Ahrend: De houdbaarheid van een directeur is 15 jaar

Kantoorinrichting een saaie branche waarin de verkoop en plaatsing van meubels centraal staan? Integendeel. De inrichting van een kantoor kan op positieve wijze bijdragen aan de productiviteit en het welzijn van mensen. Bovendien staat de spiksplinternieuwe showroom van Ahrend in Sint-Oedenrode boordevol prachtige stoelen, loungebanken, inventieve akoestische oplossingen en verlichting die in een modern ingericht woonhuis niet zouden misstaan.


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Kantoorinrichting Interieur Interieurbouw Lifestyle Duurzaam ondernemen

Peter Veer, algemeen directeur van Ahrend vertelt: ‘Een optimaal ingericht kantoor kan medewerkers 5 tot 12% efficiënter laten werken. Dit betekent dat je met 88 mensen het werk van 100 mensen kunt doen.’ Dat klinkt als wetenschap. ‘Inderdaad. We werken samen met TNO en de TU Delft. Professor doctor Peter Vink van deze universiteit toonde in 2013 aan dat vergaderingen 30% korter duren als de deelnemers staan in plaats van zitten.’

Uitdagingen
Het hoofdkantoor in Sint-Oedenrode is verbouwd omdat het geen showroom had. Ernaast is de fabriek gevestigd. Vroeger had de kantoorinrichter meerdere showrooms in Nederland. Nu is er eentje in Amsterdam en eentje hier. ‘We hebben ook een webshop maar die zorgt voor nog geen 2,5% van onze omzet. Men wil het aanraken en op een stoel kunnen zitten, dus komen ze naar de showroom. Dat geeft ons de kans hen te inspireren. Mensen oriënteren zich wel massaal online.’ Tijdens het gesprek zitten we allebei in een Ahrend Kaigan. Deze moderne versie van de ouderwetse rieten strandstoel sluit ons af van omgevingsgeluid en is bekleed met prachtige, gekleurde bekleding. Peter richt al zijn hele werkende leven kantoren in. Van 1988 tot 1996 werkte hij bij Ahrend. Daarna was hij vijftien jaar algemeen directeur bij Gispen. ‘Ik streef in mijn werk altijd naar 100% effectiviteit. Een directeur heeft een houdbaarheid van vijftien jaar, daarna sluipt ongemerkt de routine erin. Dan kennen mensen je trucjes en herkennen het wanneer je iets zegt om iets gedaan te krijgen. Het was tijd voor een switch en Ahrend is groot genoeg om mij voldoende uitdaging te bieden.’ Wat zijn de zaken die hem uitdagen? ‘De huidige markt vereist dat traditionele bedrijven flexibeler worden om in te kunnen spelen op veranderende markten en innovaties. We gaan veel meer projectgericht samenwerken. Dat betekent dat mensen uit hun comfortzone moeten treden en ruimte moeten krijgen voor eigen initiatief en dat vergt goede begeleiding en uitleg. Mijn stokpaardje is: leg de verantwoordelijkheid in de organisatie neer waar hij genomen kan worden. Want dan kan ik mensen erop aanspreken en hen ervoor belonen.’

De hele kolom
Van oudsher lag het zwaartepunt bij Ahrend in de productie terwijl nu de klantwens leidend is. ‘Ik vind het belangrijk dat we de klantverwachting overtreffen. Men verwacht dat we snel leveren. Als we een dag voor levering een foto sturen van een heftruck die het bestelde product optilt, overtreffen we die verwachting.’ De branche blijft hem aanspreken. ‘We houden ons hier met de hele kolom bezig. Ontwerp, productie, verkoop, logistiek, inrichten van locaties; we hebben de volledige keten en specialisten op het gebied van interieurarchitectuur en projectmanagement zelf in huis. Dat maakt het bedrijf uniek. Daarnaast hebben we te maken met klanten met uiteenlopende specialismen. Als meubilair vervangen wordt, wil iedere afdeling en soort medewerker er zijn zegje over doen. Dat is een boeiend proces. Als ultiem mensenmens vind ik die twee grootheden prachtig en wij combineren het nog met design ook.’

Keuzevrijheid
Ahrend bevindt zich in een totaal andere markt dan 20 jaar geleden. ‘Ondernemers werken massaal in de cloud, waardoor ze minder kasten nodig hebben. Computers zijn snoerloos. Doordat veel mensen regelmatig thuis werken is het aantal traditionele werkplekken in kantoren enorm afgenomen’, schetst Peter. Het kantoor transformeerde naar een ontmoetingsplek die comfortabel moet zijn en privacy moet bieden. Het moet verschillende manieren van werken ondersteunen en er prachtig uitzien. Het Nieuwe Werken zal blijven en zich verder ontwikkelen. ‘Voor mij betekent HNW ook: het geven van keuzevrijheid aan medewerkers. Laat hen zelf de plaats en tijd van hun werk bepalen. Dus manage op output in plaats van op input.’ Ahrend houdt zich tevens bezig met leeftijdsgericht inrichten. ‘De generatie die nu afstudeert stelt andere eisen aan de inrichting van zijn werkplek; aan kleuren, materialen en de omgeving. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld zelf de hoeveelheid licht regelen. Oudere medewerkers stellen weer andere eisen qua akoestiek.’ Verschillende generaties hebben ook verschillende behoeften als het gaat om menselijk contact bijvoorbeeld in een vergadering. ‘Jongeren zitten liever in een strandstoel zoals de Kaigan, oudere mensen kiezen vaker voor een formelere setting.’

Meerdere levenscycli
Bij Ahrend opereren ze al jaren vanuit de cradle-to-cradle gedachte. De circulaire visie bij het bedrijf gaat echter nog veel verder. ‘Interieurproducten moet je tijdloos ontwerpen, slim in elkaar zetten en degelijk maken, zodat ze niet alleen een lange gebruiksduur hebben, maar je later ook alle delen kunt hergebruiken.’ De ambitie is om producten te maken die meerdere levenscycli meegaan. Het meest duurzame product dat je kunt maken is een tijdloos mooi product dat je niet hoeft weg te gooien of af te breken. Bij Ahrend ontwerpt men duurzaam: een stoel blijft 25 jaar in de collectie en onderdelen zijn tot 10 jaar daarna nog leverbaar. ‘Naast het verduurzamen van onze producten, verduurzamen wij ook ons productieproces. In 2020 willen wij energieneutraal zijn.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's