Vrouw in Business: Guusje van Riel

Even de feiten op een rijtje. Ze is managing director van een bloeiend bedrijf met 95 werknemers. En ze heeft vier kinderen, variërend in de leeftijd van twee tot zeven jaar. Bedrijfskundige Guusje van Riel (37) moest er even over nadenken of ze dit interview wilde geven. ‘Ik hou er niet van om in een hokje geplaatst te worden. Ik doe zaken, heb een gezin en ja, ik ben toevallig vrouw.'


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Vrouw in Business Lifestyle Lifestyle en retail Productontwikkeling Familiebedrijf

Na het VWO en haar diploma HBO Internationaal Management, studeerde Guusje af op bedrijfskunde aan Nijenrode, 24 jaar jong. Ze wilde bij een multinational aan de slag. Iets groots. ‘Maar bij KPN, waar ik op de marketingafdeling terechtkwam, werden veel politieke spelletjes gespeeld. Eerlijk gezegd ben ik daarvoor te recht door zee. Ik voel me niet thuis in een omgeving waar je constant op je hoede moet zijn.’

Verlanglijstje
Haar oudere en enige broer Job werkte inmiddels bij haar vaders bedrijf Van Riel Distripet/IPTS. Bij Guusje was het nooit eerder opgekomen om hem daarin te volgen. ‘Totdat ik een heel rationeel verlanglijstje maakte. Wat wilde ik nou precies? Iets internationaals, niet al te klein, resultaatgericht werken met een product dat me aanspreekt. Ik was verrast hoezeer mijn lijstje paste bij ons familiebedrijf.’ Ze vond het spannend om dat aan de keukentafel te vertellen, maar zowel pa als Job reageerden positief. ‘Mijn vader vond wel dat ik me net als ieder ander moest bewijzen. Ik heb er nooit een dag spijt van gehad.’

Hippe naam
Samen met haar broer runt ze nu de business onder de hippe naam Beeztees. Job is vooral procesmatig en logistiek een kei, Guusje doet inkoop, productontwikkeling en assortimentsbeheer. Beeztees bedenkt, ontwikkelt en handelt in 4500 verschillende huisdierbenodigdheden en -snacks. ‘Voor hond, kat, knaag, vogel, vis’, somt Guusje geroutineerd op. ‘Vroeger was het vooral inkoop, verkoop en export, nu creëren we ook zelf. We laten ons inspireren door trends op het gebied van fashion en interieur. Onze afdeling Product Design vertaalt dat in gave accessoires voor met name honden en katten. Zoals ligkussens, speeltjes en tassen.’

Op nummer één
‘Nadat we een paar jaar de zaak hadden overgenomen gingen Job en ik bij elkaar zitten, om te bedenken wat we echt belangrijk vinden in het leven. Voor ons beiden geldt dat ons gezin op nummer één staat. We willen straks niet het gevoel krijgen dat we niks van de kindertijd meegemaakt hebben. Die kleintjes zijn, naast mijn werk, mijn grote passie. Daarnaast willen we zakelijks iets bijzonders neerzetten! Zo kwamen we op het idee van een eigen consumentenmerk. Beeztees en Designed by Lotte spelen in op de wensen van de consument en we lopen ermee voorop in de markt. Ons lifestylemerk Designed by Lotte heeft een landelijke stijl, het assortiment van Beeztees speelt in op de mooie momenten met je huisdier. Deze manier van ondernemen maakt ons blij!’

Hetzelfde DNA
‘Ik heb geluk met mijn flexibele man en een broer die altijd achter me staat. We zijn verschillend maar hebben duidelijk hetzelfde DNA. Natuurlijk zit ik er ook wel eens doorheen. Toen mijn oudste nog erg klein was en ik voor de eerste keer naar China moest reizen, voelde ik me verscheurd. Ik heb balans gevonden door prioriteiten te stellen en te delegeren.’ Lacht: ‘Ik heb heus wel een sociaal leven, hoor! Ik sport en in het weekend drinken we met vrienden een borrel. Maar het blijft opletten om evenwicht te bewaken. Gelukkig geven zowel mijn kinderen als de zaak veel energie terug.’’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's