CVT Keukens is een Tilburgs familiebedrijf, in 1937 opgericht door Cees van Tilburg. Een onderneming die regionaal opereert vanuit vestigingen in Tilburg en Breda. De familie Van Tilburg stond tevens aan de wieg van CVT Doe het zelf en CVT Interieurs. De vestigingsmanagers van CVT Keukens werken nauw samen met de familie. Vestigingsmanager Tilburg, Tjeerd Heins: ‘Ik spreek Bas van Tilburg vrijwel dagelijks en we verwijzen regelmatig klanten naar elkaar door.’ Tom Elands, vestigingsmanager Breda vult aan: ‘Bas heeft een enorm netwerk in deze regio en we sparren regelmatig over hoe we onze netwerken duurzaam kunnen (onder)houden.’
Goud waard
Het belang van een lokaal en regionaal netwerk komt tijdens dit interview meerdere keren ter sprake. Zichtbaarheid is dan ook een van de belangrijkste speerpunten van deze ondernemers. Daarom sponsoren ze diverse evenementen in de regio, zoals Tilburg Culinair, HapStap festival en het Festival van het Levenslied. Ook is de naam CVT prominent aanwezig in het Koning Willem II Stadion en op abri’s. Tjeerd: ‘Mijn showroom is regelmatig het decor voor bijeenkomsten van netwerkclubs uit de regio.’ Voor consumenten geldt dat de kracht van herhaling nog altijd goud waard is. Tjeerd: ‘Als iemand op zoek gaat naar een nieuwe keuken, dan moet CVT de naam zijn die in hem op komt. Daarom is onze naam op zoveel verschillende plaatsen zichtbaar.’
Smaakmakers
Naast merkkeukens in het hogere segment, biedt CVT Keukens haar klanten vooral inspiratie door beleving. Vier keer per jaar organiseren Tjeerd en Tom actieweken onder de naam: De week van de Smaakmakers. ‘Dan wordt er gekookt in onze showrooms, bijvoorbeeld door topkoks of bekende lokale sporters, geven interieurstylisten gratis advies en zijn er allerlei proeverijen van regionale lekkernijen.’ Ook de eigen medewerkers worden met regelmaat meegetroond naar een locatie in de regio waar beleving en een prettige sfeer centraal staan. Tjeerd: ‘Voorafgaand aan de actieweken geven wij altijd een presentatie aan onze medewerkers, bijvoorbeeld bij restaurant Kok Verhoeven.’ Beleving, lokale producten en een prettige omgeving zorgen voor een positieve, ongedwongen sfeer onder de medewerkers.
Reviews
In de keukenbranche draait alles om klanttevredenheid. CVT werkt samen met Trustpilot dat specialist is in klanttevredenheidsonderzoek. ‘Trustpilot is neutraal, het publiceert alle reviews’, aldus Tom. Tjeerd reageert: ‘En we beseffen ons terdege dat we tegenover één negatieve recensie vijf positieve nodig hebben.’ Tevreden klanten motiveren om een recensie te schrijven, hoort dus bij de corebusiness van deze ondernemers. ‘En dat geldt ook voor het onderhouden van social media’, gaat de Tilburgse vestigingsmanager verder. ‘Er moet over CVT gepraat worden op verjaardagsfeestjes.’
Vertrouwen en nazorg
Verstand van keukens. Zo luidt de slogan van CVT Keukens. Maar waar zit dat in? In verder kijken dan de keuken, blijkt uit dit gesprek met twee bevlogen keukenmannen. Tom: ‘Keukens zijn een volwaardig onderdeel van het interieur terwijl ze voorheen vaak een sluitpost vormden.’ Daarom besteden hij en zijn collega Tjeerd in hun showrooms veel aandacht aan de aankleding met accessoires, wandbekleding en zitmeubilair. Doorslaggevende factoren bij de aanschaf van een keuken zijn vertrouwen en nazorg. Uiteraard realiseren ze zich goed dat de consument online en in showrooms continu aan het vergelijken is. Tjeerd: ‘Wij proberen uit die vergelijkingssfeer te stappen door mooie, unieke ontwerpen te maken.’
De leefkeuken
Het feit dat de keuken een volwaardig lifestyleproduct geworden is, zorgt voor een andere focus. ‘Daarom is mijn vestiging twee jaar geleden teruggegaan van 84 naar 32 keukens’, vertelt Tom. ‘Keukens worden namelijk steeds groter. Mensen willen een leefkeuken, waar een tafel in kan zodat ze de kinderen in het oog kunnen houden. Met de keukens in onze showroom laten we zien welke uiteenlopende sferen mensen thuis neer kunnen zetten.’ Tjeerd vult aan: ‘Daarom zie je hier ook zoveel decoratie, op en boven de keukentafel, op de wanden, maar ook in de keuken zelf.’
Een keukenboer?
CVT Keukens heeft zich met succes staande weten te houden in een sterk veranderende keukenmarkt. Tjeerd: ‘Toen CVT hier aan de rand van de Reeshof startte, werd de wijk net gebouwd. Dat was fantastisch voor de verkoop. Maar nu is er volop concurrentie, oriënteert iedereen zich breed en rijdt gerust dagen rond voor gesprekken bij meerdere zaken.’ De term ‘keukenboer’ valt. Tom: ‘Terwijl een keuken geen pak suiker is dat je even aanschaft. Het is een grote aanschaf, of je nu 5 duizend of 30 duizend euro te besteden hebt.’ Daarom bieden ze de mogelijkheid om een afspraak te maken. ‘Dan nemen we twee of drie uur de tijd om een advies op maat te geven.’ Vrijblijvend binnenlopen en rondkijken kan tijdens openingstijden altijd.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema