ECHOHiLUX: Licht op Japan

Een Japans familiebedrijf in Brabant. De ochtend begint met de zogenaamde ‘morning meeting’. Op elke afdeling gaat het personeel in een kring staan. Even finetunen wat vandaag op het programma staat en met de groep delen waar iedereen mee bezig is, alvorens de dag begint.


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Familiebedrijf Interieur Lifestyle Industrie

‘Onze bedrijfscultuur is Nederlands met een Japanse managementstijl en typeert zich met een aantal Japanse waarden.’ Helga Meijer (39), director Iris Ohyama Europe, werkt ruim tien jaar met Japanners en heeft veel geleerd van hun gedachtegoed. ‘Bijvoorbeeld out of the box denken. Er is nooit één weg die naar Rome leidt. Respect hebben voor de ander, nauwkeurigheid en het nakomen van beloftes. Snel geld verdienen is niet de hoogste prioriteit. Onze naam is heilig; we moeten waarmaken wat we toegezegd hebben.’

Familiebedrijf
‘Het familiebedrijf dat de heer Ohyama 58 jaar geleden startte heeft inmiddels meer dan 9.000 werknemers wereldwijd. Het assortiment begon met kunststof huishoudproducten en breidt zich uit. Daarbij geldt als uitgangspunt: het makkelijker maken van het dagelijks leven.’ President Yasushi Oyama (50) (‘Zonder h, hij is geen familie’, aldus Helga) vertelt dat Iris Ohyama Europe voor de lokale ondernemer werkt aan afzetmarkten, waaraan vernieuwende producten geleverd worden. De afdeling R&D in Japan levert jaarlijks duizenden innovatieve ideeën aan voor alle producten van Iris Ohyama wereldwijd. Deeigenaar beoordeelt zelf alle ideeën. Jaarlijks worden er 1.000 nieuwe producten geproduceerd.

Europeanen willen rust
Een voorbeeld is LED, dat energiebesparing realiseert door inzet van duurzame lichtoplossingen. De divisie ECOHiLUX, onderdeel van Iris Ohyama, richt zich daarop. De producten verschillen per land, omdat de behoefte varieert. Ook moet per land rekening worden gehouden met de Europese wet- en regelgeving, bijvoorbeeld voor wat betreft de veiligheid, constructie, prestatie en lumen per watt. En met smaak. Yasushi lacht: ‘Aziaten houden van fel licht. Europeanen willen het vooral oplossingsgericht en houden het graag wat rustiger.’

Eigen licht
Helga: ‘We werken veel met lokale bedrijven. Onze eigen productiefaciliteit is inmiddels verlicht met eigen LED producten: buizen en High Bay met en zonder sensoren. De verlichting reageert op beweging en wordt gedimd tot 10%. Zo’n nieuwe investering bespaart tussen de 40-60% aan energie. Plus er zijn minder installatie- en onderhoudskosten en het gaat langer mee.’ 

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's