Een bedrijf dat loopt als een geoliede machine. Een utopie? Nee hoor, haalbare kost. En ik garandeer u dat dit minder stress en meer rust in uw leven oplevert. Maar daar moet u wél iets voor doen.
Een geoliede machine vraagt om duidelijkheid. Duidelijkheid creëert helderheid. Niet alleen ten aanzien van uw klanten, maar ook richting uw personeel. Een klant van mij is hier een modelvoorbeeld van. Als eigenaar van een succesvolle onderneming heeft hij de boel strak georganiseerd. We spreken hier niet van een multinational, want deze ondernemer runt een vrij klein bedrijf. Zijn succes zit ‘m simpelweg in het feit dat hij alle processen, van productie tot verkoop, gestandaardiseerd heeft. Vaste prijzen en strakke korte levertijden. Geen eenmalige of haastklussen tussendoor, maar 100% betrouwbaarheid voor afnemers die wel op tijd bestellen. En ja, dan mis je wel eens een opdracht.
Alle neuzen van het personeel staan dezelfde kant op en wie het niet met het beleid eens is kan vertrekken. Streng? Nee, helder. Hij gelooft er net als ik in dat uitzonderingen uitzonderlijk moeten zijn. Maar meestal zijn uitzonderingen op lange termijn uitzonderlijk slecht. Door een klant bij goed weer korting te geven of veel sneller dan normaal te leveren, verwacht hij de volgende keer opnieuw een korting en stelt hij zijn bestelling tot het laatste moment uit. Bovendien loopt u het risico dat iemand uit zijn omgeving deze korting of levertijden ook eist. Resultaat wederom: ontevreden klanten plus stress en tijdverspilling, om maar te zwijgen wat het kost om uw hele productieproces telkens overhoop te moeten gooien voor last minute orders en wat dit vergt van uw personeel en uw toeleveranciers.
Door helderheid te bieden weet iedereen waar hij aan toe is en komt uw bedrijf geloofwaardig over. Dit voorkomt niet alleen zeurende klanten, maar ook zeurende medewerkers en een zeurende portemonnee. Want beste ondernemer, uitzonderingen kosten per saldo áltijd geld.