Jheronimus Bosch 500: Ondernemen met Bosch als inspiratie

Het Jheronimus Bosch 500 jaar is inmiddels een paar maanden onderweg. In februari vond de feestelijke opening van de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’ plaats in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander, genodigden en bezoekers en inwoners van ‘s-Hertogenbosch. Vanaf het eerste weekend van maart is ook de Bosch Experience ontdekkingsroute gestart. Die verbindt erfgoedlocaties, culturele activiteiten en toeristische highlights in de stad en regio tot een boeiend bezoek.


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Businessevent Ondernemen Cultuur Kunst Toerisme

De activiteiten van het Bosch-jaar genieten volop aandacht van de media in binnen- en buitenland en trekken nieuwe bezoekers naar de stad en de regio. Mogelijkheden dus voor ondernemers om hun klantenkring uit te breiden. In februari kwamen zo’n 150 ondernemers bijeen voor een informatie- en inspiratiesessie over kansen in het Jheronimus Bosch 500 jaar. De bijeenkomst werd georganiseerd op initiatief van Jheronimus Bosch 500, VisitBrabant en VVV Noord-Oost Brabant. Sindsdien zijn er tientallen Bosch-specials ontwikkeld door Brabantse ondernemers en er worden nog dagelijks nieuwe initiatieven aangemeld. Het Boschjaar loopt tot 31 december en met een volle activiteitenagenda en de vakanties in het vooruitzicht, is er zeker aanleiding voor ondernemers om zich bij het thema aan te sluiten. Hieronder volgen drie voorbeelden van Bosch-specials en tips om aan de slag te gaan.

Eten van Kunst
Bij een aantal restaurants van Restaurant Alliantie ’s-Hertogenbosch kunnen gasten dit jaar terecht voor een goede lunch, een mooie high tea of een geweldig diner geserveerd op de unieke collectie kunstborden geïnspireerd op Bosch. De restaurants bieden speciale arrangementen aan, waarbij ze de borden cadeau krijgen en/of het hele servies kunnen verzamelen. De borden zijn ook los te koop in de webshop van de design en productlijn Jheronimus Forever.

Arrangementen
Hotels in en nabij ‘s-Hertogenbosch bieden speciale Bosch-arrangementen aan. Een overnachting in combinatie met een bijzondere wandeling of een bezoek aan een van de vele exposities maakt een verblijf extra aantrekkelijk. De bezoeker waant zich in de wereld van Bosch.

Buitenleven Hertogboeren
Bekijk het landelijk gebied rondom ‘s-Hertogenbosch eens door de ogen van de kunstenaar Jheronimus Bosch. Dit arrangement bestaat uit twee overnachtingen in de Theetuin Het Aardrijk, een workshop schilderen en een tocht in een fl uisterboot op de rivier de Dommel. De vertellingen van de gids nemen de gast mee naar de tijd van weleer.

Ondernemers aan het woord
De Waterdrager verkoopt het Jheronimus bier, gebrouwen door brouwerij ’t Kolleke in ’s-Hertogenbosch en heeft een Jeroen Bosch Fruit Brandewijn laten ontwikkelen. Annelies van Helvoirt van De Waterdrager vindt dat alle ondernemers in Heusden gebruik moeten maken van het Jheronimus Bosch-jaar om Heusden goed in de spotlight te zetten. ‘Het thema past perfect bij de uitstraling en beleving van het vestingstadje. Ik verwacht veel gasten die de route gaan lopen en de deelnemende winkels zullen bezoeken.’ Annelies heeft al veel ondernemers in Heusden aangestoken met haar enthousiasme. Haar boodschap daarbij is: ‘Wees creatief, er zijn altijd aanknopingspunten om aan te haken.’ Wim van der Steen van Mövenpick Hotel sluit aan op het themajaar omdat Jheronimus Bosch 500 volgens hem een kapstok is voor de toekomst. Het past bij de citymarketinggedachte. Als tip voor andere ondernemers in de sector geeft Wim als volgt aan: ‘Zoek samenwerking! Gasten komen niet voor jouw hotel, camping, winkel, kroeg of restaurant, maar juist voor de locatie en het totaalplaatje waarbij iedereen een schakel is. Zoek gecombineerd met een ‘kapstok’ verbanden en treed samen sterker naar buiten om die gast te vangen.’ 

Tips: Aan de slag!
• Verdiep u in Jheronimus Bosch: zijn leven, zijn werk, zijn tijd, zijn inspiratie.
• Ontwikkel aanbod dat aansluit bij het programma van Bosch 500. Denk aan het tentoonstellingsprogramma van Bosch Grand Tour in de Brabantse steden, de Bosch Experience ontdekkingsroute in het centrum van ‘s-Hertogenbosch en de directe regio, de tentoonstelling in Het Noordbrabants Museum en festivals en evenementen als Brabantse Dag in Heeze, de Vrede van Heusden, Theaterfestival Boulevard in ‘s-Hertogenbosch en Fanfari Bombari in Haaren.
• Laat u inspireren door ondernemers die u zijn voorgegaan.
• Zoek samenwerking met andere ondernemers om bijzonder en krachtig aanbod te  ontwikkelen.
• Wilt u gebruik maken van de kennis en kunde van de VVV’s? Stuur dan een mail naar info@visitbrabant.nl met daarin concreet uw idee.
• Is uw product of arrangement klaar om in de etalage te zetten? Presenteer uw aanbod direct zelf op visitbrabant.nl en breng het onder de aandacht bij VVV Noord-Oost Brabant en Jheronimus Bosch 500.
• Laat zien dat u meedoet met het Bosch-jaar, gebruik de gratis marketingtoolkit van Bosch 500. Deze is te downloaden op www.bosch500.nl/ondernemers en bevat logo’s, afbeeldingen van creaties van Jheronimus Bosch, video’s en teksten.

Etalagestickers
Er zijn stickerpakketten in Bosch-stijl ontwikkeld voor ondernemers die hun etalage willen decoreren. Het gaat om losstaande stickers die men naar eigen inzicht aan de binnenzijde van de etalage kan plakken. De stickers zijn gemiddeld 30x30cm. Ze zijn te bestellen via www.jheronimusforever.nl. Kijk voor meer informatie op: www.connectbrabant.nl en www.bosch500.nl/ondernemers.

< Alle thema's