Max ICT: Zweten met uitzicht

Max ICT heeft een enorme historische mijlpaal bereikt. Vorige week lanceerde ze hun nieuwe site. Is dat een mijlpaal? Er worden toch elke dag enorm veel sites de lucht in geslingerd? Jeroen van Daalen (eigenaar en directeur) knikt: ‘Klopt. Maar wij bieden drie miljoen producten en meer dan 18.000 merken aan op onze website. We zijn 2,5 jaar bezig geweest om de onderliggende technieken zo optimaal mogelijk te vertalen naar de meest vernieuwende technieken. We lanceren de site met stille trom en kiezen ervoor om onze klanten telefonisch om feedback te vragen.’


Uitgave: Maart-April 2018
Thema’s: ICT ICT-ondersteuning ICT & Telecommunicatie Webshop Werknemers Sport en ontspanning

Jeroen: ‘De ontwikkelingen in de markt gaan razendsnel, daar zitten we bovenop. We leveren een assortiment van drie miljoen producten voor 80 procent aan de zakelijke markt in Nederland en België. Onze meerwaarde zit in de service, het advies en diensten. We gaan voor een ruim aanbod, keuzegemak en voor het persoonlijk contact. We zijn een Tilburgs bedrijf, onze roots liggen hier, bij ons doe je gemoedelijk op z’n Brabants zaken. Daarom hebben we onze klanten meegenomen in het opnieuw vanaf een nulpunt opbouwen van onze website. Zij kennen ons, we luisterden naar hun feedback en zo maakten we een site met een goede technische basis en functionaliteiten. We zijn enorm gegroeid, gemiddeld genomen 20 procent per jaar, en dat al elf jaar lang. Daardoor was onze oude site aan de technische kant een spinnenweb geworden. Dat zag je als klant natuurlijk niet. Maar drie miljoen coderegels die ook weer effect hebben op elkaar… dan moet je een goede basis neerzetten.’

Circulaire economie
Jeroen zit bovenop alle ontwikkelingen in de markt. Neem de circulaire economie. Jeroen: ‘We zetten veel ijzer af in de Nederlandse markt. Denk aan computers, smartphones, printers. Dat is een belasting voor het milieu en wij hebben daar een rol in. Bedrijven en particulieren kunnen bij ons hun oude spullen inruilen, bijvoorbeeld hun hardware, en krijgen daarvoor een korting. We kunnen die spullen refurbished weer op de markt zetten, tegen een fractie van de nieuwprijs, altijd met garantie. Weet je wat het is? Bepaalde grondstoffen raken langzaam op, en daarom moet je nú gaan handelen in hergebruik. We denken natuurlijk mee met onze klanten, misschien kan hun eigen hardware nog even mee nadat we het opschonen. Ook dat is goed voor het milieu. Of we zorgen ervoor dat het naar scholen of derde wereldlanden gaat. Hoe dan ook, die circulaire economie wordt 
groter.’

Markante plekken
Dat Max ICT Tilburgse roots heeft, kun je niet over het hoofd zien. In de bedrijfsfitnessruimte werken de collega’s zich in het zweet terwijl ze uitzicht hebben op honderd markante Tilburgse plekken. Van het Centraal Station tot de Piushaven. Van de prachtige panden in het centrum tot het theater. Wie goed kijkt ziet op diezelfde foto mooie details. Zoals de reclame van Max ICT in een abri langs de weg. Hier zijn perfectionisten aan het werk geweest. Fitnessen op het werk dus. Daar zit vast niet iedere medewerker op te wachten? Jeroen: ‘Dat is waar. Maar we willen de mogelijkheid wel bieden. We vragen veel van onze medewerkers, we werken in een dynamische business, ze moeten continu mee veranderen. En ik vind dat je daar ook veel voor moet teruggeven. Personeel staat hier echt op een voetstuk. Mensen krijgen een personal trainer als ze willen.’ En degenen die niet willen? ‘Dat respecteren we natuurlijk. Maar daar ga ik wel altijd even actief mee in gesprek. Misschien wil iemand liever een yogales. Dat kan ook geregeld worden.’

Stadsomroeper
‘En die Tilburgse roots gaan we uitrollen in het hele bedrijf. Ook de kantine wordt aangepakt bijvoorbeeld. En door het hele bedrijf heen komen de mooie Tilburgse plekken terug. We hebben veel medewerkers, leveranciers en klanten die Tilburg eigenlijk niet kennen. De honderd Tilburgse locaties lopen straks door het hele bedrijf heen. De stadsomroeper gaat iets inspreken over elke locatie en we gaan onze klanten en leveranciers aan een locatie koppelen. Dat kan elke maand veranderen, afhankelijk van de zaken die we hebben gedaan die maand. Zo gaan we op een creatieve en speelse manier mensen door ons pand leiden. We zijn trots op onze wortels, dat willen we uitdragen en daar nemen we mensen in mee.’ 

Verder dan Tilburg
Max ICT mag dan een Tilburgs bedrijf zijn, dat wil niet zeggen dat ze zich laten beperken door wat voor grenzen dan ook. Jeroen: ‘Welnee, we zijn een e-commerce bedrijf, we doen zaken door heel Nederland. En het buitenland. Als we leveranciers zoeken, kijken we natuurlijk wel altijd eerst naar de bedrijven die in de buurt zitten. We doen ook veel zaken in België, 20 procent van onze totale verkoop gaat daar naar toe. Logisch dus dat we de opening van een vestiging daar aan het voorbereiden zijn. Een kantoor en verkooppunt. En dezelfde stap zetten we richting Duitsland. Er zijn in Nederland verder geen partijen die zo’n uitgebreid assortiment met zo’n uitgebreide kennis aanbieden. Er zijn maar drie partijen met zo’n zelfde businessmodel. Waar we uiteindelijk naar toe werken is voor de beste prijs en met de grootste beschikbaarheid een speler in heel Europa te worden.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's