Rabobank 's-Hertogenbosch e.o.: Alles is geregeld

Ze gelooft in de toekomst van het goederentransport, maar dan moeten er wel een aantal zaken veranderen. Als lid van Regiobestuur Zuid denkt Harriëtte van Oers mee over de toekomst van ‘Transport en Logistiek Nederland’.


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Transport Transport & Logistiek Banken Financieel advies Financieringspartner

Op 1 januari was het 25 jaar geleden dat Harriëtte samen met haar man René het transportbedrijf van diens vader overnam. 25 jaar van de juiste goederen op het juiste moment naar de juiste plaats brengen. 25 jaar van de klant ontzorgen door net dat beetje meer te doen. Op deze dag stuurde Ria van der Pol, accountmanager MKB bij Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken, een bloemetje naar haar klant. Het getuigt van de warme band tussen beiden en de oprechte aandacht voor elkaar. Vooral dat laatste miste Harriëtte bij haar vorige bankier.

Niet gehoord
‘Op het moment dat ik de bank het hardst nodig had gaf deze niet thuis’, vertelt ze. ‘Toen René ongeneeslijk ziek werd en er beslissingen genomen moesten worden, miste ik het meedenken door de bank. Ik had het gevoel niet gehoord te worden. Op de koop toe had ik met wisselende accountmanagers te maken terwijl je juist in moeilijke tijden behoefte hebt aan een vertrouwd gezicht. Een aantal zaken begon me steeds meer te irriteren. Zes maanden na de dood van René vond ik het tijd om weer vooruit te denken. Dat was het moment waarop ik contact heb gezocht met de Rabobank. Vanaf het allereerste moment had ik het gevoel dat er naar mij werd geluisterd. Dat er werd meegedacht in het belang van het bedrijf.’

Sterke persoonlijkheid
‘Harriëtte vertelde me eerlijk dat ze niet met wisselende accountmanagers te maken wilde hebben. Ik heb haar gerustgesteld door te zeggen dat ik de komende jaren niet van plan ben weg te gaan en ze dus nog een tijdje met mij opgescheept zit’, lacht Ria van der Pol. ‘Ik vind haar een sterke persoonlijkheid, zowel in haar vakgebied als daarbuiten’, beantwoordt Ria de vraag hoe ze Harriëtte ziet. ‘Ze is makkelijk benaderbaar, weet goed wat ze wil en weet zich in elke situatie te redden. In een sector die tijdens de crisis toch wel harde klappen heeft geïncasseerd, heeft ze altijd de zwarte cijfers weten te behouden. Meer nog, ze is blijven investeren in innovatie en duurzaamheid. Dat zegt veel over haar kracht, visie en strategie. Het is fijn om mee te denken over de verdere ontwikkeling van het bedrijf en te kijken hoe wij haar als bank de ruimte kunnen geven om te groeien.’ ‘Groei betekent overigens niet alleen dat je over de nodige financiële middelen kunt beschikken’, stelt Harriëtte. ‘Ook de mini-masters die Rabobank geregeld voor ondernemers organiseert dragen bij aan mijn ontwikkeling en die van mijn bedrijf. Daarnaast ben ik naar aanleiding van een panelgesprek met Rabobankklanten over wat goed gaat en wat beter kan, gevraagd voor de Ledenraad.’

Kansen en bedreigingen
Wat groei en ontwikkeling in de branche betreft is Harriëtte ervan overtuigd dat Nederland weer het transportland kan worden waar het ooit om bekend stond. Maar dan moet er wel een en ander veranderen’, stelt ze. ‘Door vergrijzing, tariefstelling en regelgeving is de sector behoorlijk onder druk komen te staan. Er zou vooral internationaal meer gelijkwaardigheid moeten komen. Het feit dat dit nu niet het geval is maakt het mogelijk dat buitenlandse transportfirma’s onder de prijs werken en zo het evenwicht in de markt grondig verstoren. Code 95 (verplichte nascholing van beroepschauffeurs) is een ander terrein waarop uniformiteit moet komen. Waar ik mijn chauffeurs netjes en met regelmaat naar cursussen stuur, proppen grote internationale bedrijven vaak de vereiste nascholing in één enkele week. Daarnaast maakt de toenemende filedruk dat afspraken steeds moeilijker in te plannen zijn. De grootste bedreiging voor de sector is toch wel de vergrijzing. In de toekomst zal het steeds lastiger worden om jonge, vakbekwame chauffeurs te vinden. We hebben geen sexy imago. Logistiek transport trekt de jeugd niet meer aan. Dat moeten we snel zien om te buigen.’

Visitekaartje
In haar eigen bedrijf heeft Harriëtte geen moeite om chauffeurs aan zich te binden. Dat geldt overigens ook voor haar klanten. ‘Specialistisch transport was van meet af aan het visitekaartje van het bedrijf.’ Alsof het zo moet zijn komt op dat moment de grondlegger van het bedrijf binnen. ‘Hij komt elke dag even langs om de krant te halen, op die manier blijft hij ook op de hoogte van wat er hier zoal gebeurt’, glimlacht Harriëtte. ‘Los van de specialisatie zit het leveren van toegevoegde waarde met name in het ontzorgen van de klant. Transport is meer dan een vracht van A naar B brengen. Een goede planning is essentieel. Eigenlijk wil een klant alleen maar horen dat alles geregeld is. En dat is precies wat wij al 25 jaar doen.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's