George Parker: Eén grote belevenis

Hoe creëer je een vraag waarop jouw product het antwoord is? George Parker, succesvol consultant, spreker en stand-up illusionist/mentalist laat je in zijn LectureShow kennismaken met beïnvloedingstechnieken die jouw marketing en sales opschalen naar marketing+. ‘Als marketing een beleving wordt maak je van klanten fans. Ik leg uit hoe je denken, gevoel en beslissingen gestuurd worden. Dan moet je wel een zuivere intentie toepassen, anders ben je bezig met marketingfraude.’


Uitgave: Maart-April 2017
Thema’s: Businessevent

George Parker heeft veel ervaring in hele diverse branches. ‘Ik heb altijd mijn dromen geleefd’, vertelt de illusionist en mentalist. ‘Ik ben veel te nieuwsgierig, dus ik heb mezelf altijd opnieuw uitgevonden. En daarbij onderzocht hoe je je eigen werkelijkheid en die van anderen kunt beïnvloeden.’ Zo begon hij in de gezondheidszorg, werd daarna programmeur, ging de sales in, werd management trainer, consultant, stand-up illusionist, entertainer, theatermaker, spreker en auteur. In de BOB Masterclass van George op 14 maart komen diverse onderwerpen omtrent marketing en sales aan bod. Zo gaat hij in op de vraag wat marketing is. ‘Marketing is volgens mij je externe communicatie zó inrichten dat je de vraag oproept die je graag beantwoordt met je producten en diensten.’ Hij gaat in op marketing 2.0 (de interactie tussen kanalen) en marketingfraude. Verrassend genoeg laat hij met dat laatste (en de nodige illusies en mentalisme) zien en beleven hoe je denken, emoties, beslissingen en gedrag beïnvloed worden.

Marketingfraude
Hij legt uit hoe ons denken gestuurd wordt: beelden zeggen meer dan duizend woorden en ervaringen zeggen meer dan duizend beelden. ‘Dus als je je boodschap in een ervaring, of nog beter een ervaring+ kunt vangen, wordt het beter onthouden en creëert het meer beleving. Een ervaring+ is een ervaring die je dieper raakt; die blijft nóg langer hangen.’ George laat je beleven hoe hij aandacht stuurt en hij zal bijvoorbeeld vertellen over hoe marketingfraude werkt en hoe illusies tot stand komen. ‘Ze gebruiken dezelfde principes. Maar de intentie erachter is heel anders. Ik heb één ethische regel. Als er anderen betrokken zijn bij wat je creëert, heb je hun toestemming nodig. Als ik je kan laten denken wat ik wil, moet ik met je blijven afstemmen om niet tot een veredeld balletje-balletje te vervallen. Daar zien we helaas te veel voorbeelden van.’

Illusie creëren
Als je de principes kent, kun je ze toepassen in je eigen manier van communiceren en je marketingstrategieën. ‘Je ziet bijvoorbeeld in de marketingfraude het principe van ‘framing’ gebruikt worden. Je plaatst een order in het kader van een factuur bijvoorbeeld. Daardoor wordt het geïnterpreteerd als factuur en is de kans groot dat het betaald wordt als een factuur. Maar met de betaling heb je feitelijk een order gegeven. Datzelfde principe zie je bij een supermarkt. Als je een fles wijn van 4,99 euro naast eentje van 7,99 euro zet, lijkt die van 4,99 euro een goede koop. Zet er nu eentje van bijvoorbeeld 10,99 euro naast. Dat  eeft een ander kader en nu lijkt die van 7,99 euro zo duur nog niet.’ Een andere techniek waar George over vertelt is embedded command, oftewel suggestieve taal. ‘Toen dertig jaar geleden mijn oudste kind aan tafel zat en niet wilde eten, paste ik de zogenaamde embedded command toe. Ik vertelde een spannend verhaal over de lepel en de vork en eindige met: waar wil je nu mee eten, met de lepel óf met de vork. Dát er gegeten ging worden was ingebed. En de focus verlegt zich naar de keuze hóe er gegeten gaat worden.’

Halve waarheden
Zeker bij deze laatste techniek is de ethische regel belangrijk. Voor je het weet pas je de technieken toe op een manier die de grens van de wet overtreedt. De kracht van halve waarheden en suggestie is immers groot. ‘Ten eerste is je intentie belangrijk. Doe je het vanuit een puur egoïstisch motief waarbij het belang van de ander je geen bal kan schelen? Ten tweede is het afstemmen belangrijk. Je komt erachter hoe je klant dingen ervaart door regelmatig in de meta-communicatiemodus te gaan. Je blikt terug op hoe het klant-leveranciersproces verloopt. En of iedereen zich daar nog goed bij voelt. Hoe kun je contact houden en een betere, individuele beleving creëren terwijl je contact houdt?’

Echte beleving
Het doel van de masterclass is volgens George de mensen bewust maken van hoe ze klanten kunnen sturen en hoe ze dit kunnen blijven doen. Het is een soort van psychologisch spel. George hoopt dat de deelnemers aan de masterclass uiteindelijk hun marketing gaan herzien. Hoe elke vorm van communicatie de beleving beïnvloedt. En hij hoopt dat ze erop gaan vertrouwen dat ze hun eigen unieke manier van communiceren ontwikkelen. In plaats van hypes kopiëren. Meer aandacht voor de effecten op je eigen klanten. ‘Het moet persoonlijker worden, een echte beleving. Vaak is de marketing van veel bedrijven te plat en gestandaardiseerd. Kijk nog een keertje naar je brochure, geef een give away en denk na over hoe je moet communiceren met je klanten’, adviseert hij.

Verrassend cadeautje
De spreker geeft alle deelnemers een klein aandenken mee. Het helpt je te ontsnappen aan externe beïnvloeding bij het nemen van beslissingen. Wat dat precies is zul je ontdekken op 14 maart.

Tekst: Ingrid Helmink
Fotografie: Ben Kleyn

< Alle thema's