ANAC Carwash: Frismakers van een privédomein

Bedrijven als McDonalds en Ikea vindt hij geweldig om te observeren. Een goed geoliede machine in een strakke organisatie. Slim gestructureerd, zodat alles soepeltjes verloopt. Procesoptimalisatie geeft een kick. Of zoals hij het zelf zegt: ‘We vlooien net zolang totdat we het perfect voor elkaar hebben.’


Uitgave: Maart-April 2017
Thema’s: Mobiliteit Transport Transport & Logistiek

Lex Peters (56), samen met broer René eigenaar/directeur van ANAC Carwash, heeft een grote smile wanneer hij vertelt over de uitgekiende dynamiek binnen zijn bedrijf. Neef Jeroen Peters (28), manager van alle Nederlandse wasstraatvestigingen, schuift aan en is al even enthousiast. ‘Hij vertegenwoordigt de nieuwe generatie’, zegt Lex. Zuchtend: ‘Ze worden steeds langer.’

Fris en vrouwvriendelijk
ANAC Carwash Tilburg reinigt auto’s snel en volledig. ‘Het proces gaat als volgt: de klant rijdt met zijn auto binnen en wordt voorgelicht door een correcte medewerker.’ Dat was me al opgevallen, de jongen die mij te woord stond was uitzonderlijk aardig. Lex: ‘Daar wordt ons personeel op geselecteerd. Wij willen vrouwvriendelijk, fris en toegankelijk voor iedereen zijn.’ Hij vervolgt: ‘Nadat de auto door de wasstraat is gegaan, zet de klant hem op de lopende band, stapt uit en kan een kopje koffie, thee of chocolademelk gaan drinken. Dat is gratis, net als de wifi . In de negen minuten die volgen, gaan wij razendsnel te werk.’

Mattenklopper
Jeroen: ‘Alles gaat volgens een vast protocol. Met een team van drie of vier medewerkers zemen we de ramen, ook het dakraam, van binnen en buiten. Dan gaan de matjes eruit en door de mattenklopper. Het dashboard wordt afgestoft en de versnellingspook uitgeblazen. Vervolgens stofzuigen we het hele interieur en poetsen dorpels en deursponningen. Als finishing touch spuiten we, desgewenst, een lekker luchtje in de auto. De klant stapt weer in en gaat door naar de poetsmachine, waar de auto een waxlaagje krijgt, wat wordt uitgepoetst.’ ‘En hij is weer als nieuw’, zegt Lex. ‘Tijdens het hele proces wordt niet door ons met de auto gereden of zelfs de stoelen verzet. We realiseren ons in een privédomein bezig te zijn. Dat respecteren we. En de portemonnee van onze klant ook; we hebben pre paidwaspassen en kortingstarieven tijdens happy hour.’

Liever een washandje
Het familiebedrijf ontstond in Nijmegen. Vader Peters startte in januari 1940 een zaad- en meelhandel, waar hij later benzinepompen met garage bij exploiteerde. In 1985 namen zijn zoons, beide automonteur, het over. ‘We zijn in die tijd begonnen met autowassen, eerst met alleen doe-het-zelf wasboxen en vanaf 1991 met de eerste autowasstraat. ANAC bestaat inmiddels uit dertien autowasbedrijven in Nederland en België, drie benzinestations, een indoor kartbaan en een self storage bedrijf. We zijn technische jongens en ontwikkelen veel machines zelf. Daarnaast zagen we machines in Amerika en Europa en besloten een mix van ‘the best off’ te maken. In plaats van staal bestaat onze apparatuur bijvoorbeeld uit roestvrijstaal en we gebruiken borstels van textiel, in plaats van nylon borstels. Je wast jezelf toch ook liever met een washandje dan met een nagelborsteltje? Ons centrale stofzuigsysteem voor auto’s is inmiddels veel gekopieerd. Dat zien we maar als een compliment.’

Bestelbus wassen
‘We verdiepen ons in de wens van de klant en werken die vervolgens uit.’ ANAC ontwikkelde bijvoorbeeld een drie meter hoge wasstraat, speciaal voor bestelbussen. ‘Deze voertuigen vallen tussen wal en schip. Ze zijn te groot voor een normale wasstraat en het is te veel gedoe om ze naar een truckwash te brengen. Ik vind het allerleukste wanneer een medewerker met ideeën komt die we toe kunnen passen. We hebben een platte structuur en er heerst een open, transparante sfeer. Iedereen kan me gewoon Lex noemen. Maar de organisatie is strak. Is het druk dan rouleert onze crew in werkzaamheden en werkt keihard. Is het rustig; dan ruimen we op en doen het onderhoud aan de machines.’

Gemoedelijke Tilburgers
Lex: ‘Mede door mijn zoon heb ik Tilburg beter leren kennen. Ik ben trots op Job, hij studeerde hier onlangs af. Tilburgse mensen zijn over het algemeen gemoedelijk. Onze medewerkers zijn ook lokale mensen. Ze spreken dezelfde taal als onze klanten, wat laagdrempelig werkt.’ Wanneer ik vraag of Lex de ambitie heeft om nog tien filialen te openen, schudt hij zijn hoofd: ‘We worden niet wild van aantallen, we zijn geobsedeerd door kwaliteit en focus op onze klanten, om het nog mooier, beter en sneller te maken.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's