SCT Tools, Hagro Precisie en Machinefabriek van den Elsen: We kunnen niet zonder elkaar

De opa van Dirk werkte al samen met de vader van Tijn. En Machinefabriek van den Elsen kocht al materiaal bij Hagro voordat Ron het bedrijf overnam. De nieuwe generaties zetten de oude samenwerking moeiteloos voort. Waarom? Omdat dát wat goed is, je gewoon goed moet houden.


Uitgave: Maart-April 2020
Thema’s: Made in Brabant Maakindustrie Metaal toeleverancier Metaalbewerking Metaalbranche Samenwerking Machines

Tijn Kruissen (directeur SCT Tools), Dirk de Groot (bedrijfsopvolger Hagro Precisie) en Ron Luijten (directeur machinefabriek van den Elsen) lopen gemoedelijk door de fabriek van SCT. De producent, de distributeur en de eindgebruiker werken al jaren samen. Het succes zit in de toegevoegde waarde van elk bedrijf. Dirk: ‘In ons geval is één plus één echt drie.’ Wat de mannen nog meer gemeen hebben? Ron: ‘Het is leuk om te ondernemen, om samen successen te boeken en doelen te behalen. Dat krijg je namelijk nooit alleen voor elkaar.’

Strenge normen
SCT Tools maakt volhardmetalen frezen die door metaalbewerkers voor alle branches worden gebruikt. Hoogwaardige kwaliteitsproducten die inmiddels door dealers in 36 landen worden verkocht. In de blinkend schone productiehal staan rijen met machines te produceren. Moderne technieken op hoog niveau, 24 uur per dag, 7 dagen in de week als het nodig is. Tijn: ‘Hagro is onze dealer, de schakel in de keten. Zij zijn ook onze ogen en oren bij de eindgebruiker.’ Dirk vult hem aan: ‘Onze technische adviseurs lopen bij de klanten rond. Ze horen, zien en weten wat er nodig is op de werkvloer. En dat geven wij weer door aan SCT, zo kunnen we er samen voor zorgen dat de nieuwste ontwikkelingen in productie worden gebracht en dat onze klanten altijd verzekerd zijn van goed verspanend gereedschap.’ Ron beaamt dat volmondig: ‘We moeten voor onze verspaningstechnieken kunnen rekenen op betrouwbaar gereedschap, de kwaliteit van onze producten is afhankelijk van de kwaliteit van het machinepark, maar vooral ook van het gereedschap dat in die machines wordt gebruikt. Als er problemen zijn, moeten ze snel opgelost worden. We leveren aan grote partijen, die terecht van ons eisen dat we in alles voldoen aan de strengste normen.’

Schone werkplaats
De drie Brabanders volgden elk hun eigen weg, maar de overeenkomsten zijn groot. Zo nam Tijn het bedrijf over van zijn vader, waar Dirk als derde generatie aan het roer kwam. Ron werkte in loondienst bij Machinefabriek van den Elsen, maar pakte de overnamekans met twee handen aan. Ze zijn het roerend eens over ondernemen: Het is niet altijd even makkelijk, maar wel heel mooi. En ze weten ook alle drie dat het niet om de machines en producten draait (alhoewel het mooi spul is), maar om de mensen. Dirk: ‘Dat is eigenlijk corebusiness, de mensen. Je moet mensen bij je organisatie zien te krijgen en te houden. Metaal heeft onterecht een slechte naam. Alsof je in een donkere, vieze ruimte aan de slag moet met zwaar werk. Niets is minder waar.’ Ron lacht: ‘Juist niet, het is een mooi vak, met schone werkplaatsen. Ik leid mijn mensen zelf op, vaak zijn het jonge mannen die bij ons een bijbaan hebben en die zo warmlopen voor het vak. Ze zien bij ons dat er ook veel computerwerk bij komt kijken. Dat vinden ze niet alleen mooi, maar ze zijn er vaak ook al snel heel handig mee. Als mensen affiniteit hebben met techniek, laat ik ze meedraaien en leid ik ze op.’ Hetzelfde geldt voor SCT en Hagro. Dirk: ‘We bieden mensen ook een opleidingstraject, het voordeel daarvan is dat ze vaak loyaal blijven aan je bedrijf, je leert elkaar goed kennen.’

Touringcar
De mannen zien elkaar privé nooit, maar komen elkaar wel met regelmaat buiten het eigen bedrijf tegen. Op beurzen bijvoorbeeld. Wanneer nog meer? Tijn: ‘Ik heb nog wel een mooi voorbeeld. Er zouden wat klanten uit Estland naar ons toe komen. Die wilden we natuurlijk meer laten zien dan alleen ons bedrijf. Een kijkje nemen bij Hagro en Van den Elsen is dan logisch. Het mooie is dat Dirk en Ron daar altijd voor open staan. Wat bleek? De groep was ietsje groter dan we hadden gedacht. Stonden er ineens veertig mensen. Dus snel een touringcar geregeld en op pad. Mooi dat iedereen daar flexibel mee om gaat en het dus uiteindelijk geen probleem was.’

High Tech Brabant
Dirk: ‘Het niveau van de maakindustrie in Brabant ligt torenhoog, wereldbedrijven als ASML hebben zich hier gevestigd. Dat pak je niet zomaar even op om naar een andere regio te verhuizen. We zitten midden in High Tech Brabant om het zo maar te zeggen. Als je aan dat soort klanten mag leveren, zegt dat heel veel over kwaliteit. We moeten alle drie continu innoveren. Als je niet mee verandert, red je het niet.’ Gekscherend voegt hij eraan toe: ‘Je zou me computernerd kunnen noemen, gek op getalletjes, dus ik heb eigenhandig veel gegevens van producten in zitten kloppen. Per product zijn er misschien wel dertig specificaties, dus het is nogal een werk.’ Tijn: ‘Dat geldt ook voor onze digitale catalogus. En natuurlijk willen wij ervoor zorgen dat mensen zo snel en volledig mogelijk online zaken kunnen vinden en bestellen. Maar we kunnen echt niet elk product met elk scenario online zetten. Daar hebben we de technische ondersteuning van de adviseurs voor nodig. Zij schatten situaties terplekke in en weten wat er nodig is om een frees niet binnen een minuut te laten breken. Online is mooi en nodig, maar alleen als je dat combineert met advies van degenen die er verstand van hebben en de situatie ter plekke kennen.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's