Kopak: Je wordt gezien

Valt er een uitnodiging, catalogus of Regio Business op de deurmat? Dan zit het er dik in dat deze door Kopak is geadresseerd, geseald en verzonden. Maar als iedereen tegenwoordig zijn bankafschriften, nieuwsbrieven en polisvoorwaarden online kan vinden, waarom zou je dan nog kiezen voor post?


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Direct Mail Papierindustrie Grafische industrie Drukwerk

‘Online en offline versterken elkaar juist’, vertelt directeur Koert van de Kerkhof (43). Drie- tot vierhonderdduizend poststukken verlaten per dag zijn bedrijf in Tilburg. ‘De druk- en verzendkosten zijn de laatste jaren enorm gedaald. En de attentiewaarde van fysieke post is juist gestegen. We zien een toename in het aantal catalogi en magazines, in combinatie met bijvoorbeeld een onlinewebshop. Het één heeft het ander nodig.’

Krachten bundelen
Begin 2016 werden ook bij Kopak intern de krachten gebundeld. Kopak Handling verhuisde van Raamsdonksveer naar het pand van Kopak Direct Mail in Tilburg. ‘Niet alleen logistiek en werktechnisch interessant, maar ik behoud het overzicht, personeel wordt doelmatig ingezet en we hebben een zeer breed aanbod van diverse werkzaamheden op één locatie. Zo winnen we in effi ciëntie.’

Kleine moeite
‘Wij doen eigenlijk alles ná het reclamebureau’, legt Koert uit. ‘Het liefst hebben we hierbij een adviserende rol. Van tips voor direct mail, printen en drukken tot suggesties voor verpakken, fulfilment en crossmedia. Wil een klant 10.000 brochures versturen? Dan is het misschien voordeliger om lichter papier te gebruiken, in verband met besparing op de portokosten.’ Zo heeft Kopak nog 1001 suggesties die hun klanten helpen geld te besparen of waardoor het marketing- en verzendproces efficiënter verloopt.Verhoog bijvoorbeeld de attentiewaarde van de mailing door te verzenden in folie of gebruik te maken van een gepersonaliseerde envelop. ‘Een kleine moeite, maar er wordt weinig gebruik van gemaakt.’ Als extra service beheert Kopak adressenbestanden en verzorgen zij de retourverwerking. ‘Daarnaast beheren we de voorraden van webshops, zodat de juiste materialen altijd direct beschikbaar zijn en meteen uitgeleverd kunnen worden.’ Met een eigen printruimte en pakketdienst zijn alle communicatieuitingen op tijd, professioneel en gepersonaliseerd op de juiste plaats.

Spambox
Van Kopak krijg je natuurlijk geen digitale nieuwsbrief in je spambox, maar een papieren exemplaar in de brievenbus. Post heb je, hoe dan ook, altijd in je handen gehad’, lacht Koert. ‘Je wordt gezien en daar gaat het om.’

Tekst: Sanne Stenvert
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's