‘Over de elektrificering bijvoorbeeld’ vertelt Valiant die recentelijk het 20 jarig bestaan van DKX vierde. ‘Die moet in 2030 rond zijn. Het is een afschrikwekkend dure investering. Ik vrees dat fossiele auto’s zo duur worden gemaakt dat je vanzelf overstapt op elektrische.’
Milieuzones
Een ander voorbeeld is de komst van milieuzones. Auto’s die voor 2020 gekentekend zijn mogen daar volgend jaar niet meer komen. Valiant: ‘Ik heb vrachtwagens die nog niet afgeschreven zijn maar wel vervangen moeten worden. Die hebben boekhoudtechnisch een andere waarde gekregen dan dat ik van tevoren had voorspeld. Financieel heeft dat voor mij consequenties. Verder is er de oneerlijke concurrentie vanuit het Oostblok die ver onder de prijzen gaat zitten waardoor wij ritten mislopen waarop we juist marge kunnen maken.’
Passie
Tenenkrommende issues en een hoop kopzorgen maar toch behoudt de ondernemer zijn passie. ‘Vertrouw in je eigen kunnen en speel niet altijd op safe’ zegt hij. ‘Wie wil expanderen moet investeren. Ik twijfelde toen ik investeerde in een hele dure vrachtwagen maar ik kan er alles mee.’ DKX vervoert niet alleen spoedtransporten van 1 gram tot 25 ton maar biedt ook hulp bij het laden zet de zending op de juiste plek neer en neemt nieuwe zending mee terug. Ook is DKX de partner voor het inhuizen van meubels het opbouwen en afbreken van (beurs)stands en het inrichten van (winkel)displays.
Snelheid
‘Niets beloven wat je niet waar kunt maken is onze USP’ laat Valiant nog weten. ‘We zeggen nee als het moet maar bieden altijd een alternatief. Als het in vijf minuten niet gaat proberen we het in tien minuten. Lukt het vandaag niet dan wordt het morgenvroeg. Snelheid zit in onze vezels.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN FOTOGRAFIE KEES BENNEMA