Vrouw in Business: Anna van Puijenbroek

‘Ik blink erin uit om dingen op hun kop te zetten. Geef mij geen proces dat al goed loopt want dan verveel ik me. Mijn vader zegt: ‘Anna, verandering is niet per definitie goed’. Aan die uitspraak twijfel ik.’


Uitgave: Maart-April 2018
Thema’s: Vrouw in Business Bedrijfskleding

Anna van Puijenbroek (46), CEO van Havep ‘you’ll never work alone’ bedrijfskleding omschrijft zichzelf als nuchter en toegankelijk. Ze vindt buiten de lijntjes kleuren leuker en zegt: ‘Operationeel ben ik een knurft.’ Om vervolgens die uitspraak meteen te nuanceren: ‘Nou ja, een knurft. Ik word er niet warm van. Ik ben meer van presentatie en visie.’

Niet macho
Ze is opgegroeid met broers, neefjes en ooms. ‘Al drie generaties ben ik het enig geboren meisje. Gelukkig zijn de mannen in mijn familie geen macho’s. Mijn middelbare schooltijd was op een gymnasium van de zusters Ursuline. De uniformen vond ik stom, het feit dat ik op een meisjesschool zat ervoer ik als prettig. Er was minder onrust omdat er geen indruk op jongens gemaakt hoefde te worden. Toen ik werktuigbouwkunde studeerde in Leuven, werd ik de eerste vrouwelijke voorzitter van een studentenclub met duizend leden. Toen al haantje de voorste en hoewel slim, geen studiebol. Het klinkt misschien arrogant, maar leiderschap; daar ben ik goed in. Ik kan een groep meenemen in een bepaalde richting. En ondanks het respect voor mijn vaders wijsheid, betekent stilstand voor mij achteruitgang.’

Baaldagen
‘In totaal zijn er zo’n 1.300 gezinnen afhankelijk van hun werk bij ons. In Nederland 125, in onze Macedonische vestiging 170 en in de overige ateliers in Macedonië en Tunesië nog eens 1.000. Die verantwoordelijkheid verlamt mij niet. Ik ben maar een radartje binnen de organisatie. Wel heb ik checkpoints nodig. Mensen die over beoordelingsvermogen beschikken, die het melden als ze iets vinden en naar wie ik ook luister. Gelukkig zijn die er binnen mijn familie, raad van commissarissen en directie genoeg. Ook ik heb baaldagen waarop er niks uit mijn handen komt. Ik kan niet meer dan oprecht mijn best doen.’

Vrouwen met raar haar
‘Onze directie bestaat uit vakidioten. Ik mag in mijn handjes klappen dat ik ze heb. Naast mijzelf is er Miranda, onze financieel directeur. Bevlogen, volhardend, rechtvaardig en bezeten van haar werk. Dhyana de COO heeft veel ervaring en productkennis. Ze stortte zich al tijdens haar sollicitatie gepassioneerd op ons textiel. We vullen elkaar aan en zijn heel verschillend met één gelijkenis.’ Lachend: ‘We hebben alle drie raar haar. Inderdaad alleen vrouwelijke directieleden en dat is best bijzonder in deze traditionele branche. Ik vind vrouwen vaak eerlijker en daardoor bescheidener. Ze geven toe dat je niet altijd aan alle eisen kunt voldoen en leggen daar soms zelfs te veel de nadruk op. Mannen doen dat niet. Ik ben getrouwd met Ingrid. Ook een sterke vrouw met een enorme drive.’

Spannende tijd
‘We hebben het slecht geregeld in de wereld, er is veel ongelijkheid. Het is mooi dat ik, vanuit mijn positie, kan proberen dat een beetje te verbeteren. Een familiebedrijf dat al anderhalve eeuw bestaat is per definitie duurzaam en innovatief, anders had het niet kunnen overleven. Dat geldt voor onze omgang met werknemers, ook die in het buitenland en het steeds milieuvriendelijker manieren bedenken om textiel te fabriceren en hergebruiken. Het is mijn doel dit bedrijf steeds beter te leren kennen, om het in deze spannende tijd de transitie van een behoudende naar een verbindende branche te laten maken.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Stijn Rompa

< Alle thema's