EU-Roots: Ik heb mijn controlfreakerigheid los moeten laten

‘Trots ben ik als een van onze medewerkers een vast contract binnensleept en we weer voor een goede match gezorgd hebben’, vertelt Patricia Rudolf van werving en selectiebureau EU-Roots. Haar compagnon Herman Teklenburg vult aan: ‘Terwijl dit voor ons betekent dat we een medewerker kwijt zijn.’


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Personeel & Organisatie Recruitment

Hij gaat verder: ‘Maar we weten hoeveel die baanzekerheid voor mensen betekent.’ Patricia startte EU-Roots bijna twee jaar geleden. Herman is trots op de groei die ze sindsdien realiseert. ‘De eerste driekwart jaar heeft ze het zelfstandig gedaan. Dat kan niet anders dan pittig geweest zijn.’ Ze begon vanuit huis. Sollicitatiegesprekken met kandidaten verliepen via Skype. ‘Ik deed dan vaak alsof ik even niet op kantoor was.’ Ze groeide snel, nam vier medewerkers aan en maakte Herman, die ook al in deze branche werkte, mede-eigenaar. Samen hebben ze bijna dertig jaar uitzendervaring. Ze opereren in een competitieve markt. Patricia: ‘Bedrijven zitten te springen om medewerkers en er zijn veel bureaus actief.’

Werken is mijn leven
De onderneemster is Poolse en opgegroeid in Duitsland. Ze kwam als student voor een bijbaan een paar maanden naar Nederland. Na haar studie besloot ze vanuit hier een carrière op te bouwen in de uitzendbranche. Ze werkte als intercedente en in de sales. ‘Werken is mijn leven’, merkt Patricia op. ‘Ik voel me verantwoordelijk, ben doelgericht en graag tot het eind betrokken bij het proces. Ik laat zaken niet graag liggen en vind dat alles tot in perfectie opgelost moet worden.’ In haar loondienstjaren miste ze waardering voor haar inzet. ‘Daar kwam bij dat ik vond dat dingen anders en beter konden.’ Dus begon ze voor zichzelf. Via-via kwam het eerste verzoek om een werknemer te vinden. ‘Ik heb snel op Facebook geplaatst: zoek je een baan? Ik heb een groot netwerk dus daar kwam al snel reactie op.’ Herman: ‘Binnen een week vond ze twee man die in een vriescel van min 23 aan de slag wilde. Dat noem ik indrukwekkend.’

Gedoe
Tijdens haar banen constateerde Patricia dat er vaak gedoe was rondom huisvesting en vervoer waardoor bemiddelaars zich niet konden focussen op het maken van goede matches. ‘Wij bemiddelen alleen voor mensen die een woning en eigen vervoer hebben. Deze mensen hebben financiële verplichtingen, ze bouwen hier hun leven op.’ ‘We leveren medewerkers voor de lange termijn en besteden het verlonen uit aan een partner’, legt Herman uit. ‘Deze keuze en focus hebben onze snelle groei mogelijk gemaakt.’ Verreweg de meeste mensen die ze uitzenden, komen uit Polen. Patricia: ‘Maar nationaliteit is ons om het even, motivatie vinden we het belangrijkste.’

Matchmaker
Herman is verantwoordelijk voor de financiële kant van het bedrijf. Patricia is het commerciële gezicht en - zoals ze zelf zegt - de matchmaker. Ze heeft alles over voor haar klanten en haar medewerkers. Een match maken tussen werkgever en uitzendkracht doet ze door goed te kijken naar iemands opleidingen en te luisteren naar de wederzijdse behoeften. ‘Veel Polen werken hier in Nederland onder hun niveau of buiten hun vakgebied. Daartussen proberen we de pareltjes te vinden door goed naar het cv te kijken en intakegesprekken te voeren. Vaak valt er een goede match te maken als werkgevers bereid zijn te investeren in de medewerker. We kunnen ook voor aanvullende opleidingen zorgen.’ Dit resulteert in mensen die weer doen waarvoor ze opgeleid zijn én wat ze leuk vinden. Herman: ‘Dat zijn de beste medewerkers. We gaan niet voor volume, maar voor kwaliteit.’ EU-Roots heeft nu rond de 180 medewerkers die vooral in Waalwijk werken.

Behapbaar blijven
Patricia heeft veel geleerd in haar eerste jaren als ondernemer. ‘Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn inkomen, daar heb ik aan moeten wennen. Ook heb ik moeten leren omgaan met onze werknemers hier op kantoor. Ik heb me moeten ontwikkelen als leidinggevende, mijn controlfreakerigheid deels los moeten laten. Na afscheid te hebben moeten nemen van medewerkers op kantoor begreep ik later pas wat mijn aandeel was in de niet soepel lopende werkrelatie. Een volgende keer zou ik dat anders aanpakken.’ Zo houdt ze nu met grote regelmaat evaluatiegesprekken met haar vier werknemers. Gevraagd naar hun ambities, antwoordt Herman: ‘We willen zeker groeien, maar het moet wel behapbaar blijven.’ Patricia vult aan: ‘Ik wil het overzicht kunnen houden. Dat lukt met 300 uitzendkrachten nog wel, maar met 500 niet meer.’ Wel overwegen ze om een vestiging te openen in Tilburg.

Lightronics en FROSTER over EU-Roots
EU-Roots levert vooral aan mkb’ers in de productie, techniek en logistiek. Leverancier en producent van verlichtingsoplossingen Lightronics in Waalwijk was één van Patricia’s eerste opdrachtgevers. Hr-adviseur Lindy van Vliet: ‘EU-Roots helpt ons aan medewerkers voor onze afdeling assemblage. Momenteel hebben we zeven uitzendkrachten via hen in dienst. De match is zo goed, dat we al een aantal mensen in vaste dienst genomen hebben. We vinden het prettig dat EU-Roots nauw contact onderhoudt met de medewerkers. Zeker eens in de twee weken lopen ze even bij ons binnen voor een praatje.’ Ook bij FROSTER hebben ze drie mensen in dienst via EU-Roots. ‘Na 1 april wordt dit uitgebreid’, vertelt directeur John Rombouts. ‘EU-Roots heeft ons vorig jaar enorm geholpen bij het zoeken naar goede medewerkers in een periode van enorme groei. We werken intensief samen om dat dit jaar voort te zetten, en zij n zeer tevreden over de geleverde diensten van EU-Roots.’

Tips van Patricia
• ‘Laat een cv geen week liggen, goede werknemers zij n heel snel weg.’
• ‘Geef toekomstperspectief aan een uitzendkracht.’
• ‘Neem tij d voor de kandidaat. Investeer in de on boarding.’
• ‘Geef iedereen een kans.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's