De praktijken van Tandarts Steenbergen in Oss en Tilburg zijn pareltjes van innovatie. Ze lijken gekopieerd van een jetset omgeving als het Gooi. Toch zitten er heel gewone mensen in de wachtruimte. ‘Onze prijzen zijn volgens het Tandarts Tarievenboekje. Daar zitten we soms onder, maar in ieder geval nooit boven’, zegt Jan Steenbergen, samen met zijn zoon Gé uitvoerend tandarts en eigenaar.
Handen vrij
Miranda Janssen, praktijkmanager, schuift aan. Een praktijkmanager bij de tandarts? Miranda: ‘Bij ons werken in totaal 52 mensen. Tandtechniekers, mondhygiënisten, sterilisatie- en paropreventie-assistenten en een tandprotheticus. We hebben alles zelf in huis. Daarnaast is er ondersteunend personeel: tandartsassistenten, baliemedewerkers, huishoudelijke en technische dienst en ik. Ik draag zorg voor de dagelijkse gang van zaken; bijvoorbeeld inkoop en personeel. Zo hebben onze vier tandartsen de handen vrij voor hun vak. Naast Jan en Gé werken Teun en Huso hier. Elke tandarts is gespecialiseerd in verschillende disciplines, zoals esthetische tandheelkunde, tandvleesproblematiek, implantologie of orthodontie. Huso heeft op het Centrum Bijzondere Tandheelkunde gewerkt en kan erg goed met angstpatiënten en kinderen omgaan.’
Goedlachs
Jan: ‘Ultra wit is echt een hype tegenwoordig. Kleuren die ver buiten de range van natuurlijke tanden gaan. Als praktijk met eigen tandtechnische laboratoria en esthetische behandelingen, kunnen wij daarin desgewenst meegaan. Ons doel is tweeledig: we willen mensen van pijn afhelpen en blij maken. Tanden zijn belangrijk! Ik ken patiënten wier leven werd beïnvloed door onzekerheid over hun gebit. Ik heb muurbloempjes die altijd achter hun hand spraken, goedlachs en zelfverzekerd de deur uit zien gaan. Natuurlijk wordt niet iedereen mooier van super witte tanden. Kronen worden dusdanig vervaardigd dat ze naadloos in de rest van het gebit passen.’ Ik mag een kijkje nemen in het lab, waar met kwastjes en vijltjes tanden tot in detail nagemaakt worden. ‘Custom made’, aldus Jan. ‘Dit is de kleur A1 met een stipje A2. Onze patiënten maken hun wensen kenbaar en worden vanaf het begin bij het werkstuk betrokken.’
Geen angst
Jan: ‘De zogenaamde lachlijn, de lijn waarbij tijdens een glimlach de bovenlip lijnt met het bovengebit, kunnen we vaak met kleine ingrepen weer representatief maken. Verkleurde en scheve tanden worden gecamoufleerd of we gebruiken een onzichtbare beugel om alles weer op een rijtje te krijgen. Mensen hoeven geen pijn meer te lijden.’ Miranda: ‘Hospitality is minstens zo belangrijk bij zenuwachtige patiënten. We zeggen duidelijk wanneer iemand aan de beurt is, zorgen voor iets te drinken en een krantje. In de behandelstoel luister je muziek of kijk je tv. En alle tandartsen benaderen je op een persoonlijke, niet-arrogante manier. We stellen mensen graag op hun gemak.’
Jonge spul
Jan vertelt dat zijn zoon in 2008 mede-eigenaar is geworden. ‘Gé heeft hier een frisse wind laten waaien. Hij is wat ingetogener dan ik en heeft een duidelijke visie. Mijn jongste zoon Bo is hier ook werkzaam als tandtechnieker. Ik doe mijn best om mee te gaan met dat jonge spul.’ Toen Miranda zes jaar geleden in dienst kwam, was haar eerste taak het in orde brengen van de ISOcertificering. ‘Alles; van de behandelingen, tot het onderhoud van de stoelen of de manier van telefoon opnemen is protocollair vastgelegd. Inmiddels zijn we ISO 9001/ HKZ-gecertificeerd en worden hiervoor jaarlijks opnieuw getoetst.’
Kruisbesmetting
‘Bovendien houden we ons strikt aan de W.I.P.-richtlijnen’, vult Jan lachend aan. ‘W.I.P. staat voor de Werkgroep Infectie Preventie, die hygiënerichtlijnen voorschrijft om het overbrengen van ziektes door kruisbesmettingen te voorkomen. Daarom zijn we heel secuur bij het steriliseren van instrumenten en het hygiënisch houden van de behandelruimtes.’
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Linn de Kort