Kopak Direct Mail: Ik moest door de zure appel heen

Koert van de Kerkhof valt met de deur in huis: hij heeft zakelijk gezien een zware tijd achter de rug. Terugkijkend heeft het hem een sterker mens gemaakt en is zijn bedrijf Kopak er ook sterker door geworden. Vol goede moed en met energie vooruit dus, de prognoses voor de komende jaren zijn goed.


Uitgave: Maart-April 2020
Thema’s: Made in Brabant Grafische industrie Direct Mail Drukwerk

Koert: ‘Vorig jaar verloren we een belangrijke klant door een faillissement. Niet dat we afhankelijk waren van die klant, maar het was toch een flink verlies. En dat heeft impact gehad, zakelijk, maar ook privé natuurlijk. Ik heb daar nachten van wakker gelegen, dat mag je best weten. Het heeft me een hoop energie, tijd en geld gekost. Maar het heeft ook een hoop gebracht. Ik weet dat we er aan het eind van dit jaar weer beter voor zullen staan dan vorig jaar.’

En door!
‘Ik heb altijd het volle vertrouwen gehad dat we het verlies te boven zouden komen. We moesten door, op zoek naar nieuwe klanten, nieuwe business, nieuwe samenwerkingen. En naar het samen met onze klanten kijken naar toegevoegde waarde voor hen. Het gaat om de kracht van on- en offline samen. Dat versterkt elkaar en automatisering wordt steeds belangrijker. Voor een aantal grote telecomproviders hebben we bijvoorbeeld een tool, een platform, ontwikkeld waarin zij op alle niveaus aanpassingen kunnen doorvoeren voor het drukwerk en de digitale uitingen. Van adreswijzigingen tot content. En dat is niet alleen veel efficiënter, maar het haalt ook de foutgevoeligheid naar beneden. Met die multiclient tool automatiseer je de processen. Op die manier is gepersonaliseerd aanbieden van wat voor uiting dan ook veel makkelijker.’

Processen belangrijk
‘En daarin denken we met onze klanten mee, van strategie en advies tot uitvoering. Processen moeten lekker lopen en daar kunnen wij bij helpen. Het mooie is dat we alles in huis hebben, van grafische vormgeving tot printen of drukken, van gepersonaliseerde mailing tot grafische handling en het houden van voorraad voor webshops. Ondanks de enorme dip die we doormaakten, hebben we vorig jaar toch onze ISO-certificering gehaald, heb ik niemand hoeven ontslaan en staan de neuzen weer helemaal dezelfde kant op. Het klinkt misschien als een cliché, maar ik ben er echt sterker door geworden. En als ik terugkijk is het ook goed dat ik de draad gewoon heb opgepakt en door ben gegaan. De appel was zuur, maar ik heb het verlies genomen en ga nu weer volle kracht vooruit.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's