Kunststof is niet meer weg te denken, maar volgens de mede-eigenaar van het kunststof productiebedrijf is het de hoogste tijd er anders mee om te gaan. Dijmex Europe bewerkt grondstoffen voor de automotive zodat ze hergebruikt kunnen worden voor eindproducten. Maar wat nog ontbreekt, is een eigen eindproduct. De onderneming met achttien medewerkers is klaar voor een uniek concept dat de keten sluit. ‘Als wij dit kunnen, kan een groot bedrijf het zeker’, stelt Toine die dit plan in 2019 verwezenlijkt wil zien. ‘Je ziet dat het bewustzijnsproces richting hergebruik van kunststof maar langzaam gaat. Dat sommige multinationals nu aan recycling gaan denken, is teleurstellend laat. Plastic afval had allang passé moeten zijn.’
Eindstreep
Zijn motivatie om uit te bouwen gaat verder dan louter geldelijk gewin. ‘Je kunt maar één biefstuk per dag eten en in één auto tegelijkertijd rijden’, luidt Toine’s credo. Ze gaat ook verder dan bijdragen aan de global footprint. Zijn drive bestaat grotendeels uit het voortzetten van het familiebedrijf. Vader Van Dijk startte de zaak in 1938, Toine en zijn broer Bert leiden het nu. Hun kinderen staan op de werkvloer. ‘Ik wil dat ze betrokken worden bij alle besluiten’, zegt Toine. ‘Ons faillissement in 2009 leerde me dat je álles moet weten over je bedrijf. Aan de eindstreep ben en blijf je zelf verantwoordelijk. Niet de adviseurs of de registeraccountant die niet thuis geven.’
Workaholic
Grote lessen opgedaan bij slecht weer. Tegenslagen overwonnen en doorgegaan. ‘Eerlijk is eerlijk, ik ben een workaholic’, geeft hij toe. ‘Dat is mijn redding geweest. Of ik straks met pensioen ga? Alsjeblieft zeg. Het lijkt me leuk om starters de kneepjes van het ondernemerschap te leren.’ Strak plan. De ondernemer droeg onlangs ook bij aan het BOB Debat ‘Kunststof is de toekomst.’ Kennis en ervaring kunnen maar beter gedeeld worden.
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema