Het gesprek begint meteen met een ontboezeming. Wil Versteijnen (55) heeft wakker gelegen van een vraagstuk van Toine van de Ven (48). Wil lacht: ‘We hadden gesproken over de problemen die de verhuizing van Capi met zich meebrengt. Om drie uur ’s nachts heb ik hem daarover nog ge-smst.’ Toine: ‘Dat is Wil ten voeten uit. Altijd bezig met oplossingen.’ Toine van de Ven, managing director van Capi Europe, en Wil Versteijnen, algemeen directeur van GVT Group of Logistics, leerden elkaar zo’n elf jaar geleden kennen toen Toine met zijn bedrijf vanuit Udenhout naar Tilburg kwam. ‘Iedereen had het altijd over Wil. Ik wilde wel eens weten wie dat was. In de loop der jaren heeft hij veel betekend voor mijn bedrijf. Het is een gast die nergens van terugschrikt, een enorm netwerk heeft en heel belangrijk is voor Tilburg.’
In de wedstrijd
Wil: ‘Alles begint met vertrouwen. Het gaat erom: hoe zit je met elkaar in de wedstrijd? Ik werk ook veel met multinationals, dan worden zaken afgesproken op basis van spreadsheets. Tussen Toine en mij gaat dat een stuk informeler.’ Toine knikt. ‘Ons nieuwe pand is op de groei gebouwd. Zo’n vijf maanden terug zat ik hier met Wil. Het kantoor was nog helemaal leeg. Ik zei: ‘Ik zou eigenlijk voorlopig een deel moeten onderverhuren’. Hij pakt zijn telefoon, doet tik-tik-tik en zegt: ‘Dit wil ik ervoor geven’. Dan geven we elkaar een hand en daarna praten we weer over Willem II.’
Dagje uit
Capi begon 21 jaar geleden als eenmanszaak in betonnen en gietijzeren beelden. Gaandeweg werd de scope verlegd naar bloempotten. Het beton is vervangen door kunststof. Tegenwoordig verkoopt Toine zijn potten in zeventig landen. ‘Toen ik me realiseerde dat vrouwen onze belangrijkste klanten zijn, besloot ik dat de potten lichter moesten worden. Daarom ben ik kunststof potten gaan maken. Het tuincentrum is tegenwoordig een dagje uit. Dat zie je ook terug in hun horecacijfers. Intratuin is het mooiste tuincentrum van de wereld. Dat is mijn grootste klant.’ Wil vult aan: ‘De tuinomgeving is een groeiende markt. Toine heeft dat goed gezien. Schaalgrootte is daarbij het toverwoord. Vanuit zijn schuurtje had Toine nooit de Intratuin kunnen bevoorraden. Als de productie loopt, is het ‘copy-paste’. Zo ga ik ook te werk. Eerst specialiseren en dan groter maken.’
Familiebedrijf
Wil Versteijnen stapte in 1986 met zijn broer in het familiebedrijf. Er werkten toen nog zes man en de focus lag op transport over de weg. Inmiddels staan er landelijk 800 mensen op de loonlijst. Sinds zeven jaar is Wil 100 procent eigenaar van GVT Group of Logistics. Het bedrijf heeft landelijk zeven vestigingen en biedt vervoer via weg, water en spoor. Wil Versteijnen innoveert continu. Hij liet de Barge Terminal Tilburg en Railport Brabant bouwen. Hij is aanjager van Tilburg als logistieke hotspot en hij bedacht het Huis van de logistiek. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. ‘Ik ben gewoon veel onderweg’, zegt hij, bijna verontschuldigend. ‘Ik zie altijd kansen.’
Eer te na
Toine vertelt dat Wil, naast de gemeente en wethouder Erik de Ridder, een belangrijke rol speelde in de vestiging van zijn pand op Vossenberg II. ‘Uiteindelijk heb ik het natuurlijk zelf moeten doen. Het is toch bijzonder dat ik met mijn relatief kleine bedrijf tussen Coca Cola, Tesla, Coolblue en Nokia zit.’ Wil daarover: ‘Het zou mijn eer te na geweest zijn als Capi naar Waalwijk was vertrokken. Tilburg heeft de afgelopen jaren volop op logistiek ingezet, maar het is ook belangrijk om maakindustrie te hebben. Capi is bovendien een mooi voorbeeld van reshoring. Toine haalt steeds meer productie terug uit Azië. Dat is goed voor de werkgelegenheid.’
Pareltje
Het nieuwe pand van Capi Europe is een pareltje. Vooral de 2000 m2 grote showroom is een ware eyecatcher. Hier vind je onder meer een dakterras, een Chinees prieel en een zogenaamde arena waarin het meubilair van de Tilburgse bioscoop Midi een tweede leven kreeg. In en rond het pand is veel aandacht voor duurzaamheid. Toine: ‘Ik probeer daarin vooruitstrevende keuzes te maken. Onze stroom wordt straks opgewekt door zonnepanelen. In het pand hergebruiken we warmte die vrijkomt van onze robots. Buiten ga ik bomen planten, zodat je hier niet alleen maar asfalt ziet. En er komen schapen om het gras kort te houden. Mensen denken dat plastic en duurzaamheid niet samengaan, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ze wijzen dan naar de ‘plastic soup’, maar plastic springt niet zelf in de zee, toch? Je moet er zorgvuldig mee omgaan. Daarom recyclen we onze producten. En we gaan ook plastic maken van aardappelzetmeel. Je kunt zoveel doen op het gebied van duurzaamheid. Voor mij is dat geen marketingtool, dat komt recht uit mijn hart.’
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema