Column Ruud Henneman: Een baas kan geen coach zijn


Uitgave: Maart-April 2015
Thema’s: Coachen Coachingstrajecten Column Personeel & Organisatie

Op een congres zei een hoogleraar eens: ‘Een baas moet baas zijn en geen coach’. Ik keek mijn buurman met gefronste wenkbrauwen aan; een andere hoogleraar hield daarvoor juist
een vlammend betoog over de positieve effecten van een coachende leiderschapsstijl. In mijn vak begeleid ik ondernemers en leidinggevenden, met als doel hun effectiviteit te vergroten. Stel: u bent reclameman en boegbeeld van uw bureau; zeer creatief en zeer vaardig in de omgang met klanten. In de afgelopen jaren is uw bureau gegroeid naar achttien medewerkers. In dat tijdsbestek groeide u in uw leidinggevende rol; wellicht zonder training, maar zonder meer met vallen en opstaan.

Doe eens de lakmoesproef: geeft u voornamelijk opdrachten of stelt u vragen en geeft u feedback? Soms bent u de baas; bij het voeren van een beoordelingsgesprek of het geven van een opdracht aan een assistent. Maar vaker probeert u in de coachhuid te kruipen en uw mensen te inspireren. U probeert zo hun grenzen te verleggen. Het lijkt bizar, maar ziet u Bart Bennema als coach van Dafne Schippers haar met een zweep en een luide stem aansporen? Nee. Coaches die hun topsporters inspireren en tot grote hoogtes brengen; daar kunnen wij van leren. Probeer dit: beschouw uw mensen ook als topsporters. Kijk over hun schouder mee hoe ze hun grenzen kunnen verleggen. Onderzoek hun kwaliteiten en stel vragen, veel vragen. En geef niet zelf meteen het antwoord op die vragen.

Hoe vaak komt het voor dat iemand in zijn vrije tijd in het bestuur zit van een vereniging? Dan zal zo’n persoon iets in zijn mars hebben. Te vaak zie ik dat die kwaliteiten niet benut worden; een gemiste kans. Stel samen een plan op met haalbare doelen. Het zou kunnen dat u verrast wordt en dat uw medewerker ineens de lat hoger legt dan u zelf had gedaan. Is dit toeval? Nee! In de topsport is dit gebruikelijk; toewerken naar haalbare, inspirerende
doelen, gebruikmakend van allerlei coachingsmethodieken. 

Of dit makkelijk is? Weer nee! Dit vraagt véél luisteren, vragen stellen en geduld. Uw belang is toch een goed reclamebureau? Met een gemotiveerd team van mensen? Lukt dat door altijd de baas te zijn?

Wilt u reageren?
henneman@hence.nl

< Alle thema's