Tijdens een bijbaan bij Van Lanschot Bankiers leerde hij het vak van telefonisch verkopen. ‘Mijn bedrijf is begonnen als cold calling telemarketingbureau voor het maken van salesafspraken.’ Inmiddels is Pro Contact uitgegroeid tot een full service lead generatie bedrijf. ‘Wij voeren e-mail-, Facebook-, LinkedIn- en telemarketingcampagnes gecombineerd uit en kunnen zelfs de accountmanager leveren die naar de afspraak gaat. Dit is voor veel bedrijven een nieuwe, frisse manier van lead generatie.’
Ideale doelgroep
Pro Contact zorgt voor afspraken met beslissers. ‘We bekijken samen met onze klant waar hun ideale doelgroep zich bevindt en via welke combinatie van kanalen we die kunnen bereiken.’ De doelgroep wordt vaak eerst benaderd via een e-mail of met advertenties op Facebook en LinkedIn. ‘Facebook biedt een enorm potentieel voor de B2B markt, niet alle ondernemers zien dat al in. In Nederland hebben bijna tien miljoen mensen een account. Bedenk daarbij dat je pas vanaf dertien jaar een account mag hebben en dat ouderen vaak niet tot de doelgroep behoren.’
Koopsignaal
‘Er zijn veel mogelijkheden om doelgroepen te benaderen, bijvoorbeeld via gerichte advertentiecampagnes op basis van demografische gegevens of door websitebezoekers en e-mailadressen te koppelen. Op LinkedIn kun je zelfs adverteren specifiek op bedrijfsnaam en functie. Wij kunnen zo heel gericht de boodschap van onze klant onder de aandacht brengen van CEO’s en andere relevante beslissers.’ Daarna zorgt Pro Contact voor een snelle telefonische opvolging van de meest geopende e-mails, likes, comments, shares en ingevulde contactformulieren. ‘Zo maken we van een online koopsignaal een concrete salesafspraak.’
Practise what you preach
Noud is overtuigend, schakelt snel, kan in korte tijd enorm veel informatie geven en blijft toch goed te volgen. Hij geeft aan altijd bezig te zijn met beter worden, met optimaliseren. Met een grote glimlach vertelt hij: ‘Mijn vriendin noemt mij een optimizer en dat ben ik ook wel. Ik vraag me regelmatig af of ik alles er wel uithaal.’ Ook voor zijn eigen bedrijf zocht hij het optimale lead generatie model. ‘We zagen dat we recruitmentbureaus vanuit twee kanten kunnen voorzien van meer omzet, namelijk door het aanleveren van zowel opdrachtgevers als kandidaten.’ Pro Contact rolde een mix van online kanalen uit gericht op de recruitmentindustrie waarna de bedrijven gebeld en bezocht werden. Practise what you preach dus. ‘Deze aanpak en focus op de recruitmentbranche heeft ons veel gebracht, daarom rollen we dit nu ook uit naar andere branches.’
Meten is…
Pro Contact meet, evalueert en optimaliseert continue. ‘De ROI van onze dienstverlening kan zeer nauwkeurig bepaald worden. Hiermee is het voor opdrachtgevers direct duidelijk wat het hen oplevert.’ Van het aantal belpogingen tot aan het online bereik, conversie, omzet en kwaliteit; alles wordt gemeten. Transparantie speelt een cruciale rol. ‘Ja, de opdrachtgever kan overal bij meekijken, heeft real-time inzage in onze systemen en kan meeluisteren bij de telefoongesprekken.’ Het telemarketingsysteem biedt veel mogelijkheden. Zo belt Pro Contact altijd uit met het netnummer van de klant, kan het met gemak 100 tot 150 belletjes per dag plegen en neemt het alle gesprekken op. ‘Als sluitstuk regelen wij het Google Analyticsaccount van de klant in zodat we het websitebezoek dat gegenereerd wordt door de verschillende online en offline acties goed kunnen monitoren.’
Leren stopt nooit
De Waalwijker leidt mensen op binnen de Pro Contact Sales Academy. ‘Ik kwam erachter dat als ik de allerbeste mensen wilde aantrekken en behouden, ik hen carrièreperspectief moet bieden. Onze mensen krijgen tweewekelijks intensieve salestrainingen op het gebied van telefonische verkoop, face to face acquisitie en online marketing.’ Na een maand of negen als telemarketeer, is het gros klaar om naar buiten te gaan. ‘En dat is toch de job die de meesten ambiëren.’ Vaak gaan de accountmanagers van Pro Contact dus in dienst bij de opdrachtgever. ‘En dat is prima, want ook dat hoort bij mijn business. Zo leveren wij dus ook recruitmentdiensten voor bedrijven die op zoek zijn naar goed opgeleide salesmensen.’
Supporters teruggehaald
Hij traint ook andere groepen. Zoals RKC Waalwijk, dat al sinds hij een jongetje was zijn club is. ‘Ik bezocht wedstrijden met mijn opa en speelde zelf in de jeugd. Vorig jaar heb ik een salestraining gegeven aan de A-selectie om supporters terug in het stadion te krijgen. Dat was ontzettend leuk om te doen!’ Inmiddels heeft hij een aantal mooie opdrachtgevers in Noord-Brabant. ‘Ik overweeg hier een vestiging te openen, maar vind dat ook een grote stap. Wil ik wel twee kantoren managen?’ Gelukkig heeft hij nog tijd genoeg om op dit soort ondernemersvragen een antwoord te vinden.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema