Toch is deze support maar bijzaak voor het onlangs gesloten maatschappelijke partnership met de stichting Willem II Betrokken. De onderliggende redenen van de deal liggen in gemeenschappelijke kernwaarden: focus, connect en groei, waardoor veel win-winsituaties kunnen ontstaan.
Toekomstkansen
Vanuit haar maatschappelijk visie concentreert DHL zich op drie uitgangspunten: Go Green (aandacht voor duurzaamheid, zoals een bijdrage aan het terugdringen van CO2-vervuiling), Go Help (als logistieke dienstverlener wereldwijd ondersteunen bij natuurrampen) en Go Teach, waarmee DHL wereldwijd projecten ondersteunt gericht op jongeren. Michel Clausing: ‘Wij willen graag een bijdrage leveren aan het creëren van betere toekomstkansen voor jongeren in achterstandsituaties.’ Vanuit Go Teach is er een duidelijke relatie met Willem II Betrokken dat met projecten als ‘Playing for Success’, ‘Op de Stip’ en ‘Scoor een Boek’ juist focust op deze doelgroep.
Samen sporten
Als de grootste mondiale logistieke dienstverlener wil DHL niet alleen de wereld, maar ook op lokaal niveau mensen met elkaar verbinden. Als logistieke partner van Willem II (DHL verzorgt de bezorging van merchandising artikelen van Willem II in Tilburg en omstreken) verbindt het bedrijf de Tricolores met Tilburgers. Ook bij Willem II Betrokken behoort het tot stand brengen van verbindingen met, en in, de Tilburgse gemeenschap tot de kernactiviteiten. Bijvoorbeeld de Libra Fit en Fun dag, een dag waarop selectiespelers samen sporten met kinderen met een beperking of de dagen waarop statushouders in Midden-Brabant op uitnodiging het Koning Willem II Stadion bezoeken.
Absolute voorwaarde
Dat een wereldwijd opererende organisatie niet zonder groei kan spreekt voor zich. Toch is bij DHL groei niet alleen gericht op meer omzet, meer klanten of meer winst. Michel: ‘In onze bedrijfsstrategie richt DHL zich in eerste instantie op kwalitatieve groei van personeel, wij zijn ervan overtuigd dat goed geschoold en tevreden personeel een absolute voorwaarde is voor tevreden klanten en aandeelhouders.’ Ook met deze kernwaarde vinden DHL en Willem II Betrokken elkaar. Voor de maatschappelijke stichting is groei en ontwikkeling van mensen misschien wel het belangrijkst uitgangspunt, zoals met nieuwste project Willem II Football Memories, waarin ouderen in het Koning Willem II stadion voetbalherinneringen ophalen en zo groeien in sociale contacten.
Tekst: Thijs Kemmeren
Fotografie: Toin Damen