Rabobank Tilburg: Zetje in de rug

Een laatste zetje in de rug, dat had bakker Jan van Riel nodig om zijn traditionele bakkerij te herdefiniëren tot Bikken & Bakken. Dat zetje gaf Rabobank Tilburg en omstreken door een klankbord te zijn. Adviseur Bedrijven Sander Bakker is zijn sparringpartner op financieel gebied. ‘Geld is leuk, maar zorg ook voor een partij die je begeleidt’, aldus Jan van Riel.


Uitgave: Maart-April 2015
Thema’s: Financieel advies Financieel management Financieringspartner Financieringsplan Banken Crowdfunding

‘Bakkers zitten raar in elkaar; een bakker staat in de bakkerij, legt zijn producten op een kar en duwt ze de winkel in. Succes ermee! Zodra klanten verschijnen, duikt hij weg. Ik heb jaren op deze manier geacteerd’, vertelt Jan. ‘Maar een traditionele bakker heeft geen toekomst meer. Dat geldt niet alleen voor bakkers, maar ook voor slagers, viswinkels en groenteboeren. De huidige bakkerij aan de Hasseltstraat in Tilburg is een obstakel voor mijn nieuwe plannen, dus moesten we op zoek naar een nieuwe locatie, die laagdrempelig is en veel traffic heeft.’

Beleving
Bakker Jan heeft de bewuste keuze gemaakt om midden in het ambacht te gaan staan en te laten zien dat hij de specialist is die niet bang is om vragen te beantwoorden. In het karakteristieke Falconpand aan de Piushaven in Tilburg opent de derde generatie Bakkerij Jan van Riel in mei de nieuwe bakkerijformule Bikken & Bakken. Daar draait alles om beleving: de ambachtelijke broodbakkerij vormt het hart van de winkel en lunchroom. U kunt er terecht voor mooie broden, verse versnaperingen, een kopje koffie en de befaamde progrestaarten. Dit alles met gebruikmaking van eerlijke producten van lokale en regionale boeren en jonge ondernemers.

Sparringpartner
Bedrijvenadviseur Sander belde Jan voor hele andere dingen, maar al snel zaten de heren te sparren over nieuwe plannen. Jan: ‘We zijn sinds jaar en dag klant bij de Rabobank. De bank heeft inmiddels een andere rol; het is mijn partner op financieel gebied.’ Sander vult aan: ‘De Rabobank is méér dan een instelling die financiële producten verstrekt. We zijn er om mee te denken met onze klanten en ze verder te helpen door contacten te leggen. De bank is een klankbord. Jan legde me verschillende locaties voor waaronder de Piushaven. Een gebied in ontwikkeling is altijd lastig te beoordelen, maar de branche-informatie uit de
Branche Barometer Food van Rabobank Nederland gaf vertrouwen.’ Jan haakt in: ‘De bank gaf me een zetje in de rug. Ik liep natuurlijk met vragen: Zie ik het goed? Moet ik het wel doen? Wat vindt de bank van de locatie? Wat is mijn toekomst daar? Wordt het veel investeren en te weinig terugverdienen of risico nemen? De bank was enthousiast. Ik heb gekozen voor crowdfunding, maar ook met de bank waren weer denk ik financieel uitgekomen.’ Sander ziet in de toekomst steeds meer een samenspel van bank, ondernemer met eigen middelen en crowdfunding. ‘Door een gedeelte van de financiering via crowdfunding te financieren wordt het risico gespreid en zal een bank sneller en gemakkelijker meegaan in een financiering.’

Crowdfunding
Een bevriende relatie wees Jan op crowdfunding door Collin Crowdfund. ‘Daar kon ik me inschrijven voor 350 euro, maar zo werkt dat niet met bakker Van Riel’, lacht Jan. ‘Eerst maar eens van gedachten wisselen met algemeen directeur Jeroen ter Huurne, toevallig een ex-Raboman. Het idee van crowdfunding stond me aan omdat je omgeving participeert in je bedrijf. Het geeft een bepaalde betrokkenheid, wat de basis is van ons concept Bikken & Bakken. Ik wilde het gewoon proberen. Crowdfunding was een mooie toets; we leggen Bikken & Bakken voor aan het publiek en heeft het er geld voor over, dan is het idee goed. Eenmaal online, liep de inschrijving voor de financieringsaanvraag van 150.000 euro binnen acht uur vol. Uitzonderlijk snel! Nu heb ik 63 particuliere investeerders en veel publiciteit gegenereerd. Het leukste van crowdfunding is dat het publiek gelooft in mijn plannen.’

Ondernemerstips van Jan van Riel:
• Zoek een goed crowdfunding platform, er zit veel kaf tussen het koren
• Benut ten volle de publiciteit die je met crowdfunding genereert
• Durf als ondernemer met de billen bloot te gaan, geef je zelf prijs
• Speel open kaart, anders krijg je vroeg of laat de deksel op je neus.

< Alle thema's