Haar Rotterdamse accent, de reden waarom ze ooit werd afgewezen voor de functie van stewardess, valt meteen op als ze begint te praten. Met de looks van ‘most wanted babe’ vraag je je bijna af wat ze bij een groot logistiek transportbedrijf doet dat zich bezighoudt met logistieke vraagstukken. ‘En toch ben ik hier helemaal op mijn plek’, lacht de Director Sales, Marketing & Communication bij DB Schenker Logistics. ‘De branche heeft inderdaad geen sexy imago. Mensen denken al gauw aan vrachtauto’s, maar wij houden ons met zoveel meer bezig. Met landtransport en zee- en luchtvracht. Met het ondersteunen van spectaculaire activiteiten bij Fairs & Events. We leveren zelfs goederen voor de Olympische Spelen. Klinkt dit saai? Dácht het niet.’
Deadlines
De branche zit in haar bloed. Na de havo kwam ze via een vriendinnetje bij DB
Schenker terecht als assistent expediteur. Na twee en een half jaar vertrok ze echter naar de concurrent omdat ze meer verantwoordelijkheden wilde. Vervolgens besloot ze na enkele jaren het beroep van intercedente uit te proberen, maar daar had ze al na negen maanden genoeg van. ‘Ik werd kriegelig van al die vrouwen’, weet Nicole Biesheuvel nog. ‘Daarom past dit werk zo goed bij me. Ik houd van de directe aanpak. Niet lullen maar trailers vullen, zeggen we hier schertsend. Soms gaat het er kort door de bocht aan toe omdat je onder druk staat vanwege de deadlines. Op zo’n moment moet je geen tere zieltjes om je heen hebben.’
Op straat
Met een flinke portie opgedane operationele ervaring kwam Biesheuvel vervolgens in de buitendienst van een klein transportbedrijf terecht. Zonder mobiel, airco en navigatie bezocht ze klanten met het ouderwetse stratenboek nog op haar schoot. Toch wilde ze verder. Bij CCC schopte ze het tot commercieel manager en belandde ze vervolgens als commercieel directeur bij logistiek dienstverlener Frans Maas die uiteindelijk door DSV werd overgenomen. DSV ging verder met eigen mensen en Nicole stond op straat. Met een mooie regeling weliswaar, maar toch. ‘Tot mijn grote verbazing belde DB Schenker me na twee weken op. Ik kon als field salesmanager aan de slag. Binnen vier maanden groeide ik door in de functie van de toenmalige Director Sales & Marketing die naar elders vertrok. Sinds vorig jaar is de tak communicatie erbij gekomen. Ik werk al acht jaar met veel plezier in de organisatie en heb een geweldig team van no-nonsense mensen om me heen.’
Work-life balance
In tegenstelling tot de rest van de organisatie, bestaat Nicole’s team van medewerkers op de binnendienst grotendeels uit vrouwen. ‘Vrouwen zijn goed in de verkoop’, legt ze uit. ‘Helaas vind ik doorgaans maar weinig vrouwen voor de buitendienst omdat zij vaak een deeltijdbaan verkiezen. Ik begrijp dat de work-life balance steeds belangrijker wordt, zeker als je kinderen hebt. Maar in deze sector is deeltijdwerk niet handig. Logistiek en transport vragen om een continue focus en overzicht. De buitendienst moet bovendien echt bij je passen. Je zit veel op de weg en hebt targets te behalen. Om zes uur aan je aardappeltjes zitten is er niet bij. Ik heb misschien makkelijk praten, want ik heb zelf geen kinderen. Wel twee konijnen en een motor. Ook ontzettend leuk.’
Energie
Haar carrière heeft ze nooit uitgestippeld. Na de havo ging ze meteen de werkvloer
op. Verschillende opleidingen en cursussen kwamen later pas. Biesheuvel volgde altijd haar buikgevoel, stond open voor wat zich op haar pad aandiende. Tevens gelooft ze niet in glazen plafonds. ‘Ik ben er in mijn loopbaan nog geen tegengekomen. Er is veel mogelijk als je het zelf wilt. Soms hebben beperkingen met je eigen tekortkomingen te maken. Aan jezelf de keuze om die te ontwikkelen of om iets anders te doen.’
www.schenker.nl