Waarom dit het juiste moment was, illustreert hij met een mooie anekdote over zijn inmiddels overleden moeder. ‘Ze vroeg me: ‘jongen, hoe gaat het?’ Ik antwoordde dat het wel ging. Ze reageerde met: ‘je handelt al veel te lang niet meer, daarom gaat het niet goed met je.’ Ze had gelijk, ik ben een echte handelaar en dat was precies wat Copres nodig had.’
Zwaar weer
Copres is producent, ontwikkelaar en groothandel voor kunststof producten voor de retailbranche. Van één tot 100.000 exemplaren, Copres spuitgiet ze razendsnel. Ook buigen, frezen, vouwen, extruderen en zeefdrukken beheersen ze hier in Uden tot in de puntjes. ‘Fritz Walter is een goede bekende van me. Toen hij vertelde dat zijn bedrijf in zwaar weer verkeerde, bood ik spontaan aan het over te nemen.’ Van die impulsieve beslissing heeft hij geen seconde spijt gehad. ‘Ik wist vrijwel niets over de kunststofbranche, maar wel dat dit het materiaal van de toekomst is.’ In enkele maanden tijd manoeuvreerde hij het bedrijf uit het zware weer. Nu staat er een levensvatbare onderneming met prachtige producten die de retailmarkt voorgoed gaan veranderen. Berry is geen man om zelf met de eer te gaan strijken. ‘Zeker niet. Ik kan dit alleen dankzij mijn team. Fritz en Harold vormen de buitendienst. Hier binnen runt Anita het kantoor en staan Frans, Ronald, Gerry, Yvonne en Renée op de werkvloer. Stuk voor stuk specialisten in hun beroep.’ Ook Berry’s vrouw Marina verdient een pluim. ‘Jazeker, want zij ondersteunt mij in alles.’
Handel
De handelscomponent zit hem in de kanten- klare producten die Copres naast de verschillende schapsystemen, digitale prijskaartjes en informatiedisplays verkoopt. ‘Zoals kaasstolpen. We zijn toch al in die winkel en ervaren dat klanten graag iets extra’s van ons afnemen. In die handel liggen voor ons veel kansen.’
Luchtvaart
‘Ondernemen in de luchtvaart is volledig anders dan ondernemen in de kunststof’, merkt hij halverwege het interview op. Berry had 25 jaar een luchtvaartmaatschappij in Turkije. Naast Copres is hij op dit moment druk met de oprichting van Air Hollandia, een nieuwe luchtvaartmaatschappij. ‘Bij Copres verkoop ik echte producten. Ik kan zelf meedoen en dat vind ik mooi. Ik voel me verantwoordelijk voor de mensen die voor me werken. Je mag best weten dat ik soms emotioneel word van die verantwoordelijkheid.’ Een van de eerste dingen die hij deed als nieuwe eigenaar was het opbouwen van een band met alle medewerkers. ‘Om succesvol te zijn met Copres is lef en een beetje geluk nodig, maar vooral: de juiste mensen.’
Lage marges
De dynamische schapsystemen die Copres levert, luisteren naar namen als: de Pusher en FlexRoller. ‘De Pusher is een eigen product, de FlexRoller distribueren we.’ Een van de commerciële mannen bij Copres, Harold van der Linden, vertelt: ‘Nederland heeft de grootste supermarktdichtheid ter wereld. Dit biedt de consument enorme keuzemogelijkheden, maar zorgt ook voor lage marges. Besparen op de kosten van vulploegen kan dus een groot verschil maken.’ Dat ziet er in de praktijk als volgt uit: plaats een rol- of duwsysteem in bestaande schappen en de producten schuiven vanzelf naar voren als de voorste eruit gepakt wordt. Voor gekoelde producten zoals zakken sla en doosjes met kaas is er de SpaceGrid®. ‘En als je werkt met digitale displays met daarop de prijs van een product dan kun je die vanaf een centraal punt wijzigen.'
Voor het oprapen
Dit soort systemen zorgen ook voor meer verkoop. ‘Maar liefst 70 procent van de aankopen zijn impulsaankopen. Je herkent het vast zelf wel, je gaat voor één product naar de Action of Ikea en komt er met tien thuis. Maar om die impulsaankopen te kunnen doen, moet je de producten wel zien. En dat is lastig als je voor een halfleeg schap staat.’ Bij een keten van apotheken hielp Harold de verkoop met 8 procent te verhogen. ‘Door de schappen te voorzien van een rolsysteem en de medewerkers te trainen om mensen te begeleiden in hun keuze. De meesten waren namelijk niet gewend om achter de balie vandaan te komen.’ Copres is dus ook leverancier van expertise. Aan benzinestations levert het walk-in koelingen die van achteruit bijgevuld kunnen worden. Bijvullen volgens het principe firstin-
first-out was nog nooit zo makkelijk. Berry merkt op: ‘Tot een paar maanden geleden viel dit soort systemen mij niet op.’ Toen hij in de lokale supermarkt zag dat pakken melk voorin het schap geschoven werden, sprak hij de eigenaar hierop aan. ‘Dit is zonde, want uiteindelijk moeten veel pakken weggegooid worden.’ De kansen en mogelijkheden liggen voor Copres voor het oprapen. Tot besluit vertelt hij: ‘We gaan de retailmarkt verder veroveren. Jumbo is al klant bij ons met 700 winkels. Ook doen we regelmatig projecten voor Jumbo door nieuwe winkels te helpen opzetten met onze producten.'
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Marjo van de Peppel