige bazen die klagen dat hun medewerkers niet voldoende naar hen luisteren. Terwijl deze medewerkers door zulke bazen totaal niet geïnspireerd raken tot het leveren van betere prestaties. ’Topdown leiderschap heeft compleet afgedaan’, stelt Remco beslist. ‘Zakelijk autisme en Bokito-energie zijn passé. Honderd jaar geleden liep iedereen blindelings achter de leider aan en kon je als volledige hork enkel met je kennis 100 man besturen. Tegenwoordig heerst er een andere autoriteitsgevoeligheid. Mensen pikken het niet meer dat een of andere demagoog zich boven de rest verheft, kijk maar naar Egypte en Kiev. Leidinggeven heeft niets meer te maken met kennis en macht. Maar om leren faciliteren, anderen in hun energie brengen en snappen dat cultuur bepaalt wat een product succesvol maakt. Topdown wordt meer bottom up.’
Echtheid
Er ontwikkelen zich verschillende stijlen in leiderschap, afhankelijk van trends. Ze
belanden echter allemaal op een en hetzelfde punt. De veelgevraagde topspreker legt uit: ‘De duiding ‘extravert-introvert’ of ‘meer denkend dan voelend’ is bij lange na niet dekkend. Het beste wat je nou eenmaal kunt worden is jezelf. Ik zie leiders tot de ontdekking komen dat ze eerst trouw aan zichzelf moeten zijn voordat ze met anderen kunnen werken. Dat is geen rol of jas die je aantrekt, dat is wie je bént. Vanuit je ware ik kun je anderen pas echt inspireren. Uiteindelijk gaat het om echtheid. Dat is waar mensen vertrouwen in stellen.’ Dat Remco Claassen tot de best betaalde sprekers van het land behoort, hoeft geen drempel te zijn. Hij werkt ook in house waarbij de gastheer voor een uur betaalt en zoveel mensen kan uitnodigen als hij wil. In het verbreden van de markt ziet Remco sowieso een mooie uitdaging: ‘Ik wil veel meer opleidingsniveaus met mijn werk raken en niet alleen de happy few. Succes behoort iedereen toe.’ Goede zet van Claassen. Echtheid moet geen eliteproduct worden.