‘In 2003 leerden Wil Versteijnen en ik elkaar kennen’, vertelt Dennis Vogels van Vogels Bouwmanagement. ‘Mijn toenmalige compagnon was bevriend met Jan Versteijnen, Wils broer. Hij zei: ‘Wil wil iets doen en daar moet je hem even mee helpen.’ Alsof we een kastje moesten versjouwen. Hij wilde een logistiek centrum op de hoek van de Siriusstraat en de Wegastraat. We ontwikkelden een plan maar al snel bleek dat dat te veel tijd zou kosten. Toen zijn we naar Vossenberg gereden. Daar lag vier hectare grond. We begonnen in januari 2004 en in december zaten ze erin. Het klikte tussen ons en vanaf dat moment werkten we samen aan verschillende projecten.’
Optimaliseren
Zo startte Vogels Bouwmanagement in 2010 met de ontwikkeling van Railport Brabant. Op deze multifunctionele railterminal worden goederen overgeslagen. Vanaf hier kunnen ze per spoor verder naar bestemmingen in geheel Europa en Azië. Begin vorig jaar klopte Wil Versteijnen, algemeen directeur van GVT Group of Logistics, opnieuw aan bij Vogels. Wil: ‘We wilden ons logistieke proces op Railport Brabant optimaliseren. Tot dat moment verplaatsten we containers alleen met reachstackers. Je moet weten dat er bij ons 500 containers staan opgestapeld. Als je een container uit de middelste rij wilt hebben, moet je de anderen dus een voor een weghalen. Met een containerkraan kan dat efficiënter. Je moet die verzameling containers zien als een groot magazijn. De kraan beweegt daar overheen, van voor naar achter en van links naar rechts. Als je zo’n kraan wilt bouwen, moet je eerst een heleboel papierwerk verrichten. Dit soort trajecten moet je van tevoren goed dichttimmeren zodat je achteraf niet tegen onnodige kosten aanloopt. Bij Vogels zijn ze daar heel goed in.’
Krap in tijd
Michiel Verstraten leidde het project namens Vogels Bouwmanagement. ‘Een paar partijen speelden een belangrijke rol. Je hebt de kraanbouwer, een bedrijf dat de rails aanlegt, een civieltechnisch aannemer en een partij die de elektra verzorgt. Hun werkzaamheden moet je allemaal op elkaar afstemmen. De railbouwer zat krap in zijn tijd. Maar zonder rails konden we de kraan niet opbouwen. Toen hebben we afgesproken dat hij een deel van de rails zou aan leggen, zodat we verder konden. Daarvoor moest de fundering wel in orde zijn. Voor de stroomvoorziening heb je transformatoren nodig, daar zit een lange levertijd op. Daar moet je allemaal rekening mee houden bij je planning.’
Uitdagingen
Dennis: ‘Vooraf hadden we bedacht dat de route op het terrein moest kloppen. Vroeger reed je aan dezelfde kant het terrein op en af. Dat hebben we aangepast. De toegang zit nu aan de ene kant, 600 meter verderop rijd je het terrein weer af.’ En er waren meer uitdagingen. Michiel: ‘Het terrein had natuurlijk al bepaalde eigenschappen. We moesten nadenken over de afwatering en over hoe het verkeer op het terrein naast elkaar kon bestaan. Je wil niet dat een reachstacker zijn banden kapot rijdt op de railbak van de kraan.’ Wil: ‘Voor GVT Group of Logistics is de operatie heilig. De klant mag niks merken van de bouw. Een trein kun je niet laten wachten. Die lopen in paden, op de minuut nauwkeurig. Daarom ben ik elke dag wel op de bouw geweest. We werken 24 uur per dag, dus ik kon altijd langsrijden.’
Puzzelen
Voor een leek klinkt dit project misschien als een te pittige klus. De mensen van Vogels Bouwmanagement wisten er ook dit keer wel raad mee. Dennis: ‘Bij veel klussen weten we aan de voorkant nog niet precies hoe we aan het einde gaan komen. Van tevoren stemmen we de eindsituatie af en dan gaan we puzzelen. Een ding is zeker: we gaan op dat eindpunt komen. Of dat nu linksom of rechtsom is.’ Ook dit keer werd de deadline weer gehaald. Op 24 december stond de kraan er. Begin januari begon het proefdraaien. De verwachting is dat de kraan medio maart volledig operationeel is. Het is een indrukwekkend staaltje techniek, maar Wil ziet het vooral als een stuk gereedschap. ‘Voor ons is het belangrijk om Tilburg op een logistieke hoofdcorridor te krijgen. Met deze kraan kunnen we een volgende stap zetten. Nu gaan we weer door naar een volgend project, de uitbreiding van de terminal Vossenberg met 10.000 meter. Dat doen we ook weer samen met Vogels Bouwmanagement. Bij ons noemen ze me ook wel eens Bob de Bouwer.’
De voordelen van de containerkraan
Met de containerkraan maakt Railport Brabant een efficiencyslag. Afgelopen jaar is becijferd dat de verplaatsingen van de reachstackers voor 50 procent niets opleveren. Dat betekent dat containers worden verplaatst om een specifieke container te bereiken. Wil Versteijnen schat in dat dat percentage nu nog 20 tot 30 procent is. Een ander pluspunt is de vermindering van geluidsoverlast. De kraan produceert 10 procent van het geluid van een reachstacker.
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Raldo Neven