iEar' | Ultimate sound and vision: Eigenlijk hoort iedereen het

Als je binnenstapt bij iEar’ in Tilburg, kun je niet anders dan vol ontzag rondkijken. Doet het pand van buiten al ruim aan, binnen waan je je in de hemel voor audiofielen. Het kan niet anders dan dat hier echte liefhebbers de zaak hebben ingericht. Zeven luisterruimtes, een tv experience area, bioscoopruimtes, een high-end studio, maar ook ruimtes waar je de instapklasse van gerenommeerde merken kunt beluisteren. Hier krijg je nog ouderwets deskundig advies, geen verkooppraatjes.


Uitgave: Maart-April 2018
Thema’s: Audio en video Lifestyle Lifestyle en retail Sport en ontspanning

Freek van Ham (40) neemt in alle rust de tijd voor een gesprek. ‘Ik ben een muziekliefhebber. Let wel, ik maak zelf geen muziek, maar ik luister er graag naar. Ik had een drang naar beter geluid, daarom ben ik iEar’ gestart. Eerst samen met mijn zwager, vijftien jaar geleden. In 2011 is hij iets anders gaan doen en nu run ik het alleen. Vaak heb je te maken met mindere kwaliteit van geluid. Ik hoor het meteen als er ergens een 
beperkte installatie is, in een restaurant of bij het uitgaan bijvoorbeeld. Ik hoor het verschil, eigenlijk hoort iedereen dat. Maar mijn interesse gaat ernaar uit. Het komt weleens voor dat een klant binnenstapt, die in zijn hoofd heeft dat hij een bepaald product wil kopen. We vragen door en als blijkt dat hetgeen wat hij al in huis heeft gewoon beter is, dan zeggen we dat ook eerlijk.’

Net de 100
‘Wij verkopen installaties voor thuis. Niet alleen high-end audio, home cinema en streaming audio, maar ook domotica. En dat voor iedereen die er meer uit wil halen. Natuurlijk kun je bij de mainstream bedrijven een mooie installatie kopen, maar bij ons kun je tot wel vijf kwaliteitsstappen verder gaan. Wij hebben de mooiste producten en we zorgen voor de perfecte installatie. Want met alleen een paar boxen ben je er nog niet. Goed geluid hangt van veel factoren af. De installatie thuis wordt vaak onderschat, het is echt een vak. Instelling, afregeling, en muziek streamen vergt nogal wat van een internetaansluiting. Vaak zien we dat de router die iemand heeft staan, niet afdoende is. Ik vergelijk het altijd met een goede dure auto. Als je een Ferrari aanschaft en er mee op een zandpad gaat rijden, haalt ie misschien maar net de 100. Dan heb je een prachtauto, maar haal je er niet uit wat erin zit. Dat is met onze installaties net zo.’

Chagrijn
‘Onze vakmensen zijn gespecialiseerd in installatie en we weten ook nog weg met de oude spullen die mensen hebben staan. We hebben kennis van hedendaagse producten, maar ook van oudere spullen. Onze mensen zijn veertig uur per week alleen maar hier mee bezig, we volgen cursussen en opleidingen. Als je zelf de installatie voor je rekening neemt, ben je zo een dag en veel chagrijn verder, terwijl het niet de kwaliteit krijgt die je wilt.’

Droomproject
‘Wij zitten uiteraard bovenop alle ontwikkelingen. De techniek schrijdt vooruit, maar als je een beetje slimme producten koopt, kun je gewoon meegroeien. Als je het over domotica hebt, zitten we ook in het topsegment qua oplossingen. We automatiseren complete woningen op alle fronten. Verlichting, klimaat, beveiliging en natuurlijk audio. En dat is ook meteen het moeilijkste onderdeel. We regelen alles van A tot Z en als extraatje zijn we ook nog eens gespecialiseerd in het geluid. Wat ik een droomproject zou vinden om te doen? Eigenlijk is dat heel makkelijk. Hoe mooier een klant het wil, hoe mooier ik het vind. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook mijn eigen woning compleet geautomatiseerd met alle mogelijke toepassingen.’

Showtime
‘Elk jaar organiseren wij een grote audioshow, dit jaar in november voor de vierde keer. In het Koning Willem II Stadion, want daar heb je mooie aansprekende ruimtes, genoeg parkeergelegenheid en het is een prachtige locatie natuurlijk. Er komen zo’n 5500, 6000 bezoekers op af. Twintig importeurs hebben een eigen ruimte op die dag en ze kunnen hun producten presenteren. Ik hield dit soort shows vroeger in de winkel, maar het liep al snel uit de hand qua bezoekersaantallen. Daarna stapten we over naar De Rosep in Oisterwijk, maar daar werd het ook te druk. Wat we doen is uniek in Nederland, vroeger had je de Firato, een audio- en elektronicabeurs. Daarna hebben de samenwerkende importeurs het stokje overgenomen en dat is ook doodgebloed. Het levert mij veel op en ik vind het prachtig om te organiseren. Maar ik kijk ook verder dan dat. Binnen nu en tien jaar zie ik in dezelfde markt een aantal nieuwe iEar’ vestigingen. Mensen komen van heinde en ver hier naartoe, maar die reikwijdte raakt ooit uitgewerkt. Nieuwe vestigingen zullen trouw zijn aan de iEar’ formule. Er zijn al veel winkels in het middensegment, wij blijven ons richten op high-end.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's